Szolgáltatók Ezek a magyar buszok állnak a kihalás szélén

Ezek a magyar buszok állnak a kihalás szélén

Pörge Béla | 2023.07.29 16:23

Ezek a magyar buszok állnak a kihalás szélén

Elől egy Ikarus 256.42, mögötte egy 280-as - ezek a buszok már selejtek, a típusok most kopnak ki végleg. | Fotó: Pörge Béla

A Volánbusz folyamatos buszbeszerzéseinek hála nagyon közel kerültünk egy korszak végéhez: a klasszikus Ikarus modellek már eltűntek, vagy az utolsó példányaik koptatják az utakat, de egy másik magyar gyártó termékeivel sem találkozhatunk már túl sokáig.

Hirdetés

Az elmúlt években megkezdődött a közforgalmú magyar autóbuszállomány elektrifikációja is, valamint a járműpark hatalmas fiatalodáson esett át - igaz, korábban - a 2010-es évek első felében - alig-alig érkeztek új buszok a Volánok, majd Közlekedési Központok flottájába. Budapesten is hosszú vajúdás után jött össze 2022 végére az összes magaspadlós autóbusz selejtezése (ezzel az Ikarus 200-as széria, és a 400-sok 412-esek kívül modelljeinek búcsúja). A magyar utakat mintegy 70 évig az Ikarusok uralták a buszok szegmensében, ez mostanra végleg megváltozott.

Ugyan ma is a magyar buszgyártók termékei vannak többségben (elsősorban a Credobus-nak hála), de arányuk már kisebb, mint az Ikarus-korszak fénykorában. Az utóbbi évek beszerzései során a Mercedes-Benz, az MAN és a Volvo járművei igen komoly hányadot hasítottak ki, emellett kisebb mennyiségben Neoplan, Setra, BYD és Irisbus/Iveco buszokkal is találkozhatunk a Volánbusz flottájában. Budapesten az új buszok zömmel MAN vagy Mercedes márkájúak, kisebb tételben egyéb gyártók is előfordulnak. A részben közforgalmú feladatokat (például munkásszállítás) ellátó magánbuszok szegmenséből szinte teljesen eltűntek az Ikarusok, ott az új járművek típus szerinti megoszlása színesebb, a magyar buszok aránya viszont sokkal alacsonyabb.

A következőkben nagyjából pontos képet festünk a még meglévő Ikarusok és Rábák állományáról. Fontos azonban leszögezni, hogy nem hivatalos állománylista alapján készült a cikk, hanem közlekedésbarátok gyűjtését vettük alapul. Ezek ugyan a buszok számát illetően pontos adatbázisok, ám az egyes autóbuszok pontos selejtezési dátuma, állományból való törlése előfordulhat, hogy késve kerül átvezetésre, magyarul az könnyen lehet, hogy az alább említettnél is kevesebb példány maradt egy-egy modellből, több viszont biztosan nincs már. Még egy fontos megjegyzés, hogy a 2023 júliusi adatokat tükrözi a cikk!

Az utolsó mohikánok

Kezdjük a listát azokkal a modellekkel, amik biztosan, vagy szinte biztosan búcsúzni fognak 2023-ban! Ilyen az Ikarus 256-os, amit a július elején még hat, a végén már csak öt busz képviselt. Ezek közül egy emlékeztet a klasszikus, régi 256-osokra, egy orosz exportra szánt kivitelben készült Ikarus 256.74, a KAY-485 rendszámot viselő busz. A többi megmaradt 256-os vagy a már C56-os típusjelzéssel, új homlokfallal is gyártott 256.22, vagy a 90-es évek közepén bemutatott 256.42/44 altípus tagja. Az utolsó megmaradt 256-osok zöme Somogyban és Tolnában szállít utasokat, egy példány maradt Borsodban is.

Ikarus 256.74, orosz kivitel. Az utolsó hagyományos megjelenésű példánya az Ikarus 256-os szériának.

Ikarus 256.74, orosz kivitel. Az utolsó hagyományos megjelenésű példánya az Ikarus 256-os szériának. | Fotó: Pörge Béla

Ikarus 256.22, új homlokfallal ugyanez a busz már Ikarus C56-os lenne

Ikarus 256.22, új homlokfallal ugyanez a busz már Ikarus C56-os lenne | Fotó: Pörge Béla

Biztos búcsúzónak tekinthető az Ikarus 415-ös, és csuklós testvérmodellje, a 435-ös is, így a 400-as szériát csak a 412-es fogja képviselni. 435-ösből 2023 nyarára egyetlen példány maradt meg, egy orosz piacra szánt busz Nógrád megyében HKZ-209 rendszámmal. 415-ösből három maradt, mindegyik Somogy megyében szolgál.

Kérdéses, hogy az idén, vagy csak jövőre kopnak ki az Ikarus 263-asok és 280-asok. Előbbiből 12 van még a Volánbusz állományában, zömmel Győr-Moson-Sopronban, de pár busz Borsod-Abaúj-Zemplénben és Szabolcsban is maradt. Selejtezésük folyamatosan zajlik, de nem vehető biztosra a típus teljes kivonása 2023-ban. Ugyanez a helyzet a 280-asokkal: az Ikarus talán valaha volt legsikeresebb és legismertebb modelljéből 16 busz és néhány troli kezdte meg a júliust forgalmi állományban. Várpalotán három busz maradt a helyi járatokon, a többi Győrben helyi és helyközi vonalakon szolgál. Utóbbiakból július végén információink szerint hármat kivont a Volánbusz, így alig egy tucat maradt. A csuklósbuszok nagyobb befogadóképességük és magasabb áruk miatt általában tovább húzzák, ám már folyamatban van a Credo Econell Next 18-ak beszerzése. Ha a Credobus elég buszt tud szállítani idén, akkor vélhetően nem éli meg 280-as busz sem a 2024-et forgalmi kocsiként. Nyitott a kérdés a néhány megmaradt budapesti trolinál: a jelenlegi hálózaton alapesetben már nincs szükség rájuk Budapesten, van elég új Solaris. Azonban azok meghibásodása esetén, vagy egy nagyobb hálózatfejlesztés okán még lehet szerepe a 280T-GVM-eknek, így azokból néhányat még állományban tart a BKV, ugyanakkor nyáron egy sem közlekedik.

Öt példány maradt az Ikarus EAG utolsó még aktív impozáns távolsági modelljéből, az E98-ból, egyet éppen július végén selejteztek Somogyban. Ezek a buszok már rég nem olyan jellegű feladatokat látnak el, mint amire tervezték őket: tartalékok, selejtezésük bármikor bekövetkezhet.

Régi homlokfalas Ikarus E94

Régi homlokfalas Ikarus E94 | Fotó: Pörge Béla

Ikarus E98

Ikarus E98 | Fotó: Pörge Béla

A (szinte) biztos idei búcsúzók között kicsit kakukktojás az Ikarus E94, ugyanis ezzel a típusjelzéssel gördültek le az utolsó Ikarusok is a gyártósorról, azok egy része még velünk marad. Ugyanakkor a régi homlokfalas E94-esektől (az Ikarus E94.60 altípustól, ez az utolsó képviselője a kivitelnek) elköszönhetünk az idén, július elején még négy, a végére három ilyen busz maradt, mind Somogyban.

Egy gyártótól teljesen búcsúzhatunk

Másképpen kakukktojás a Rába Contact és Premier sorozata, hiszen a cikkben egyedüliként nem az Ikarus valamelyik termékéről van szó. A Rába a hőskorszakban is gyártott buszokat, a második világháború után is néhány évig nagyobb tételben is, mielőtt az Ikarus egyeduralkodóvá vált hazánkban. Később szintén megjelent egy-egy busz Rába típusjelzéssel, de újabb komolyabb széria az 1990-es évek végéig nem készült. Ekkor a belga Jonckheere licensze alapján megszületett a Rába Contact 092 és 292 (szóló és csuklós) helyközi modell, valamint a Premier 091 és 291 városi modell. Később sajátfejlesztésű háromtengelyes Rába Contact is készült Győrben.

2001-ben a buszgyártást gazdaságtalannak ítélte meg a Rába Holding, így 227 legyártott autóbusz után ezt a tevékenységét befejezte. A buszok karbantartását nem segítette, hogy a Volánok között szétszórva, kisebb példányszámokban kerültek értékesítésre. Ennek ellenére sokáig húzták az igát ezek a buszok is, bár selejtezésük már 2010 előtt megindult. Az utolsó 13 busz (az összes modellből együtt maradt ennyi, három Premier és tíz Contact van még forgalomban, összesen hat csuklós, három háromtengelyes és négy kéttengelyes szóló, a Premierek mind csuklósok) még megélte 2023 júliusát, ám nagy kérdés, hogy 2024-re is marad-e napi forgalomban Rába gyártmányú autóbusz Magyarországon.

Rába Contact 092

Rába Contact 092 | Fotó: Pörge Béla

Nehéz megítélni az egykori sikermodell Ikarus 260-as sorsát, ebből még 20 példány fut, túlnyomó többségben Győrben és környékén. Mivel zömmel 2000 után gyártott, utolsószériás 260-asokról van szó, a korszerűtlennek ható megjelenésük ellenére előfordulhat, hogy nem ezektől válik meg leghamarabb a Volánbusz, is így marad 260-as 2024-re is. Szintén kérdéses az Ikarus C80-asok sorsa: 24 példány maradt idén nyárra, selejtezésük folyamatos, de a 280-asoknál említett okok miatt nem biztos, hogy mindet kivonják az idén.

Akik még húzni fogják az igát egy-két évig

A magaspadlós modellek közül már csak helyközi buszokkal számolhatunk hosszabb időre. Ilyen az Ikarus C56, amiből még több tucat járja az utakat – a típusból közel 400 készült 1998 és 2002 között, ezek túlnyomó többsége valamelyik Volántársaságnál állt forgalomba, nagyjából a harmaduk szállíthat még utasokat. Selejtezésük gőzerővel zajlik ugyan, de 2024-re biztosan marad belőlük, sőt, nem lehet kizárni, hogy akár 2025-ben is lesz még közforgalmú Ikarus C56 az országban.

Mint már utaltunk rá, az Ikarus EAG-k sem tűntek el teljesen: a régi homlokfallal a fentieken túl csak 25 Ikarus E95 maradt meg, ugyanakkor új homlokfallal még pár tucat E94 és E95 is rója az utakat. Főleg a háromtengelyes példányok tesznek jó szolgálatot a nagyobb befogadóképeségükkel – elsősorban Győr és Szeged térségében, az utolsónak legyártott E94-es, a KSM-091 például Győrben szolgál, a busz „mindössze” 16 éve közlekedik, ennél idősebb Credók is bőven találhatók a Volánbusz állományában.

Az utolsóként legyártott volános Ikarus, egy új homlokfalas E94-es Töltéstaván 2023 nyarán.

Az utolsóként legyártott volános Ikarus, egy új homlokfalas E94-es Töltéstaván 2023 nyarán. | Fotó: Pörge Béla

Az EAG-k között említést érdemel még az öt Rigából beszerzett Ikarus E91 a BKV állományában, új midibuszok híján ezek is maradni fognak minimum 2024-ig.

Végezetül a budapesti Ikarus 412-esekre kell még kitérni: vidékről 2023 nyarán tűntek el a 412-esek, az utolsó Győrben szolgált. Budapesten viszont még busz és troli verzióban is találkozhatunk velük, és selejtezésük 2023-ban már nem várható. Bár a 412-esek a buszok esetében a kivonásra váró buszok listájának élén állnak, és a Solarisok érkeztével a trolik is inkább tartalékok, újabb beszerzés híján a fővárosban még szükség van rájuk. Hogy 2025-ig is maradnak-e, az minimum kérdéses, de a 2024-et szinte biztosan megéli az Ikarus ezen típusa is.

A KSH adatai szerint 2022 végén 17.597 busz volt forgalomban Magyarországon, ez nagyságrendileg (sőt, majdnem pontosan) megegyezik a húsz évvel korábbi, 2002-es adatokkal. Míg húsz éve minden bizonnyal a 17.800 busz túlnyomó többsége Ikarus volt, addig 2022 végére pár száz maradt a legsikeresebb magyar buszgyártó termékeiből, és 2023 során ez a szám is folyamatosan csökken - nulla viszont nem lesz, ahogy jövőre sem, ha másért nem, akkor az egyre gyarapodó nosztalgiaflottának köszönhetően.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink