Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Lean módszer elsajátításában segít az MTM
2024.05.02 09:25Kell-e félnünk az intelligens autópályáktól?
2024.05.02 08:18A Polestar 370 kilowattot ért el az új gyorstöltési teszteken
2024.05.02 07:19Az Audi megnyitotta első gyorstöltőhelyét Európán kívül
2024.05.02 06:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Megkezdődött a hazai buszflotta elektrifikációja
2021-ben is gőzerővel folytatódott a magyar közforgalmú buszflotta fiatalítása – elsősorban a Volánbusz részéről, de a fővárosba és egyes vidéki városokba is kerültek új buszok más szolgáltatók égisze alatt. Soha annyi elektromos busz nem állt még forgalomba Magyarországon, mint idén, míg a hagyományos hajtású buszok esetében a csuklósok frontján került sor egy történelmi beszerzésre.
Az idei év első néhány hónapja a Volánbusz részéről csendesen telt – persze új buszokra ekkor is írtak ki tendert, de a ténylegesen megvalósuló beszerzésekre egészen májusig kellett várni, ekkor álltak forgalomba az első MAN Lion’s City G-k. Az egyik első utcára kerülő példányról az autopro.hu képekkel is beszámolt Veszprém megyéből, ahová a rendszám szerinti sorban az első öt busz került.
Összesen 204 csuklós MAN érkezett az évben a Volánbuszhoz, az utolsó darabok a nyár végén kerültek a helyükre. Ez egyben több mint egy évtizede a legnagyobb beszerzés volt az országban új, helyközi csuklósbuszokból – sőt, azóta is eltelt közel tíz év, hogy egyáltalán bármelyik előd Volán-társaság vett volna új, helyközi csuklóst.
A buszokból az ország szinte minden szegletébe került valamennyi, csupán a dél-dunántúli régió maradt ki a szórásból: Baranya, Tolna és Somogy megye se kapott egy új csuklóst sem.
Szóló fronton megint tarolt a Credo
2020-hoz hasonlóan a szóló buszok terén ismét a Credobus szállíthatta a legtöbb járművet a Volánbusznak. Több beszerzés keretében összesen 365 Credobus Econell és 55 darab Inovell állt forgalomba az idei évben – ezekből a buszokból ténylegesen az ország minden részére jutott. Az 55 Inovell távolsági kivitelű jármű, míg az Econellek helyközi forgalomra lettek kialakítva.
Decemberben érkezett a Volánbuszhoz 50 Volvo 8700-as autóbusz is, ezek mind háromtengelyes járművek, amik így részben csuklósok váltására érkeztek, részben pedig a forgalmasabb, de szólóbuszokkal kiszolgált vonalakon állhatnak forgalomba. Ilyen buszból egyébként tavaly is vásárolt a Volánbusz, sőt, korábban használtan is kerültek a céghez.
Ami biztos, hogy a jövő évben érkeznek majd a Volánbuszhoz a Mercedes Intouro legújabb változatának tagjai, valamint a Mercedes alapokra épülő magyar Reform gyártó modelljei is – várhatóan emellett számos egyéb busz áll még forgalomba, köztük legalább hatvan elektromos jármű is.
Két vidéki városban is megújul a helyi közlekedés
Bár ezek a beszerzések már részben 2022-re csúsznak, mindenképp említést érdemel Szombathely és Veszprém helyi közlekedése. Veszprémben már évek óta a V-Busz végzi a helyi szolgáltatást, ám ezt eddig használt, több városból beszerzett, változatos flottával tette. 2021 decemberének második felétől viszont fokozatos megújul a város buszflottája: 2022 januárjától vadonatúj MAN Lion's City-k közlekednek majd a városban - köztük öt elektromos jármű is, melyek tavasszal csatlakoznak a 42 darab mild (lágy) hibrid buszhoz.
A veszprémi buszok első példányai december közepén érkeztek meg a városba, és december 20-án kezdték meg a szolgálatukat. Januárban az utazóközönség díjmentesen próbálhatja ki a járműveket.
Szombathelyen 2022. január 1-jétől a Blaguss veszi át a helyi járat üzemeltetését a Volánbusztól. A cég zömében új, illetve néhány használt Mercedes-szel végzi majd a szolgáltatást, ezzel együtt a vasi megyeszékhelyről is elbúcsúznak az Ikarus autóbuszok.
Beindult az elektrifikáció
Az eddig említett buszok természetesen mind dízelhajtással érkeztek (kivéve a veszprémi hibrideket), azonban – 2021-ben először – nagyobb elektromos flotta is forgalomba állt a Volánbusznál. Összesen 120-nál is több elektromos buszra írt ki idén tendert a Zöld Busz Program keretében a cég, ezek közül 40 Mercedes-Benz eCitaro állt forgalomba – a buszok égkékek, és a fővárosi agglomerációban kapnak feladatot, a Volánbusz égisze alatt.
Az elektromos Citarók mellett egy elektromos BYD K9 is került a Volánbuszhoz. Az autóbuszt Komáromban gyártották, és ott is teljesít szolgálatot – a Duna két partján, de két országban elterülő városának déli és északi részét fogja összekötni az elektromos busz, amint visszaáll a forgalom a járaton.
A Volánbuszon kívül idén Pakson a helyi közlekedési tárasáság (PKK) állított forgalomba tíz elektromos buszt, nevezetesen Solaris-okat. Ezeket még 2020 decemberében vette a cég, de a paksi helyijáraton csak 2021. január 1-jétől végzi a PKK a szolgáltatást, ekkor debütáltak a buszok is.
Budapesten kevés változás történt
A fővárosban – a már említett agglomerációs buszok mellett – idén viszonylag kis változás állt be a buszflottában. Forgalomba állt 32 új Mercedes Conecto az év első hónapjaiban, ezeket még az előző évben vásárolta a BKV. Újonnan emellett csak két Solaris trolibusz érkezett a fővárosi közlekedési társasághoz.
2021-ben a használt beszerzések sem dübörögtek: 2020-ról (sőt, 2019-ből!) csúszott át januárra az ötödik Ikarus E91 forgalomba helyezése, emellett két-négy darabos mennyiségben Volvo 7700, Van Hool AG300, Mercedes-Benz Citaro és Sprinter, valamint Solaris Urbino 10 került Budapestre.
Érdekesség, hogy december 20-án ünnepelte az Ikarus 260 és 280-as megjelenésének ötvenedik évfordulóját a BKV – 1971 óta közlekedik ez a két modell Budapesten. Természetesen a mára megmaradt néhány példány közel sem ennyi idős, de így is korszerűtlen és elöregedett buszokról van szó ezek esetében, melyeknek cseréje már igen aktuális.
Nevezetes búcsúzók
A Volánbusz járműparkjának folyamatos frissítésének természetes velejárója, hogy olyan busztípusok kopnak ki az utakról, amik évtizedekig meghatározóak voltak. 2021-ben egy fontos modell, egy teljes típusszéria és egy fontos kivitel tűnt el végleg a közforgalomból.
Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, idén szeptemberben közlekedett utoljára hazánkban közforgalmú Ikarus 250-es. Ezt követően október végére kikoptak a magyar utakról az úgynevezett harmonikaajtós (vagy ráncajtós) Ikarusok – három 280-as maradt meg utoljára, egy-egy Somogyban, Szabolcsban és Borsodban. Információink szerint az utóbbi megyében vonták ki utoljára a harmonikaajtós Ikarust, ami a Volánbusz járműmegőrzési programjába is bekerült, így később akár nosztalgiabuszként is újra az utakra kerülhet.
Végül november végén a Volánbusz leselejtezte az utolsó Ikarus 386-osát is, ezzel az Ikarus luxus- és turistabusz sorozatának utolsó tagja is búcsúzott a közforgalomból – a magyar buszgyártó az 1980-as években fejlesztette ki a 300-as sorozatot, melynek tagjait kifejezetten a turista- és luxusszegmensbe szánták. A 300-as széria emlékét őrzi a széria utódjaként a már külön cég égisze alatt fejlesztett Ikarus EAG sorozat (sőt, a legrégebbi E95-ös intercity buszok típusjelzése 395-ös volt, ilyen autóbuszból néhány még ma is közlekedik) és a 396-os alapjaira épített Ikarus 955 (ebből egy darab készült).
Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!