Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Véget ért egy korszak Budapesten
November 18-a volt az utolsó olyan nap, amikor üzemszerűen közlekedett Ikarus 200-as, illetve egyáltalán magaspadlós autóbusz Budapesten. Ezt követően 19-én és 20-án még nosztalgiamenetek sorával búcsúztatták a legendás buszokat, mielőtt az új korszak elkezdődött volna.
Az autopro.hu az elmúlt hetekben több cikkben is foglalkozott vele, hogy a 135 vadonatúj Mercedes-Benz Conecto autóbusz érkezésével a BKV kivonja az utolsó magaspadlós buszait. Ezzel öt évtized után tűnik el a fővárosból a legendás Ikarus 200-as széria, a magyar buszgyártó legsikeresebb sorozata, sőt, mindössze mutatóban marad néhány (alacsonypadlós) Ikarus a BKV-nál – azok is várhatóan csak tavaszig.
A különböző típusok kivonása nem egyszerre történt, hanem az új buszok érkezésével fokozatosan. A 415-ösök még ezt megelőzően, nyáron búcsúztak, majd november elején az Ikarus 435-ös, valamint a valaha volt legnagyobb példányszámban Budapesten közlekedő modell, az Ikarus 260-as is kivonásra került. November 18-án a szintén meghatározó Ikarus 280-as, valamint a nem túl sok sikernek örvendő Ikarus 405-ösök is befejezték a pályafutásukat.
November 19-én és 20-án kisebb Ikarus-parádé keretében, nosztalgiabuszokkal (illetve megőrzésre kijelölt, a napi forgalomtól most búcsúzó járművekkel) zárták le a pályafutásukat Budapesten az Ikarus legendás típusai.
Az utcakép része
Az Ikarus 280-as szóló társához, a 260-ashoz hasonlóan a főváros minden részén megfordult, nagyrészt meghatározó is volt több évig, évtizedig minden városrészben. Az 1970-es években selejtezett Ikarus 180-asok és az 1993 legvégétől érkező Ikarus 435-ösök korszaka között csak Ikarus 280-as csuklós autóbuszok közlekedtek a BKV égisze alatt (egy-egy teszt kivételével), így tényleg a budapesti utcakép meghatározó járműveiről van szó.
A fővárosban összesen 1697 Ikarus 280-as üzemelt a BKV-nál, ezek zöme újonnan érkezett, de a 2000-es években, a kettes metró felújítása idején Miskolcról vásárolt használt buszok is megfordultak a városban. Egy-egy villamospótlás idején a Volánbusz is közlekedtetett Ikarus 280-asokat a BKV vonalain, míg 2007-ben a VT-Transman (ma Arriva) hozott használt 280-asokat néhány csepeli vonalra Pécsről.
A 260-ashoz hasonlóan az első évtizedben harmonika-ajtóval, fehér kapaszkodókkal és kisebb ablakokkal, valamint botváltóval érkeztek a BKV-hoz a 280-asok, később ennél a modellnél is áttértek a bolygóajtóra, a fekete, később a zöld kapaszkodókra, a szélesebb ablakokra és az automata váltóra. Érdekesség, hogy a 260-asokból az ezredfordulót is alig élte meg ráncajtós példány, addig a csuklósokból egészen 2014-ig közlekedett ilyen kivitel.
Az utolsó években alaposan felújítva, jellemzően sötétebb ablakokkal, kijelzőkkel és alaposan megújított, olykor kicserélt vázelemekkel maradtak velünk az Ikarus 280-asok. Külön említést érdemel 50 példány, amit 1998-ban teljesen felújítottak (gépészetileg és vázilag is) és egyedi, piros-kék fényezéssel (valamint kijelzővel) láttak el. Ezek a buszok 2008-ig a gyors 7-es és gyors 173-as járatok dedikált buszai voltak, később a városban szétszórva közlekedtek, eleinte csak felirattól, később az egyedi fényezéstől is megfosztva. A széria több tagja is megélte a típus utolsó üzemnapját. A 260-asokhoz hasonlóan a csuklósokból is volt ezüstnyíl verzió szintén komolyabb felújítás után, később ezeket a buszokat is visszafestették kékre. Ilyen kivitelből is maradt az utolsó napokra.
Az Ikarus 280-as a 260-assal együtt 1971 decemberében jelent meg Budapesten, a szériagyártott buszok viszont a szólóknál fél évvel később, 1973 nyarán debütáltak. A modell számos más kivitelben is készült, több tízezer került belőle az egykori szocialista blokk országaiba, de nyugaton is elért sikereket: az alapjain kifejlesztett Ikarus 286-os még Kanadába és az Egyesült Államokba is eljutott, míg például az egyesített Németországban egészen a 2000-es évek végéig közlekedett napi forgalomban.
Nem az Ikarus büszkesége
A 280-as mellett a legkisebb budapesti Ikarus, a 405-ös is most fejezte be pályafutását. A midibusz a 200-asokkal ellentétben egyáltalán nem aratott nagy sikert, sőt, ha a szériagyártásra került Ikarus-modelleket vesszük alapul, akkor akár a legendás magyar buszgyár szégyenfoltjának is nevezhetjük ezt a típust. A BKV összesen 90 darabot vásárolt a buszból (később további kettő alacsonypadlós, mozgáskorlátozottakat szállító kivitelt is), ám már az első években le kellett állítani a flottát a sorozatos meghibásodások és balesetek miatt. Alapos felújítást követően nyolc kivételével a többi busz a 2000-es évektől ismét hadrendbe állt, de fokozatosan csökkent a BKV 405-ös állománya.
Mivel a BKV több olyan vonallal is rendelkezik, amin nem közlekedhet a midiknél nagyobb busz, így kényszerből néhány tucat busz a 2010-es években is megmaradt, sőt, alig pár példány 2022-ig velünk maradt. A két mozgáskorlátozottak szállítására átalakított példányból utasforgalmi kocsikat készítettek, ezek alacsonypadlós buszként szintén megélték a 2022-es évet.
A BKV 92 busza mellett mindössze 26 egyéb 405-ös készült, ezekből egy – a bemutatóbusz, ami a Somló Volánnál kötött ki – a BKV-hoz került, ahol egy eredetileg is BKV-s példányt felhasználva lényegében a két buszból építettek egyet. A maradék 25 buszból kettő Gödön látott el helyijárati szerepet sokáig, egy a BME-nél lelhető fel. Németországban és Lengyelországban is üzemelt pár példány, ahogy Görögországba is került pár darab – ezek a Magyarbusz Info adatai szerint túl is élik budapesti társaikat.
Marad még Ikarus
2023-ra tartalékként a használtan vett Ikarus E91-esek, valamint egy-két tucat Ikarus 412-es marad a BKV-nál. Emellett a trolibuszok terén pár darab Ikarus 412T és 435T is marad, valamint Ikarus 280T-GVM is, ugyanakkor a folyamatosan forgalomba álló új Solaris trolik ezek egy részét kiváltják, ám a tervek szerint tartalékként néhány csuklós és szóló Ikarus troli is megmarad a fővárosban.
Természetesen nosztalgiaüzemben is fellelhető a fent említett típusok több képviselője is a BKV-nál, valamint magánszemélyeknél. A nosztalgiaflotta egy része a napi üzemből távozó társainak búcsúztatóján is részt vett.
Az alábbi galériában további BKV-s Ikarus 280-asokról és 405-ösökről láthat képeket:
Tetszett ez a cikk? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!