Szolgáltatók Ez lenne a megoldás a BKV égető problémájára?

Ez lenne a megoldás a BKV égető problémájára?

Pörge Béla | 2023.03.05 16:23

Ez lenne a megoldás a BKV égető problémájára?

Fotó: Pörge Béla

Március 1-jétől közel három héten át tesztel egy Isuzu Citibus dízelüzemű midibuszt a BKV. Az autopro.hu már az első napokban kipróbálta a járművet, ami rendelkezik néhány olyan megoldással, ami Budapesten elsőre furcsa lehet.

A budapesti buszközlekedés talán leggyengébb pontja a midibusz: az Ikarus 405-ösök a dicstelen bukásuk ellenére sokáig húzták a fővárosban, elektromos utódaik szintén nagyot buktak, a török Karsan pedig az alkatrészellátás hiányosságai miatt nem hozott megnyugtató megoldást. Emellett használt Solarisokkal olt tüzet a BKV a midis vonalain, de most egy másik török buszt is tesztel a fővárosi közlekedési társaság.

A midibuszok üzemeltetése nem olcsóbb annyival, mint egy sima szólóbuszé, hogy megérje a kevesebb férőhely kompromisszuma. Nincs olyan nagy kereslet az ilyen modellekre, ezért ezek aránylag drágák a méretükhöz képest, és a választék sem túl bőséges. Ugyanakkor a BKV nem tehet mást, a Várban súlykorlátozás miatt, a Gellérthegyen és néhány másik hegyi vonalon az utak szűkössége miatt egyszerűen muszáj midit járatni – főleg úgy, hogy a turisták által igencsak kihasznált 16-os és 27-es járatokon a kisbuszok sem jelenthetnek alternatívát.

Másodjára bejöhet a török vonal?

Említettük a török Karsan gyártót, tőlük a BKV 16 darab midibuszt vásárolt, az Atak nevű modellt. Ezek ugyan teszik a dolgukat – jellemzően a Várban -, de az első éveket követően a gyártó nehezen érhető el, az alkatrészellátás és a vevőszolgálat a BKV visszajelzései alapján gyenge. Így egyre nehezebb ezeket a buszokat kulturált állapotban tartani, hiszen idén ősszel már nyolcévesek lesznek. A Modulo C68E típusú elektromos midibuszai óriási bukásnak minősültek, a gyártó sem létezik már, de elektromos mivoltuk miatt a buszok kivonása sem könnyen oldható meg. Néhány használtan vett Solaris található még a BKV állományában, az Ikarus 405-ösöktől már megvált a cég – ráadásul a kultikus magyar gyártó talán legrosszabb sorozatgyártású modelljéről van szó, igazi mostohagyerek a midibusz Budapesten.

Fotó: Pörge Béla

Égetően nagy szükség van tehát midikre a fővárosban, ezért a BKV keresi a megfelelő buszt, amit beszerezhet (várhatóan bérlési konstrukció keretében). Március 1-jétől egészen 19-éig egy Isuzu Citibus-t tesztelnek a fővárosban: ez egy Törökországban készülő 9,5 méter hosszú, háromajtós, a második ajtóig alacsonypadlós, dízel autóbusz. Paraméterei közül a három ajtó mindenképpen figyelemreméltó, az eddig a fővárosban szolgáló midik mind kétajtósak voltak. A három ajtó segíti az utasáramlást, igaz, hátul közel sem akadálymentes a busz. A jármű 62 utas szállítására alkalmas, ebből 24 az ülőhely. A motor tehát dízel, de megfelel az Euro VI-os károsanyag-kibocsátási szabványoknak. Városi busz lévén természetesen automataváltóval van felszerelve a Citibus.

A nyitókép mellett itt is jól látható a három ajtó, melyek közül csak a középső kétszárnyú. Főleg hátul csomagokkal nem lehet egyszerű felszállni, igaz, a teszt során érintett vonalakon csak elől lehet a buszokra felszállni.

A nyitókép mellett itt is jól látható a három ajtó, melyek közül csak a középső kétszárnyú. Főleg hátul csomagokkal nem lehet egyszerű felszállni, igaz, a teszt során érintett vonalakon csak elől lehet a buszokra felszállni. | Fotó: Pörge Béla

Nem rosszabb az elődöknél

A busz megjelenése modern, esztétikus, elsőre ráadásul nem is tűnik olyan kicsinek, mint egy midibusz. A korábbi Karsanokhoz képest dizájn szempontjából biztosan előrelépés lenne a modell. Az utastér kialakítása érdekes, de semmiképpen sem tágas, a szűk folyósokon és a második ajtónál kialakított, szintén szűkös „tánctéren” – ahol egy kerekesszék helyezhető el – hamar zsúfoltságérzet alakulhat ki, főleg olyan vonalakon, mint a 16-os. Talán nem véletlen, hogy inkább a 27-esen és a 39-esen teszteli a buszt a BKV.

Fotó: Pörge Béla

Jól látszik, hogy a folyosó nem túl tágas, a hátsó rész ráadásul igen magas.

Jól látszik, hogy a folyosó nem túl tágas, a hátsó rész ráadásul igen magas. | Fotó: Pörge Béla

A székezés egyébként jó, el lehet férni az üléseken, alacsonyabb forgalmú vonalakon tehát praktikus lehet egy ilyen Isuzu. A motor nem nevezhető csendesnek, persze a 405-ösökhöz képest halk a busz, de ez talán nem mérce. A mostani állapotában nem rezonál különösebben, de kérdés, hogy a dekoritok és egyáltalán az összeszerelés hogy bírna több év budapesti terhelést.

A buszvezetővel csak pár szót váltva azt tudtam meg, hogy sofőrszemmel hosszú a jármű, itt-ott óvatosan kell vele manőverezni, de egyébként kényelmes, teszi a dolgát. Meglepetésnek tartanám, ha ez a modell lenne a befutó a BKV-nál, de a szükség nagy úr.

Fotó: Pörge Béla

A buszt március 19-éig bárki kipróbálhatja 4-éig és 11-19-e között a 27-es vonalon, míg 5-10-e között a 39-esen. A busz mozgása követhető a Budapest GO alkalmazásban, de a BKV felhívja rá a figyelmet, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően az utazás nem díjmentes, hanem normál díjszabással történik.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink