![Újabb együttműködést írt alá a BYD](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/955070/BYD-elektromos-autok_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
![Újabb együttműködést írt alá a BYD](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/955070/BYD-elektromos-autok_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
Gyártók Az elektrifikáció miatt végleg leáll a Honda brit gyára
Fotó: Honda European Media Newsroom
Július 30-án az utolsó autó is legördült a Honda Swindonban található üzemének gyártósoráról. A dél-angliai gyár leszerelése egyben a japán OEM nagy-britanniai termelésének végét is jelöli, ami az autóipar technológiaváltása miatt vált szükségessé.
A Honda 36 év termelés után leszereli swindoni gyártóegységét, ami az átalakítás után egy logisztikai telephelyként fogja folytatni. A több mint negyed évszázad alatt az üzemben készültek Accord, Jazz, CR-V és Civic modellek – 2018 óta pedig csak az utóbbit gyártotta.
A közvetlenül mintegy 3000 embernek megélhetést adó egység leállítását egyesek a brexit következményének látták, ám a Honda, ami a leállást 2019 februárjában jelentette be, tagadta, hogy döntéséhez a britek Európai Unióból kiválása vezetett volna. A helyi gyártás befejezése valójában az ellátási láncok elektrifikáció miatti átalakulásának tudható be.
A Honda a globális autóiparban végbemenő példátlan változásokat, egészen pontosan az elektrifikáció miatt szükségessé vált kapacitáscsökkentést nevezte meg a leállás okaként.
Mivel Európában alacsony piaci részesedéssel rendelkezik, a 2019-es gyártóhálózati átstrukturálási terv részeként a Honda máshova helyezi át európai autógyártását. Ennek megfelelően rövidesen a törökországi Gebze városában lévő gyárban is felhagy a termeléssel, szeptemberben pedig az ingatlanfejlesztő Habas Csoport tulajdonába kerül a létesítmény.
Ami a swindoni egységet illeti, azt az amerikai Panattoni fogja megvenni. Az idén bejelentett megállapodás szerint a raktárlétesítmények legnagyobb európai tervezőjének és építőjének számító vállalat mintegy 800 millió eurót fektet a 150 hektáros területbe, aminek nagyobbik része jelenleg üresen áll. A raktárak kialakítását célzó, 2022 végével befejeződő fejlesztés révén több ezer, akár a megszűnőknél is több munkahely jöhet létre Swindonban és környékén, ami némi megnyugvást jelenthet a Honda dolgozóinak.
A beruházás végeztével mintegy 672 ezer négyzetméteren fognak raktárak állni, az azonban még nem ismert, hogy azokat melyik vállalat fogja használatba venni.
A swindoni telephely logisztikai létesítménnyé alakítása még javíthatja is a helyi foglalkoztatás stabilitását, tekintve az e-kereskedelem felvirágzását. A brit autóiparnak ugyanakkor mindenképpen rossz hír a Honda távozása. Üzeme, ami 1985 óta mintegy 6,7 millió autót készített, több mint tíz éve az első brit autógyár, ami bezárja kapuit – írja az Automotive Manufacturing Solutions.
Ugyanakkor arra is volt már példa, hogy az elektrifikáció plusz beruházást hozott Nagy-Britanniának. A Nissan július elején jelezte, hogy 1,17 milliárd euróból épít egy új, elektromobilitási központot Sunderlandban, míg a Stellantis elektromos furgonok gyártására állítja át Ellesmere Port-i üzemét.
Kiemelt Partnereink