Elemzések Védővám: Európa legolcsóbb elektromos autója is megdrágulhat

Védővám: Európa legolcsóbb elektromos autója is megdrágulhat

Pörge Béla | 2024.07.05 08:18

Védővám: Európa legolcsóbb elektromos autója is megdrágulhat

Kínában Renault Kwid, Európában Dacia Spring - a védővámok a Springre is vonatkoznak. | Fotó: Renault

Mint ismert, az Európai Bizottság védővámok kivetésével szándékozik ellensúlyozni azt a vélt hátrányt, amit Kína túlságos állami támogatása jelent a Kínában gyártott elektromos autók számára az európai riválisokkal szemben.

Bár az Európai Unió és Kína vezetői folyamatosan tárgyalnak a vámokról, a kereskedelmi helyzet egyre inkább elmérgesedik Európa és Kína között. Az unió szerint a kínai vezetés állami támogatásának köszönhető a Kínában gyártott elektromos autók árelőnye, ezt pedig védővámokkal ellensúlyozzák. Hasonlóan gondolkodik a kérdésben az USA és Kanada is, az oroszok viszont kifejezetten támogatják a kínai gyártókat.

Európában az első védővámok július 4-én léptek érvénybe. Fontos megjegyezni, hogy a későbbiekben írt százalékok mind az alapjáraton is létező 10 százalékos vámon felül értendőek, de mivel azt már eddig is számításba kellett venni, így az egyes modellek drágulása is a lenti arányban valószínűsíthető.

Nem csak kínai gyártókat érint

Ami talán a legfontosabb a védővámokkal kapcsolatban, hogy ez közel sem csak kínai autógyártókat érint, noha az egyszerűsítő „kínai elektromos autókra kivetett vám” megfogalmazás esetleg ezt sugallhatja. A védővám minden olyan elektromos autóra vonatkozik, amit Kínában gyártanak, de az Európai Unióban értékesítenek. Ugyanakkor a hagyományos hajtású autókra nem vetettek ki új vámokat, azok tehát – elviekben – nem fognak megdrágulni. Ez fontos lehet például a Magyarországon egyre inkább terjeszkedő MG esetében: a népszerű MG ZS SUV árát a védővámok legfeljebb annyiban befolyásolják, hogy az MG és anyavállalata, a SAIC más modelljeinek drágulását esetleg szétoszthatják a teljes típuspalettán.

Sokak számára lehet fájó a Dacia Spring drágulása, már amennyiben a Renault áthárítja a vámokat a vásárlóira. Korábban az autopro.hu is foglalkozott azzal, hogy mennyire számít románnak a Dacia, egyes modelljei esetében ez lehet kérdés, a Springnél viszont egyértelmű a válasz: semennyire, ez egy teljes mértékben Kínában gyártott elektromos autó, amit csak Európában kínál Dacia-logóval a Renault, Kínában nem. A Spring az egyik legolcsóbb és legnépszerűbb elektromos modell Európában, kérdés, hogy a védővámok hatására mennyire drágul majd meg.

Az európai gyártók közül Dacia Springen túl a BMW és a Volkswagen Csoport is gyárt Kínában olyan autókat, amiket aztán Európában ad el, ahogyan az immár kínai tulajdonban lévő Volvo és Smart is. Az ő autóikra ugyanúgy vonatkozik a védővám, ahogyan a Tesla Sanghajban gyártott autóira is.

Mennyi az annyi?

Az Európai Bizottság június közepén tette közzé az egyes gyártókra vonatkozó vámokat, ám ezen még június utolsó hónapjaiban is változtattak, noha csak minimális mértékben. Július 4-étől a következő vámokat vetik ki a Kínában gyártott elektromos autókra:

  • SAIC 37,6 százalék,
  • Geely Holding 19,9 százalék (ide tartozik például a Volvo is, ha az adott modell Kínában készül),
  • BYD 17,4 százalék.

Az összes többi Kínában gyártott elektromos autóra 20,8 százalékos védővámot vetettek ki első körben. Az egyelőre még nyitott kérdés, hogy ebből mennyit nyelnek be a gyártók, és mennyit építenek be az áraikba - azaz hárítanak át a vásárlókra.

Nem örül annyira a szakma

A védővámok ellen elsősorban a német autóipar emelte fel a hangját. A VDA fel is szólította a Bizottságot, hogy fontolja meg a védővámok kivetését, de több német autógyártó vezetője - így a BMW-vezér Oliver Zipse és a Volkswagen első embere, Oliver Blume is - hangot adott aggályainak. Többek között a piaci versenyt és az európai elektromos átállást féltik.

Természetesen Kína válaszlépéseket lengetett be, de védővámokat eddig nem vetettek ki. Ugyanakkor októbertől jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak majd az elektromobilitás szempontjából fontos ritkaföldfémekre, ami több európai országnak is fájhat.

Tetszett ez a hír? Iratkozzon fel hírlevelünkre az alábbi linken és értesüljön az elsők között a legfontosabb járműipari történésekről!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink