Elemzések A német autóipar dobná a védővámokat

A német autóipar dobná a védővámokat

autopro.hu/P.B. | 2024.07.04 16:21

A német autóipar dobná a védővámokat

Fotó: Audi MediaCenter

A német autóipari szövetség, a VDA arra szólította fel az Európai Bizottságot, hogy engedje el a Kínában gyártott elektromos járművekre kivetett vámokat. A szövetség szerint a lehetséges ellenlépések érzékenyen érintenék a német autóipart.

A VDA július harmadikai közleménye szerint a védővámok nemcsak a kínai gyártókat, hanem a Kínában is gyárral rendelkező, és onnan exportáló európai és amerikai autógyártókat is sértenék (például a Teslát vagy éppen az Audit). A vámokkal ráadásul azt is kockáztatják, hogy Kína hasonló intézkedéseket vezessen be, ami súlyosan érintené a német járműipart, tekintettel a Kínába irányuló export nagy volumenére.

A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse külön közleményben „zsákutcának” nevezte a védővámot. Zipse szerint a vámok károsan hatnak a globális vállalatokra, lassítani fogják a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését és gyengítik az európai gyártók versenyképességét.

A Németországból Kínába irányuló személygépkocsi-export értéke tavaly több mint háromszorosa volt a Kínából származó behozatalénak, az alkatrész-beszállítók exportértéke pedig négyszerese az importénak – emelte ki a VDA.

Javaslatokat is tettek

A németek szerint a Bizottságnak a védővámok helyett a kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosítására kellene összpontosítania – amelyek közül sok Kína ellenőrzése alatt áll. A VDA úgy véli, hogy az európai elektromos járműipar számára ez csökkenthetné a piacra jutás akadályait. Emellett a szövetség szerint átláthatóbbá kell tenni a kereskedelempolitikát is.

Kína és az Európai Bizottság a június óta tárgyal a Peking által megszüntetni kívánt védővámokról. A kínai autógyártók a védővámok bevezetése óta sürgetik Pekinget, hogy emelje meg az importált európai benzinüzemű autókra kivetett vámokat megtorlásként.

A válasz megvitatása céljából tartott zárt ajtós megbeszélésen olyan cégek vettek részt, mint a SAIC, a BYD, a BMW, a Volkswagen és a Porsche.

Niklas Potrafke, az Ifo közgazdásza az üggyel kapcsolatban elmondta: „a Kínával való kapcsolattartás kihívást jelent. A geopolitikai kockázatokat, a kínai gazdasági és exportstratégiára adott válaszokat és a szabad kereskedelem fenntartását egymáshoz kell mérni” – idézi Potrafkét a Reuters.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink