Elemzések Még van hova fejlődnie innováció terén a magyar vállalatoknak

Még van hova fejlődnie innováció terén a magyar vállalatoknak

Rezi-Kató Eszter | 2024.07.01 12:22

Még van hova fejlődnie innováció terén a magyar vállalatoknak

Fotó: autopro.hu

A június 28-án, pénteken megrendezésre kerülő Gépész Szalon rendezvény alkalmával tartott előadást Bódis László, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója, valamint a Kulturális Innovációs Minisztérium innovációért felelős államtitkára.

Az előadás témáját tekintve nem meglepő módon az innováció jelentőségéről szólt a magyar vállalatok versenyképességét illetően. Bódis László kifejtette, hogy a magyar tulajdonú vállalatok hozzájárulása a GDP-hez mindössze 58 százalék, ami azért jelent problémát, hiszen a külföldi tulajdonú vállalatok jobbára hazautalják az adott cég bevételét, profitját, így kevés pénz marad Magyarországon. A fő kérdés éppen emiatt, hogy az Innovációs Ügynökség miképp tudja megerősíteni a magyar tulajdonú vállalati szektort.

Az ügynökség több célt is megfogalmazott ennek segítésére, ilyen például a gazdaságpolitikai cél, amely azzal a kérdéskörrel foglalkozik, hogy miként lehet növelni a magyar tulajdonú vállalatok által előállított hozzáadott érték arányát a GDP-ben. Ehhez három kulcsterületen szükséges a fejlesztés:

  • magyar innovációs ökoszisztéma,
  • kutatás-fejlesztéssel, innovációval foglalkozó kis-és középvállalkozások,
  • valamint a szellemi tulajdonvédelem.

Bódis szintén kiemelte, hogy Magyarországon az innovációval foglalkozó vállalatok aránya lemarad az EU-átlagtól, valamint hogy az innovációval foglalkozó vállalkozások mindössze 11 százaléka működik csak együtt egyetemekkel, kutatóintézetekkel, ezen mindenképp változtatni kell.

Milyen innovációs stratégiáról beszélhetünk?

A vízió az, hogy 2040-re kerüljön Magyarország a világ 10 legjobb országa közé az innováció területén. Ehhez ösztönzésként a Neumann János Programot is létrehozták, amelynek fókuszában az együttműködés ösztönzése van, valamint ennek a hatása és mérése. Emellett fontos szempont volt a stratégia kialakításában, hogy olyan témákkal foglalkozzanak a kutatásokban, amelyek nagyban érintik a társadalmat, valamint legyen tudományos hatása az ügyeknek, amivel foglalkoznak.

Mik a fókuszterületek?

  • digitális átállás,
  • egészséges élet területe,
  • zöldátállás,
  • valamint mindezeknek a biztonsági és védelmi aspektusai.

Milyen programokkal tudják ezeket a területeket támogatni?

  • teljes kutatói életpálya átfogó támogatása,
  • vállalati innovációs programok,
  • nemzetközi együttműködések erősítése,
  • kutatása infrastruktúra modernizálása.

A Nemzeti Innovációs Ügynökség missziója, hogy támogatási programokkal segítse a vállalatokat, hogy hatékonyan tudják felhasználni a támogatásokat, egy-egy termékfejlesztés mellé álljon egészen a megvalósítástól a piacra dobásig.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink