Elemzések Új öntöde épül Székesfehérváron – ez történt az 50. héten

Új öntöde épül Székesfehérváron – ez történt az 50. héten

Pörge Béla | 2021.12.20 07:21

Új öntöde épül Székesfehérváron – ez történt az 50. héten

Fotó: MTI/Vasvári Tamás

Új öntödét épít a Hydro Székesfehérváron, de emellett más beruházásokról is beszámolhattunk a héten. Ugyanakkor a chiphiány hatásai sem maradtak el, a kecskeméti Mercedes-Benz egy hónapra leállt, míg külföldön még a Tesla is szenved a nyersanyagok hiányától. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Az év végéhez közeledve is több beruházásról számolhattunk be. A Hydro Extrusion Hungary Kft. 32 milliárd forintból épít új öntödét Székesfehérváron, amelyhez a kormány 2,6 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyújt. Új csarnokot épít a baranyai Titán Ipari, Javító, Karbantartó és Szolgáltató Kft., míg a Puskás Fémipari Kft. fejleszti a meglévő üzemét.

Két fontosabb beruházás az 50. héten készült el: ipari park épül Medgyesegyházán, Békés megyében, valamint átadták a kiskunhalasi Ganzair Kompresszortechnika Kft. korszerű üzemi berendezésekkel felszerelt, mintegy 530 millió forint értékű új gyártócsarnokát.

Felelős Foglalkoztató és Családbarát Munkahely minősítést, illetve a Magyar Vöröskereszt megyei Szervezetétől a Véradóbarát Munkahely kitüntetést is megkapta idén Veszprém megye legnagyobb munkáltatója, a veszprémi Continental.

A magyar vállalatok közül még említést érdemel a Hajdu Autotechnika Zrt., mely komoly forgalomnövekedést ért el az idei évben is – tudtuk meg a cég vezérigazgatójától, Dedéné Novotni Annától.

Továbbra is gondot okoz a chiphiány

Hazánkban és külföldön egyaránt érezteti a hatását a chiphiány a járműiparban. Magyarországon jelenleg a kecskeméti Mercedes-Benz gyár szenved a leginkább, mely üzemnek egy hónapra le kellett állnia – jócskán meghosszabbodik így a Mercedes-Benz kecskeméti dolgozóinak a karácsonyi szünete.

Egy hetet a Škoda is rátesz a téli leállásra az alkatrész-ellátási nehézségek miatt, miközben a tengerentúlon a Tesla is érzi a chiphiányt. Pontosabban a kaliforniai gyártó európai vevői érzik igazán a válságot, ugyanis a Tesla 3 és X modelleket jelenleg csak Észak-Amerikában lehet rendelni. A Teslának Európában is megvan a maga baja, úgy tűnik, még tovább csúszhat a Gigafactory Berlin átadása – idén már nem fogja megnyitni a kapuit az üzem.

Folytatódik az elektromos offenzíva

Számos új elektromos modell érkezését jelentették be a héten az OEM-ek. A Lancia számára talán az utolsó szalmaszál lehet az elektrifikáció, egyelőre a Stellantis is ebben bízik, és nem engedi el az olasz gyártó kezét. Olaszországban egyébként sem rossz ötlet az elektromos átállás, ugyanis 2035-től már nem lehet újonnan forgalomba helyezni belső égésű motorral szerelt személyautókat az országban.

A Volkswagen az ID.Buzz „nagytestvérét” hozza majd el a California névre keresztelt elektromos lakóbusz képében, míg a Scania hibrid teherautókat mutatott be. A prímet viszont egyértelműen a Toyota viszi, a japán OEM nem kevesebb, mint tizenöt elektromos modell piacra dobását tervezi 2030-ig.

Az elektrifikációs tervekhez persze akkumulátorok is kellenek, az ezzel kapcsolatos infrastruktúrát egyre több OEM építi ki magának – a Volkswagen már meg is alapította az akkumulátorokkal foglalkozó külön cégét, míg a Nissan több akkumulátorcella-gyár építését jelentette be 2025-ig.

Még a fővárosban is megéri szakmát tanulni

A legtöbb betöltésre váró budapesti pozíció a szakmunkás kategóriában jelent meg a Profession.hu adatbázisában: az összes feladott online álláshirdetés 15 százalékát ilyen állások tették ki idén. Az online állásportál adatai szerint ezt követi a pénzügyi és az IT programozási terület, melyek részesedése valamelyest csökkent, de még mindig 10 százalékos aránnyal rendelkeznek.

Végül egy kis érdekesség: az 51. hét első napján, december 20-án ünnepli ötvenedik évfordulóját Budapesten az Ikarus 260-as és 280-as busztípus. Öt évtizede szállítják az utasokat a BKV kék színeiben az Ikarus talán legsikeresebb buszai, amiknek viszont a cseréje már bőven érik, hiszen legtöbbjük a harminc éven és a 2,5 millió kilométeren is túl van – nagyjából ezek negyedére tervezték ezeket a buszokat.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink