Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új hibrid teherautókat mutatott be a Scania
A svéd teherautógyártó új járművei kétféle hibrid hajtástechnológiával és számos motorváltozattal érkeznek. A legfeljebb 36 tonnás össztömegű teherautót többféle, főleg regionális szállítási feladathoz szánja a Scania. A plug-in verzióhoz rövid töltési időt és 60 kilométeres elektromos hatótávot ígérnek.
A teherautók hibrid (HEV) és plug-in hibrid (PHEV) verzióban, különböző hajtásképletekkel érhetők el. Felhasználási területeket tekintve hűtős, betonkeverő és regionális áruszállító kiviteleket említ a gyártó. A plug-in verzió elektromos teljesítménye megduplázódott, 115 kilowattról 230-ra nőtt, 2100 Newtonméteres forgatónyomaték mellett. A hibrid hajtáshoz tartozó belsőégésű motorok összesen hat teljesítményszinttel érhetők el: a DC07 kódnevű 164 és 208 kilowatt között, a DC09 pedig 208 és 268 között három-három változatot kínálnak. Utóbbi motor a jelenleg is elérhető, az új generációban azonban a jelentősen megnőtt elektromos teljesítmény mellé kisebb motor is elegendő lehet, így ezt is kínálják.
A rendszer lelke
Az akkumulátorcsomag 90 kilowattórás, nulláról 80 százalékra való töltéshez változatlanul 35 perc szükséges. A tisztán elektromos hatótáv szintén változatlan, 60 kilométeres. A kisebb DC07-es motorváltozatokkal kombinálva a hibrid teherautónak 250 kilogrammal nagyobb a terhelhetősége, mint a sima dízelmotoros kivitelnek.
A hibrid hajtáslánc saját, házon belüli fejlesztés. Az elektromotorok egy egységet képeznek a Scania 2020-as Opticruise váltó fő alkatrészeivel, melynek neve Gearbox Electric Machine, vagyis elektromos váltómű. A GE281 kódnevű hajtóegység segítségével hat előremeneti sebesség, vonóerő-megszakítás nélküli váltások és nagy gyorsulást lehetővé tevő program érhető el.
Van még egy korszak az elektromos előtt
A kabin háromféle kivitelű lehet, a járművek kialakítása pedig lehet felépítményes vagy nyerges vontató. A Scania e-mobilitással foglalkozó kereskedelmi és marketing területéért felelős alelnöke, Fredrik Allard elmondta, a gyártó negyedik generációs hibridjei már széles körben alkalmazhatók mindenhol, ahol a fenntarthatóság és az okos megoldások fontosnak számítanak. Allard szerint új teherautóik minden összevetésben a legjobbak.
A Scania azon kevés gyártó között van, akik előálltak hibrid hajtással szerelt nehéz tehergépjárművekkel. A legtöbb versenytársuk vagy hagyományos dízelmotoros, vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos teherautókat kínál, a Scania szerint azonban amíg nem lesznek elfogadható hatótávú elektromos alternatívák és megfelelő töltési infrastruktúra, a következő évtizedben jó alternatíva lesz a hibrid hajtás. A GE281 adta teljesítmény tette lehetővé a dízelmotor méretének, ezáltal a jármű tömegének és fogyasztásának csökkenését egyaránt. A dízelmotorra főleg akkor hagyatkozik a rendszer, mikor hosszú utakat kell megtenni.
A svéd gyártó persze foglalkozik tisztán elektromos opcióval is. Ilyen a 2020-ban piacra dobott Scania BEV, amelyet ugyanazzal a két villanymotorral, mint az új hibrid modelleket, így ez is 230 kilowattos teljesítményre képes. Akkumulátorból 165 és 300 kilowattórás érhető el, utóbbival a hatótáv 250 kilométer – áll az electrive.com írásában.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!