Elemzések Megizzasztja a digitalizációs verseny a gyártókat

Megizzasztja a digitalizációs verseny a gyártókat

autopro.hu/V.T. | 2024.01.19 10:23

Megizzasztja a digitalizációs verseny a gyártókat

Fotó: Ford

A Las Vegas-i CES technológiai kiállításon részt vett ipari vezetők és elemzők szerint egyre inkább a mesterséges intelligencia (MI) válik az autóvásárlókat meggyőző tényezővé, ezért a hagyományos autógyártók nagy erőforrásokat fektetnek a Teslához és a BYD-hoz hasonló új riválisokhoz való felzárkózásba a digitális területen.

A szakemberek elmondták, hogy a tradicionális gyártók nagy lemaradásban vannak az ipar által „szoftveralapú járműveknek” nevezett autók területén még több, mint egy évtizeddel azután is, hogy a Tesla bemutatta első, távolról is frissíthető rendszerű autóját. Nemrég a cégek még lóerőkkel tudták meggyőzni a vásárlókat, azonban az autóipart manapság uraló, folyamatosan változó technológiai világ miatt már a szoftveres előrelépések az igazán jelentősek az emberek számára.

Kihívásokkal teli a váltás a szoftveralapú autók felé. A járműveknek nem elég csupán olyan strapabírónak és biztonságosnak lenniük, mint egy telefonnak. A ChatGPT és más MI rendszerek pedig hibaérzékenyek, valamint sokkal nagyobb ütemben változnak, mint hogy az autógyártók hagyományos termékciklusai azt le tudják követni.

Gyorsabb ritmust kell felvenni

A digitális technológiai vállalatok gyakran a vásárlókon tesztelik az új megoldásokat még azok elkészülte előtt, azonban az autógyártóknál ez eddig nem volt szokás. A Mercedes-Benz viszont elindított egy „béta programot”, amivel azt tesztelik, hogyan tudja természetesebbé tenni a ChatGPT a sofőrök és a fedélzeti számítógép közötti kommunikációt. „A Mercedes korábban soha nem gondolt egy béta program indítására, de most rá kell jönnünk, hogyan tudunk hasznossá tenni egy nagy nyelvi modellt” - mondta Magnus Oestberg, a Mercedes szoftveres vezetője.

Oestberg elmondta, hogy nem az lesz az egyetlen változás, hogy a Mercedes vásárlói egy, még fejlesztés alatt álló rendszert is kipróbálhatnak, ugyanis az autóiparban megszokott 2-4 éves termékciklusokhoz képest sokkal gyakrabban kell majd a szoftvereket fejleszteni. „Megváltoztatjuk az IT infrastruktúránkat és a gyártósorokat is, hogy azokat is távoli frissítésekkel láthassuk el. A kereskedőink módszereit is megváltoztatjuk” - mondta Oestberg.

A hagyományos autógyártók törekvései, hogy behozzák a szoftveres technológiai lemaradásaikat sokba kerültek és nem is mentek jól. A General Motors december közepén leállította az új Chevrolet Blazer elektromos autó forgalmazását, miután a vásárlók szoftveres hibákról számoltak be. A vállalat arra kérte ügyfeleit, hogy vigyék be az autóikat egy kereskedésbe, ha majd elérhető lesz a javítás, azonban ez eddig nem történt meg. Ezzel szemben a Tesla nem a kereskedőkön keresztül, hanem távolról frissíti autóinak szoftverét.

Segítőt keres a Volkswagen

A Volkswagen 2023 végén kiadott egy újabb nagyjavítást a problémás Cariad szoftveréhez, most már azonban technológiai partnereket keresnek a jobb eredmények érdekében. „Ez sokkal másabb, mint amit korábban csináltunk” - mondta Kai Grunitz, a Volkswagen technikai fejlesztésért felelős vezetője. A szoftvercégek „más módon dolgoznak, mint mi a Volkswagennél, vagy ahogy az elmúlt években tettük. Ezt is meg kell tanulnunk.”

A CES-en bejelentette a Volkswagen, hogy az amerikai szoftverfejlesztő céggel, a Cerence-szel kötött partnersége eredményeként az év folyamán a ChatGPT egy bizonyos verzióját az autókba is eljuttatja. A szoftvercég műszaki vezérigazgatója, Iqbal Arshad elmondta, hogy a vállalat 10-15 jelentős autógyártóval tárgyal együttműködésekről, azonban nem nevezte meg ezeket a gyártókat.

Kína fejlett megoldásokkal terjeszkedik

A szakértők szerint a gyorsan növekvő kínai elektromos autós piac a hagyományos autógyártók legjelentősebb hadszíntere. Itt a Tesla, a BYD és számos új kínai elektromosautó-gyártó cég kínál olyan fedélzeti kijelzőket az autóikban, amiken például videójátékokkal is lehet játszani és videókonferenciákon is részt lehet venni. Az ázsiai ország gyártói a CES során mások mellett az Nvidiával és az Intellel kötött üzletekről számoltak be, így erős chipeket építhetnek az egyre intelligensebbé váló autóikba.

A Kínai Személyautó Egyesület (China Passenger Car Association) szerint a kínai gyártók a BYD-val az élen bővítették részesedésüket a világ legnagyobb járműpiacán, a külföldi gyártók kárára. Előretörésük részben a digitális fronton mutatkozó előnyükkel magyarázható.

A Honda és a Sony együtt dolgozik

A lemaradás ledolgozásának érdekében a Honda 2022-ben létrehozott egy vegyesvállalatot a fogyasztóipari termékeket és videójátékokat gyártó Sony-val közösen. A Sony Honda Mobility célja, hogy a Honda mérnöki és járműépítési tudását, valamint a Sony szoftveres tapasztalatait ötvözve fejlesszen új elektromos autókat 2025-re.

A Sony Honda Mobility vezérigazgatója, Yasuhide Mizuno elmondta, hogy az autógyártók nem tudják egymaguk elérni a szükséges szoftveres szintet, ami kiemeli a közös vállalat létjogosultságát.

Nem elég kifejleszteni, pénzt is kell belőle generálni

Az ipari vezetők és elemzők szerint az új szoftverek kifejlesztése és kiadása egy kihívás, azonban a vásárlók bevonzása már egy másik. Egyes gyártók előfizetéses rendszert építettek ki, hogy így tegyenek elérhetővé bizonyos funkciókat, például a részleges önvezetést. Azonban a Deloitte konzulenscég felmérése szerint a vásárlók csupán 25 százaléka fizetne extra költségeket szoftveres funkciókért.

Az autógyártók még nagyjából 3-5 évig fizettethetnek díjakat új szoftverfunkciókért, mielőtt azok alapvető funkciókká válnak - mondta el a Reuters-nek a CES-en a Hyundai operatív igazgatója, Jose Munoz.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink