Elemzések Letették a BMW debreceni gyárának alapkövét – ez történt a 22. héten

Letették a BMW debreceni gyárának alapkövét – ez történt a 22. héten

Pörge Béla | 2022.06.07 07:17

Letették a BMW debreceni gyárának alapkövét – ez történt a 22. héten

Fotó: Facebook/szijjarto.peter.official

Debrecenben megtörtént a BMW gyárának alapkőletétele, ezzel látványosabb fázisba ért az építkezés. A Bosch is komoly beruházást hoz hazánkba, a Volkswagen Csoportot viszont a kínai tevékenysége miatt kritizálják. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Június 1-jén került sor a BMW leendő debreceni gyárának alapkőletételére. Az eseményen Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is jelen volt, és a 400 milliárdos beruházást a sikeres magyar gazdaságpolitika jelképének nevezte. A gyárban 2025-ben kezdődik meg a termelés.

A BMW egy új modellt is bemutatott a héten: az X1 új, tisztán elektromos hajtással rendelkező verziót is kap, először a sorozat életében.

Szintén komoly beruházást jelentett be a héten a Bosch, a német beszállító jelentősen növeli maklári gyártási kapacitását, és az Eger melletti településen évente hárommillió kormányművet és alkatrészt fog gyártani a tervei szerint.

Folytatódik az elektromos offenzíva, de nem mindenki szállna fel a vonatra

Csak a mögöttünk hagyott héten két OEM jelentette be, hogy egyes piacokon hamarosan csak tisztán elektromos autókat fog forgalmazni. A Fiat ment a legmesszebb, az olasz OEM már az idei júliustól kivezeti a nem elektrifikált modelljeit a brit piacról, 2027-re pedig egész Európában megtörténik az átállás. A szintén a Stellantis alá tartozó Jeep 2023-tól a nagy európai piacokon csak elektrifikált modelleket kínál.

Olaszországban nem mindenki gondolkozik úgy, mint a Fiat vezetősége. Az Olasz Autóipari Szövetség (ANFIA) elnöke, Paolo Scudieri a napokban arról beszélt, hogy a tisztán elektromos járművek nem az egyetlen lehetőséget jelentik a közlekedés károsanyag-kibocsátásának csökkentésére. Scudieri a szintetikus- és bioüzemanyagok használatára gondolt, mint lehetséges alternatíva.

Az elektromos átállás néha akadályokba ütközik, ahogy történt az a német Wiesbadenben is: Hessen tartomány fővárosának el kellett halasztania a tömegközlekedés teljes kizöldítését, ugyanis egyrészt nem szerezhető be elég gyorsan elég elektromos busz, másrészt azok hatótávolsága is kisebb a vártnál.

Támadások kereszttüzében több német OEM is

A Volkswagen Csoportot már nem először érte kritika a Hszincsiang tartományban üzemeltetett gyára miatt, az viszont először fordult elő, hogy az emberi jogokra hivatkozva nem kap állami garanciákat egy beruházáshoz a gyártó. Herbert Diess ugyanakkor megvédte a Volkswagen döntését, mondván az ujgurok számára is előnyös, ha a Volkswagen a saját vállalati kultúráját elviszi az érintett területre.

Eközben Németországban kiverte a biztosítékot a Mercedes-Benz új üzletpolitikája, miszerint az OEM teljes gőzzel a luxusszegmens felé fordul, és kivezeti a középosztály számára tervezett modelljeit. Baden-Württemberg tartomány közlekedési minisztere is azok között volt, akik éles kritikával illették a Mercedes-t az üzletpolitikája miatt.

Reakciók a válságra

A chiphiány továbbra is velünk van, erre pedig folyamatosan reagálnia kell a járműipari szereplőknek. Az Infineon az eddigi gyakorlatnál sűrűbben, két-három évente fogja növelni a kapacitását, egyszerre akár több beruházást is menedzselve. A ZF közben a korábban legmeghatározóbb tevékenységét, a hagyományos sebességváltók gyártását egyre jobban háttérbe helyezi, és inkább a chipekre, a szoftverekre és az elektromobilitáshoz kapcsolódó termékekre koncentrál.

A válság része természetesen az orosz-ukrán háború okozta ellátási nehézség is. A Škoda emiatt kénytelen otthon, Csehországban gyártani egyes modelljeihez a kábelkötegeket, ám eközben Ukrajnából is érkezik hozzá a termékből – emiatt külön tiszteletét fejezte ki a cseh OEM az ukrán beszállítói felé.

Válság ide vagy oda, a románok veszik az autókat, mint a cukrot: Romániában az idei első öt hónapban csaknem 33 százalékkal több, 47.645 új autót helyeztek forgalomba a tavalyi év azonos időszakához képest. Az semmiképp sem jelent meglepetést, hogy az országban továbbra is a Renault helyi leányvállalata, a Dacia a piacvezető.

Egy másik válság azonban egyre inkább eltűnik: a koronavírus-járvány Kínán kívül már nem okoz különösebb pánikot és problémát. Olyannyira nem, hogy Elon Musk szinte megtiltotta az otthoni munkavégzést a Tesla dolgozóinak.

Végezetül a hét egyik legnagyobb járműmegrendelése volt, hogy a hazánkban három telephelyen is jelenlévő Stadler akár 510 vonatot is szállíthat Svájcba – a megrendelés a hazánkban is jól ismert Flirt motorvonatokra vonatkozik, első körben 286 példányra, de az opciók lehívásával 510-re is emelkedhet ez a szám.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink