Elemzések Jönnek az új biztonsági előírások: megint a kisautók drágulnak

Jönnek az új biztonsági előírások: megint a kisautók drágulnak

autopro.hu/P.B. | 2024.07.02 16:22

Jönnek az új biztonsági előírások: megint a kisautók drágulnak

Fotó: Volvo Cars Global Media Newsroom

Néhány napon belül – július 7-én – élesedik az Európai Unió új autókra vonatkozó biztonsági előírásainak, a GSR-nek (General Safety Regulation) a második köre. A prémiumautókban már megszokott asszisztensek válnak kötelezővé minden járműben.

Fontos változás következik az Európai Unió országainak járműnyilvántartó hivatalaiban: 2024. július 7-én életbe lép a GSR új verziója, az a rendelet, amely számos asszisztens rendszert tesz kötelezővé az újonnan nyilvántartásba vett járművekben. A rendelet első verziója 2022 júliusa óta írja elő a megfelelő rendszereket az új modellek típusjóváhagyásához, ez a kör bővül most, 2024. július 7-étől.

Az EU ezzel az intézkedéssel kívánja növelni a közúti közlekedés biztonságát. A hivatalos adatok szerint az összes közlekedési baleset 95 százaléka emberi mulasztásra vezethető vissza. Az intelligens segítő rendszerek várhatóan legalább 25 ezer életet menthetnek meg, és 140 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg 2038-ig. A döntéshozók elvárásai szerint 2050-re gyakorlatilag nem lesz több közúti haláleset az EU-ban, ezt a célt szolgálják a folyamatosan bevezetésre kerülő asszisztensi rendszerek és biztonsági funkciók.

Sok funkció már ismerős lehet

Az új autókba kötelezően bekerülő segédrendszerek egy része nem jelent újdonságot, ilyen például a közép- és felsőkategóriás járművekben már régóta ismert aktív sávtartó asszisztens, amely 60 kilométer/órás sebességnél válik aktívvá. ide sorolható a vészfék-asszisztens, ami a veszélyeket önállóan ismeri fel és szükség esetén fékezi az autót. Ide tartozik az automatikusan villogó vészféklámpa is, amely a vezetési sebesség hirtelen csökkenését jelzi a mögöttünk haladúnak.

A tolatási asszisztens, ami észleli az embereket és tárgyakat az autó mögött, és megakadályozza az ütközéseket, szintén nem újdonság, ahogy az intelligens abroncsnyomás-ellenőrzésre sem, amely már régóta létezik, de mostanra az uniós szabályozás extráról kötelező alapfelszereltséggé alakítja át.

Megosztó kiegészítők is jönnek

Az autósok körében némileg vitatott funkció az intelligens sebesség-asszisztens, amely különféle eszközökkel hívja fel magára a figyelmet, amint az autó túllépi a megengedett legnagyobb sebességet. Ezek az eszközök lehetnek az akusztikus és vizuális jelek vagy a kormánykeréken és a pedálokon megjelenő rezgések. Az asszisztens azonban nem fékezi le önállóan a járművet, vagyis aki nagyon akar, az tud gyorsabban menni a megengedettnél.

Az EU rendelet előírja, hogy ez a funkció nem kapcsolható ki tartósan. Konkrétan ez azt jelenti, hogy a járművezetők az utazás megkezdése előtt manuálisan kikapcsolhatják, de az autó következő indításakor a rendszer újra aktiválódik.

Szintén vitatott funkció a szonda kötelező elhelyezése az újonnan nyilvántartásba vett autókban. Itt azonban egyelőre nincs szó tényleges szondáról, csak egy olyan eszközről, amihez lehetséges egy olyan szonda csatlakoztatása, amely csak akkor indítja el az autót, ha nem észlelhető alkohol a volán mögött ülő személy leheletében. Egyelőre csak a szabványosított interfész része az EU szabályozásának, a vezérlőeszköz nem – vagyis szonda nem lesz még az új autókban.

Az autóipar már kifejlesztett olyan fogósabb eszközöket is, mint a baleseti adatok tárolása vagy a fekete doboz. A készülék mindenféle információt rögzít az utazással kapcsolatban, de úgy van kialakítva, hogy a lényeges információk csak baleset esetén kerüljenek mentésre, hogy később rekonstruálni lehessen az események menetét.

Az olcsóbb autók lesznek drágábbak

Ahogyan fent is említettük, számos olyan funkció válik most kötelezővé az EU-ban forgalomba kerülő új autókban, ami a drágább autókban már megtalálható, ezért ezek árát várhatóbban különösebben nem befolyásolja az intézkedés. Értelemszerűen azon autók, amik eddig ezekkel a funkciókkal nem voltak felszerelve, de most már kötelezően fel lesznek, drágábbak lesznek.

Minél inkább olcsóbb, alacsonyabb kategóriás autóról van szó, annál valószínűbb, hogy a július 7-én életbe lépő szabályok miatt a modell drágulni fog.

Tetszett ez a hír? Iratkozzon fel hírlevelünkre az alábbi linken és értesüljön az elsők között a legfontosabb járműipari történésekről!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink