Trend Ezzel a magyar találmánnyal eldöntheti, alkalmas-e a vezetésre

Ezzel a magyar találmánnyal eldöntheti, alkalmas-e a vezetésre

Pörge Béla | 2024.06.02 16:23

Ezzel a magyar találmánnyal eldöntheti, alkalmas-e a vezetésre

Fotó: Pörge Béla

Papp Ferenc találmánya egyszerűen megmutatja fiatalnak és idősnek egyaránt, hogy az adott helyzetben éppen alkalmas-e a vezetésre. Az eszköz sorozatgyártására és szélesebb körű alkalmazására azonban várni kell még – ha egyáltalán megvalósulhat.

A közlekedésbiztonság kardinális kérdés, politikusok és nagyvállalatok egyaránt dolgoznak azon, hogy minél kevesebb baleset történjen az utakon, miközben egyre több az ember, egyre több az autó és az egyéb mobilitási eszköz a forgalomban. Ismert például a Vision Zero kezdeményezés, ami szerint az egyetlen elfogadható szám a 0 a halálos kimenetelű közúti események tekintetében. A Vision Zero Svédországból indult, azóta több ország és régió is csatlakozott hozzá, a kezdeményezés szerint az ember-jármű-pálya hármasából az ember a legfőbb érték, ezért a tervezés alappillére az emberközpontúság és az a tény, hogy az ember akaratlanul is hibázik.

Szemléletformálással, a közúti járművek jobb felépítésével, a közúti infrastruktúra fejlesztésével, illetve a sebességhatárok csökkentésével a nulla halálos baleset sok szakember szerint elérhető cél, de a Vision Zero elérését természetesen nagyban segítik a modern technológiai megoldások is, így például a tolatókamera, a sávtartó és számos egyéb olyan biztonsági berendezés, amikből egyre több válik kötelezővé az új autókban. Azonban nem kell feltétlen mindig a legbonyolultabb, mesterséges intelligencián alapuló megoldásokhoz nyúlni, amikor biztonságosabbá akarjuk tenni a közlekedést! Papp Ferenc találmánya sokkal egyszerűbb ennél, de a szélesebb körben való elterjedéséhez támogatókra, valamint egy applikációra is szükség lenne.

„Ha fáradt, tartson pihenőt”

A koncentrációt számos tényező befolyásolhatja, kezdve a fáradtságtól vagy éppen a gyógyszerek hatásától. E két szempont különösen fontos lehet az idősek esetében, akik gyakran már sok gyógyszert kénytelenek szedni, valamint az idősödéssel párhuzamosan hamarabb lehetnek fáradtak. De egy kialvatlan éjszaka, egy túl hosszúra nyúlt edzés, vagy éppen egy figyelmet elterelő vita, veszekedés is vezethet ahhoz, hogy nem tudunk koncentrálni a volánnál – nem beszélve az olyan minősített esetekről, mint az alkohol vagy tudatmódosítószerek fogyasztása.

Aki sokat vezet, biztosan találkozott már olyan plakáttal, ami arra hívta fel a sofőrök figyelmét, hogy álljanak meg, tartsanak pihenőt, ha fáradtak. De néhány egyértelmű esetet leszámítva – például amikor már csukódik le a szemünk – honnan tudjuk, hogy képesek leszünk-e megfelelően koncentrálni az úton? Ebben segít Papp Ferenc találmánya!

Papp Ferencet budapesti otthonában látogattuk meg, ott avatta be az autopro.hu-t a találmány részleteibe, valamint volt szerencsénk megnézni és kipróbálni egy működő prototípust is.

Papp Ferenc találmányával.

Papp Ferenc találmányával. | Fotó: Pörge Béla

„A 2010-es évek első felében született az ötlet, amikor a fiam jogosítványt szerzett. Biztosra akartam menni, hogy alkalmas lesz a vezetésre” – mondja, hozzátéve, hogy a klubban, ahol a fia sportolt, mérték a sportolók koncentrációját, ez is inspirálta az ötletet.

Egyszerű használat

Az orvosi jóváhagyással rendelkező körülmények között készült eszköz használata nem kimondottan bonyolult: két gomb található rajta, közöttük egy kis lámpával, felettük egy kijelzővel. A felvillanó fényeknek megfelelően kell minél gyorsabban megnyomni a helyes gombot a húsz és ötven másodperc közötti intervallumban – ez egyébként bővíthető, de az ajánlott sáv. A teszt végén a kijelzőn látjuk, milyen eredményt értünk el – Papp Ferenc szerint egy orvos ajánlása alapján 75-80 százalék felett beszélhetünk megfelelő eredményről.

A találmányt a szélesebb elterjedéshez azonban aktualizálni kellene egy applikációval – az ötletgazda szerint úgy akár alkalmas lenne arra is, hogy az egészségügyben elterjedjen, és az orvosok is alkalmazzák a jogosítvány kiadásakor, meghosszabbításakor. Papp Ferenc rendőrségi vezetőktől és államtitkári szinten is kapott már biztatást az ötletért, azonban kézzelfogható segítségre is szüksége lenne a további terjesztéshez.

„Egy-egy baleset után minden szakértő megszólal, de a megoldás kapcsán széttárják a kezüket. Ez egy mankó, semmi más. Egy felügyeleti eszköz arra, hogy segítsen eldönteni a sofőröknek, hogy alkalmasak-e vezetni” – foglalta össze az ötlet lényegét. Ha Ön akár az applikációban, akár az eszköz terjedésében tud segíteni, akkor az alábbi címen veheti fel a kapcsolatot az ötletgazdával: [email protected].

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink