Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Beperli a Tesla a Teslát
2024.05.07 15:25Két előadással robbant be a Techtogether első napja
2024.05.07 14:40Az innovációk elismerésével rajtolt el az Ipar Napjai
2024.05.07 12:28Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Beszállítóváltásokat hozhat az ukrajnai háború
Alig egy hónap telt el azóta, hogy Oroszország megindította különleges katonai műveletét Ukrajnában. Még nem látni, hogy a háború meddig fog tartani, ahogy azt sem, hogy az pontosan milyen hatással lesz a globális autóiparra. Az viszont biztos, hogy a konfliktus, tetézve a chiphiányt, már rövid távon zavarokat okozott az autógyártásban, és arra vett rá egyes OEM-eket, hogy új beszállítók után nézzenek.
Az orosz offenzíva megindulása után számos autógyártó közölte, hogy a háború, valamint az arra válaszként kivetett szankciók okozta működési nehézségekre reagálva felfüggesztik oroszországi termelésüket.
Köztük van a Ford, ami az oroszországi Sollers vegyesvállalatához tartozó mindhárom összeszerelőüzemét leállította még március elején. Hasonló döntést hozott a BMW, a Toyota és a Hyundai, majd a Volkswagen is – utóbbi kettő autógyárat működtet az országban. A francia Renault még februárban, közvetlenül az orosz offenzíva megindulása után leállította moszkvai gyárát, ahol főleg a Renault és a Dacia SUV modelljeit készítik, ahogy azonban arról a Reuters is beszámolt, március közepén újraindította azt.
Kiterjedt probléma
Termelésszünetek azonban nem csak Oroszországban voltak és vannak, ugyanis a háború leállásra kényszerítette többek között az ukrajnai kábelköteg-gyártókat. Kormányzati statisztikák szerint Ukrajnában 22 külföldi autóipari vállalat 38 gyárat létesített, melyek közül sok az autók több kilométernyi vezetékének összefogásához szükséges kábelkötegeket készít. Az S&P Global Mobility szerint az ukrajnai üzemek fél-egymillió járműhöz gyártottak kábelkötegeket a háború előtt, és az alkatrészek közel felét Németországba, valamint Lengyelországba exportálták.
A német OEM-ek tehát nagyban függenek az ukrajnai kábelkötegektől, amit a háború kitörése utáni gyárleállások is jól mutattak. A Volkswagen például Zwickauban és Drezdában is felfüggesztette a termelést még a háború elején, a BMW-nél március 7-től álltak le a gyártósorok Münchenben és Dingolfingban, de az Audi és a Porsche is csökkentette termelését. A háború hatásai még a magyarországi autógyárakat sem kerülték el. Az Audi Hungaria potenciális ellátási nehézségekkel szembesült, míg a kecskeméti Mercedes-gyár március végéig háromról kettő műszakos termelésre állt át egyes területeken.
A szituáció mostanra a javulás útjára lépett. A BMW a március 14-i héttől fokozatosan újraindította termelését német egységeiben, míg a VW az elektromos autókat készítő drezdai és zwickaui üzemeiben a március 28-i héten indulnak újra a gyártósorok – számolt be a vártnál korábbi újraindulásról az Automotive News Europe.
Mindazonáltal a konfliktus a chiphiány és a koronavírus-járvány után csakugyan rávilágított az autóipari ellátási láncok törékenységére. Hogy termelésüket fent tudják tartani, az orosz-ukrán háború által érintett német OEM-ek egy része, úgy tűnik, hogy komolyan vizsgálja a kábelkötegek alternatív forrásokból beszerzésének lehetőségét.
Vannak, akik léptek, mások kivárnak
A cseh Škoda nemrég közölte, hogy ukrán beszállítója újraindítja az alkatrészszállításokat, ennek ellenére a kábelkötegek gyártását alternatív forrásokkal is felpörgetik. Előzőleg a VW jelezte, hogy kelet-európai és észak-afrikai országokba próbálja áthelyezni a kábelkötegek gyártását. Ugyanakkor a gyártás áttelepítése még egy ilyen, viszonylag egyszerű alkatrész esetében sem problémamentes. Az S&P Global Mobility becslése szerint a folyamat 3-10 hónapba is beletelhet, részben az európai és környező termelőkapacitások leterheltsége miatt. Ez lehet egyik oka annak, hogy több vállalat egyelőre nem jelentett be hasonló lépest, sőt a BMW közölte, arra számít, hogy közép-hosszú távon is megőrizheti ukrán beszállítóit.
A beszállítóváltás, vagy legalábbis a beszállítói kör diverzifikálása tehát már elindult, még ha egyelőre nem is figyelhető meg széleskörűen a folyamat. Hogy a jövőben mekkora átrendeződés fog történni, nagyban függ az ukrajnai háború elhúzódásától és attól, hogy a konfliktus mekkora hatással lesz a nyugat-ukrajnai üzemek működésére. A kábelköteg-ellátás zavarainak elnyúlása és súlyosbodása több német autógyártót vehet majd rá arra, hogy a felhasználásának legalább egy részét Ukrajnán kívüli forrásokból fedezze.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!