Elemzések Átadták az első magyarországi hidrogénkutat – ez történt a 22. héten

Átadták az első magyarországi hidrogénkutat – ez történt a 22. héten

Pörge Béla | 2021.06.07 07:21

Átadták az első magyarországi hidrogénkutat – ez történt a 22. héten

Fotó: Pörge Béla

Magyarország is belépett a hidrogénes közlekedésbe az első hidrogén töltőállomás átadásával, közben pedig az is kiderült a héten, hogy továbbra is a Suzuki a legnépszerűbb autó Magyarországon. A Nemak megállapodásra jutott a helyi szakszervezettel. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

A hét legfontosabb hazai járműipari eseménye az első magyarországi hidrogén töltőállomás átadása volt a Linde telephelyén. A kút egyelőre még nem közforgalmú, de már dolgoznak rajta, hogy az legyen. Ez az első lépés abba az irányba, hogy hazánk is kivegye a részét a kialakuló hidrogénforradalomból.

A tervek szerint a következő években nagyjából két tucat töltőállomás követi az elsőt, ezzel együtt pedig a hidrogén üzemanyagcellás járművek is megjelenhetnek Magyarországon – az első fecske, egy Toyota Mirai meg is jelent már.

Sikerek a járvány árnyékában

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly 3,4 milliárd euró árbevételt ért el az előző évi 3,6 milliárd euró után, de a kecskeméti Mercedes-Benz gyár 2020-ban is megőrizte piaci pozícióját, annak ellenére, hogy a koronavírus világjárvány a világ járműgyártását sem hagyta érintetlenül. A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a világjárvány kirobbanásának évében is sikeres esztendőt zárt, gyárukban több mint 160 ezer személygépkocsi készült el.

Van, ami a járvánnyal terhelt időszakban sem változik: májusban is a Suzuki helyezte forgalomba a legtöbb új személyautót Magyarországon: 1564 járművet, 13-mal többet, mint áprilisban. Ezzel a piac 14,62 százalékát szerezte meg magának.

Terjedőben az elektromobilitás

Jó hír az elektromos autók iránt érdeklődők számára, hogy a BMW iX készen áll a sorozatgyártásra, így még az idei évben megjelenhetnek a modell első példányai az utakon. Mutatja a technológia terjedését, hogy áprilisban a Volkswagen ID.4 volt a legnépszerűbb elektromos autó Európában – első alkalommal egy SUV. Sőt, aki igazán nagyot mer álmodni az elektromobilitás terén, vagy csak érdeklik a hipersportautók, azok biztosan felkapták már a fejüket a Rimac Nevera adottságaira.

Persze Európán kívül is nagy a mozgolódás, a héten például kiderült, hogy a Nissan két akkumulátorgyárat is építene – az egyiket Nagy-Britanniában, a másikat hazájában, Japánban. Ha már gyárépítés: a Stellantis Olaszországban építene gigagyárat, már tárgyalásokat folytat a római kormánnyal az ügyben a világ negyedik legnagyobb gyártója.

Az is kiderült, hogy a Foxconn Thaiföldön kezd elektromos autók gyártásába – nem a Foxconn az egyetlen új belépő a járműiparba.

Fent és lent az autonóm technológiák világában

Pert vesztett a Daimler a Nokiával szemben, ami azt jelenti, hogy a finn techcég által szabadalmaztatott, az infotainment rendszerekben alkalmazott technológiai megoldások után a Daimlernek jogdíjat kell fizetnie.

A Tesla bekapcsolja kameráit, hogy ezzel is arra ösztönözze a Tesla-tulajdonosokat, hogy az Autopilot használatának idején is figyeljék az utat, fogják a kormányt.

Az autonóm járművekkel kapcsolatban mindenképpen említést érdemel az új Volkswagen Polo, mely kategóriájában egyedülálló funkciókkal rendelkezik.

Megállapodás a Nemaknál

„Kölcsönös kompromisszumokban” állapodott meg a Nemak Győr Alumíniumöntöde Kft. a Vasas Szakszervezeti Szövetség Könnyűfémöntők Vasas Alapszervezet sztrájkbizottságával, így nem lesz sztrájk a hengerfejeket gyártó cégnél – derült ki a felek közleményéből a hét első felében.

Korábban, május 21-én a Vasas sztrájkbizottságot alakított a Nemaknál, miután a szakszervezet nem tudott tárgyalásos úton megegyezni a munkaadóval néhány, a munkavállalókat érintő változásról, és hét pontban fogalmazta meg a követeléseit.

Újrahasznosítással a környezetvédelemért

Az európai műanyaggyártók 2030-ig 7,2 milliárd eurót fektetnek kémiai újrahasznosításba – jelentette be a Plastics Europe, az Európai Műanyaggyártók Szövetsége, ami a hulladékmennyiséget csökkentő technológia fejlődésének előmozdítása érdekében harmonizált szabályozást sürget.

Egy témába vágó eljárást magyar kutatók fejlesztettek ki a Bay Zoltán Nonprofit Kft-nél. Az eljárás lényege, hogy az alumínium bevonatolásakor keletkező hulladékból kobaltot és rezet nyernek ki, melyek fontos és drága fémek.

Kiemelt Partnereink