Gyártók Örülhetnek az e-autó rajongók, bemutatkozik a BMW iX

Örülhetnek az e-autó rajongók, bemutatkozik a BMW iX

autopro.hu | 2021.06.02 13:21

Örülhetnek az e-autó rajongók, bemutatkozik a BMW iX

Fotó: BMW Group PressClub

A BMW iX készen áll a sorozatgyártásra, így az első példányok 2021 novemberében megérkeznek a világ útjaira. A BMW Csoport új technológiai zászlóshajója a vezetés zéró emissziójú élményét, a márka által fémjelzett sportosságot és a kompromisszumoktól mentes tisztán elektromos hatótávolságot a legapróbb részleteket is átható fenntarthatóság üzenetével egyesíti.

Hirdetés

Úttörő formanyelvével és luxus színvonalú utasterével a BMW iX a Sports Activity Vehicle (SAV) járműkoncepció merőben új értelmezését váltja valóra. Az első pillanattól kezdve tisztán elektromos mobilitásra tervezett modell az autóipar jövőbeni eszköztárát hozza el a jelenbe, az automatizált járművezetés, járművezérlés, járműkapcsolati megoldások és digitális szolgáltatások terén egytől egyig olyan innovációkkal, amelyek a prémium minőségű mobilitás páratlan formáját testesítik meg a szegmensben.

A BMW iX kétféle modellváltozatban ünnepli világpremierjét. Mindkét kiadásban elektromos összkerékhajtás dolgozik, a BMW iX xDrive50 modell esetében 385 kilowatt / 523, a BMW iX xDrive40 modell esetében pedig 240 kilowatt / 326 lóerő maximális teljesítménnyel. A hajtáslánc hatékonyságát a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia fokozza, amely a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, WLTP-szabvány szerint működő tesztciklus mérései szerint egyetlen feltöltéssel 630, illetve 425 kilométerre elegendő energiát képes eltárolni. A két modellváltozathoz egy későbbi időpontban a BMW iX M60 modell is csatlakozik, amely több mint 440 kilowatt / 600 lóerő maximális teljesítményével a vezetés zéró emissziójú élményének kivételesen sportos válfajával kecsegtet.

Tökéletesen kiegyensúlyozott vezethetőség

A BMW iX karosszériaváz alumínium keretét a tetőben, az oszlopokban és a hátsó merevítő elemekben szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) építkező Carbon Cage erősítés egészíti ki, az intelligens anyagkombináció így amellett, hogy minimalizálja a modell saját tömegét, a vázszerkezet merevségét is jelentős mértékben fokozza. A modell optimalizált légellenállási együtthatója (0,25) a hajtáslánc hatékonyságára és a tisztán elektromos hatótávolságra is pozitív hatást gyakorol. A nagyfeszültségű akkumulátort mélyen a padlólemezbe süllyesztették a tervezők, az alacsony súlyponthoz pedig kiváló súlyelosztás társul, amely még fürgébb kezelhetőséget eredményez. Tökéletesen kiegyensúlyozott vezethetőségével a BMW iX még a járatlan utakon is stabilnak és kényelmesnek érződik, miközben sportos agilitást sugároz.

Elektromos összkerékhajtás és hajtásfüggő kipörgés-korlátozás

A BMW iX elektromos összkerékhajtása minden vezetési szituációban optimális mértékű forgatónyomatékot továbbít az első és a hátsó kerekekhez. A rendszer intelligens vezérlése teljes egészében változtatható erőelosztást tesz lehetővé, a színtiszta hátsókerék-meghajtástól kezdve, egészen a maximális tapadást garantáló, állandó összkerékhajtásig.

A hajtásfüggő kipörgés-korlátozás, amelyet a mérnökök most először építettek be intelligens összkerékhajtásba, még tovább fokozza a modell tapadását és menetstabilitását. A motorvezérlő elektronikába integrált technológia rendkívül precíz, villámgyors korrekciókkal akadályozza meg az egyes kerekek kipörgését, amelynek köszönhetően még kedvezőtlen időjárási körülmények közepette és egyenetlen útfelületeken is mindvégig stabil úttartást garantál. A BMW iX xDrive50 4,6 másodperc, a BMW iX xDrive40 pedig 6,1 szekundum alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre.

Nagymértékben integrált, hatékony hajtáslánc-technológia

A BMW iX lemezei mögött dolgozó, ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia egyetlen házban egyesíti az elektromos motort, a vezérlőelektronikát és a váltót. Ez a fajta, nagymértékben integrált beépítési megoldás nem csupán energiasűrűség, de hatékonyság szempontjából is előnyös, az első és a hátsó tengely között rendelkezésre álló helyet pedig kiváltképp gazdaságosan használja ki.

A BMW iX erőforrásai szinkronmotor-alapelv szerint működnek, ahol a rotort nem állandó mágnesek hozzák mozgásba, hanem közvetlenül a villamosenergia. Ez teszi lehetővé a rendelkezésre álló összes forgatónyomaték azonnali leadását és extrém széles fordulatszám-tartományban történő fenntartását.

Nagyfeszültségű akkumulátor a biztos utakra

Az ötödik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia része a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával szerelt nagyfeszültségű akkumulátor is, amelynek megegyező térfogathoz rendelt nettó energiasűrűsége mintegy 40 százalékkal nagyobb, mint a 2020-as BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktban használt nagyfeszültségű akkumulátoré. A tervezőmérnökök a BMW iX xDrive50 padlólemezébe egy 105,2 kilowattóra nettó kapacitású (bruttó 111,5 kWh), míg a BMW iX xDrive40 padlólemezébe egy 71 kilowattóra nettó kapacitású (bruttó 76,6 kWh) nagyfeszültségű akkumulátor építettek be.

A BMW iX alapfelszereltségének része a rendkívül hatékony hőpumpával dolgozó, integrált fűtő- és hűtőrendszer, amely nem csupán az utastér, de a nagyfeszültségű akkumulátor és a hajtáslánc optimális hőmérsékletéért is felel. Az előrelátó hőkezelő rendszer arra is képes, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor működési hőmérsékletét a betervezett gyorstöltések előtt a gyors és hatékony járműtöltéshez leginkább optimális hőmérsékleten tartsa.

A BMW iX összetett járműtöltési egysége rendkívül rugalmas járműtöltési lehetőségeket tesz lehetővé. A BMW iX xDrive50 modell esetében akár 200 kilowatt töltési kapacitású DC gyorstöltés, míg a BMW iX xDrive40 modell esetében akár 150 kilowatt töltési kapacitású gyorstöltés is elérhető, amellyel a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje 35 perc (BMW iX xDrive50), illetve 31 perc (BMW iX xDrive40) alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthető

Megérkezett a BMW iDrive operációs rendszer új generációja

A BMW iDrive kijelző- és operációs rendszer új generációja a BMW iX modellben ünnepli világpremierjét, természetes párbeszéddé emelve az autó és a vezető közötti kapcsolatot. A technológia alapja az új BMW Operációs Rendszer 8, amelyet a BMW Ívelt Kijelző érintés-érzékeny járművezérlési megoldásai, valamint a továbbfejlesztett BMW Intelligent Personal Assistant élőbeszédre képes funkciói szerint terveztek meg a mérnökök. A BMW Ívelt Kijelző egy 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszeregységet és egy 14,9” képernyő-átmérőjű központi kijelzőt foglal egyetlen üvegfelületbe, amelynek íveltsége a vezetőt helyezi a középpontba. A digitális személyi asszisztens újabb, minden korábbinál intelligensebb funkciókra képes, kommunikáció közben pedig új grafikát jelenít meg a kijelzőn.

Fotó: BMW Group PressClub

Az intelligens vezetést támogató rendszerek széles palettája

A BMW iX új technológiai eszköztára a nagymértékben automatizált járművezetésben és parkolási funkciókban rejlő lehetőségeket élteti, középtávon helyezve kilátásba a 3-as szintű önvezetés elérkezését. Az újgenerációs járműszenzorok, az új szoftvercsomag és az erőteljes adatfeldolgozó platform egysége kimagaslóan összetett mesterséges intelligencia műszaki alapjait adja. Öt kamera, öt radarszenzor és tizenkettő ultrahangszenzor dolgozik a BMW iX közvetlen környezetének minden pillanatban tökéletes leképezésén.

Megújuló erőforrásokra épülő sorozatgyártás

A BMW iX sorozatgyártásban kínált példányai a BMW Csoport dingolfingi gyárában látnak napvilágot. A modell és a beépített akkumulátorcellák teljes termelési folyamatához szükséges energiát a létesítmények kizárólag megújuló erőforrásokból nyerik ki. A BMW Csoport a nagyfeszültségű akkumulátorokhoz szükséges kobaltot és lítiumot ellenőrzött ausztrál és marokkói forrásokból szerzi be, ahonnan az alapanyagokat közvetlenül akkumulátorcella-gyártó partnereihez szállítja. Az elektromos motorok szinkronmotor-alapelv szerinti működése lehetővé teszi az erőforrások ritkaföldfémektől mentes sorozatgyártását. Tömegtermelési folyamataiban ráadásul a vállalatcsoport kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumíniumot használ.

A BMW iX erőforrás-hatékony sorozatgyártásához mindezek mellett a másodlagos alumínium és az újrahasznosított műanyag nagyarányú alkalmazása is hozzájárul. A modell utasterében FSC-igazolt faanyagot, cserzett olajlevél-kivonattal finomított bőrt és más természetes anyagokat használnak. A padlóborításhoz és a szőnyegekhez használt nyersanyagok között újrahasznosított halászhálók is megtalálhatók.

Kiemelt Partnereink