Elemzések A Mercedes-Benz szállította a legtöbb új buszt idén Magyarországra

A Mercedes-Benz szállította a legtöbb új buszt idén Magyarországra

Pörge Béla | 2020.12.27 04:23

A Mercedes-Benz szállította a legtöbb új buszt idén Magyarországra

Fotó: Pörge Béla

Az idei évben főleg Mercedes-buszokat vásárolt a Volánbusz és a BKK, de az év elején még számos Credo, később pedig Neoplan és Volvo is fiatalította a buszok átlagéletkorát. Az ország minden szegletébe jutott az új buszokból, de a főváros környékén utazhatunk a legtöbb 2020-ban beszerzett busszal.

Ha az idei magyar buszbeszerzéseket vizsgáljuk, akkor egy kicsit kénytelenek vagyunk visszatekinteni az előző év végére is. 2019. október 1-jével a korábbi Volán-társaságokat régiós alapon összefogó Közlekedési Központokat is egyesítették, így létrejött az egész ország helyközi és távolsági közlekedését lefedő óriáscég, a Volánbusz.

Az összevonás után a Volánbusz azonnal be is vásárolt, a korábbi tenderen a Credo típusú buszokat gyártó Kravtex nyert. A mosonmagyaróvári vállalat összesen 352 autóbuszt szállított a Volánbusznak, ezek egy része 2020-ban állt forgalomba, de az első példányok már 2019. novemberében az utakra kerültek. Ezen buszok zöme a helyközi kialakítású Econell modellhez tartozik, de a távolsági vonalakra való Inovellből is több tucat állhatott forgalomba.

Újonnan beszerzett Credo Econell buszok Budapesten.

Újonnan beszerzett Credo Econell buszok Budapesten. | Fotó: Pörge Béla

Szintén a helyközi közlekedés színvonalát emelte az idén 15 darab Volvo 8900-as, melyek júniusban álltak forgalomba Pest megye különböző részein. A típusból néhány évvel ezelőtt használtan is vásárolt a Volánbusz, valamint jogelődei is.

Vérfrissítés a távolsági járatokon

Nyáron 29 darab Neoplan Tourliner került az utakra a Volánbusz színeiben, ezek a buszok az ország különböző távolsági járatain teljesítenek szolgálatot. A távolsági szegmensbe az elmúlt években már több alkalommal érkezett kisebb-nagyobb adag ebből a típusból, így egyáltalán nem volt ismeretlen a modell az utasok, a sofőrök és a szerelők számára sem.

A korábban érkező Neoplanoknak és Credo Inovelleknek köszönhetően őszre a távolsági járatokról szinte teljesen eltűntek az Ikarusok Magyarországon, néhány E98-assal lehet még találkozni tartalékként.

A helyi járatok sem maradtak ki

2020-ban a Volánbusz által üzemeltetett helyi járatokon közlekedő autóbuszok átlagéletkora is csökkent. A cég 90 Mercedes Conecto G típusú csuklósbuszt szerzett be, ezek közül harminc jármű Budapest agglomerációjában közlekedik világoskék színben, míg további hatvan busz vidéki városok helyi közlekedésében áll az utasok rendelkezésére.

Ezekből a buszokból 23 Székesfehérvárra, 22 Győrbe, 7 Szombathelyre, 6 Zalaegerszegre, kettő pedig Gyulára került. A buszokat az EvoBus Hungária szállította Törökországból, ám az utolsó simításokat a cég magyar partnere, az Inter Traction Electrics végezte el Debrecenben, így valamennyi magyar hozzáadott értéket is tartalmaznak ezek a járművek.

Járműbeszerzések Budapesten

A Volánbusz után a legtöbb autóbusz a fővárosban, a BKK égisze alatt közlekedik, különböző szolgáltatók üzemeltetésében. A legnagyobb budapesti közlekedési cég a BKV, mely idén buszokat és villamosokat is vásárolt. Az év elején 41 darab Mercedes Conecto érkezett a vállalathoz újonnan, ezek közül húsz csuklós, 21 pedig szóló busz. Az év végén ismét Mercedes Conectókkal fiatalodott a BKV járműállománya, 17 csuklós és 32 szóló kivitelű buszt vásárolt a BKV, ám ezek zöme már 2021-ben fog forgalomba állni, de az első fecskék már idén megjelentek az utakon. Nem álltak még ugyan forgalomba, de említést érdemel a tíz darab Modulo 168d is, amikről szintén idén dőlt el, hogy a BKV-hoz kerülnek. Tíz ilyen busz 2018 óta már az utakon van Budapesten.

A BKV mellett a VT-Arriva is vásárolt idén buszt a BKK szolgáltatói közül, a cég húsz darab MAN Lion's CIty A21 típusú buszt állított forgalomba decemberben - ezeket még a nyáron rendelték meg. Valamint ahogy fent említettük, a Volánbusz harminc új Conecto G busza a fővárosi agglomerációban teljesít szolgálatot, szintén a BKK vonalain.

A fővárosba használt buszok is jöttek 2020-ban, de a korábbi évekhez képest kisebb tételben. Hat darab 2008-as gyártású MAN Lion’s City GL, hét darab 2009-es, CNG-hajtású VanHool new330 és egy-egy darab 1999-es Volvo 7000A és 2005-ös Mercedes Citaro érkezett a fővárosba, utóbbi busz Veszprémből.

A BKV egyik használtan vásárolt Ikarus E91-ese.

A BKV egyik használtan vásárolt Ikarus E91-ese. | Fotó: Pörge Béla

Még érdekesebb használtbusz-beszerzés volt a fővárosban a hét darab Ikarus E91-es megvásárlása. Ezeket ugyan 2019 végén vette a BKV, de csak idén állt forgalomba az öt busz, az utolsó csak december végén, míg kettő példányt alkatrésznek vett a cég. Ezeket a buszokat 2001-ben Mátyásföldön gyártották és a Baltikum érintésével kerültek Budapestre közel két évtized után.

Tizennégy villamos is 2020-ban kezdte meg budapesti pályafutását, öt hosszú (55,9 méteres) és kilenc rövid (34,2 méteres) CAF Urbos 3 típusú villamost vett állományba a BKV ebben az évben, ám ezeket is korábban vásárolta.

Elektromos buszok vidékre

A Volánbusz és a BKV mellett három kisebb közlekedési társaság is vásárolt 2020-ban autóbuszt, közülük ketten elektromos buszokat vettek, ám a legnagyobb tételben buszokat beszerző kecskeméti KeKo maradt a dízeleknél. A KeKo 45 buszt vásárolt idén, húsz darab ITK Reform 500 LE-t, és 25 darab Mercedes Conectót. Előbbi buszok Debrecenben készültek a Mercedes önjáró fenékvázára építve.

Tatabányán a T-Busz színeiben kettő elektromos BYD K7U típusú autóbusz állt forgalomba, míg a pécsi Tükebusz tíz elektromos BYD-t vásárolt.

Mi várható a jövőben?

Természetesen 2021-ben is számíthatunk több nagyobb buszbeszerzésre Magyarországon. Az már a fentiekből is látszott, hogy vannak olyan buszok, amiket idén vásároltak meg a cégek, de csak jövőre állnak majd forgalomba. Emellett a Volánbusz és a Volán Buszpark Kft. együttesen 204 csuklós, helyközi kivitelű autóbuszra írt ki tendert még az idei év első felében, a tenderen pedig nemrégiben hirdettek eredményt: a MAN nyert a Lion’s City 18 típusú buszaival, ezekből érkezik jövőre 204 darab.

A Volánbusz tervei között szerepel, hogy 2022 végére 8,99 év legyen a buszflottájának átlagéletkora, ennek megvalósításához további buszbeszerzésekre lesz szükség, továbbá a fővárosban közlekedő Ikarus autóbuszok és trolik leváltása is szükséges már.

Kiemelt Partnereink