Elemzések Ünnep és csúcsdöntés – ez volt a 2. hét

Ünnep és csúcsdöntés – ez volt a 2. hét

autopro.hu | 2016.01.18 07:19

Ünnep és csúcsdöntés – ez volt a 2. hét

25 éve gyártanak személyautót idehaza, az Opel hozta el a rendszerváltást e téren, az Audi rekord mennyiségű motort gyártott tavaly Győrben. Kimagasló elismerést kapott egy magyar kutató, de házkutatás, rivalizáló üzenet is tarkította a hetet.

Hirdetés

Gyártók

8 millió motor, 85 ezer autó - ezek a fő mutatószámai az Opel Magyarország eddigi 25 éves tevékenységének. A General Motors leányvállalata volt az első nemzetközi autóipari cég, amely - 1991 januárjában - megjelent hazánkban.

Az Audi Hungariánál 2015 az újabb rekordok éve volt. 2 millió 022 ezer 520 (2014: 1 millió 973 ezer 734) gyártott motorral és 160 ezer 206 (2014: 135 ezer 232) járművel sikerrel zárta 22. termelési évét a vállalat. A munkatársi létszám az előző évben 11 ezer 411 (2014: 11 ezer 274) főre emelkedett.

Újabb autótesztünk során a Hyundai i40 modellt próbáltuk ki alaposan. A dél-koreai gyártó mindig is a német modellek alternatíváját kívánta adni Európában - ezzel a szedánnal jó úton járnak.

VW-botrány

A botrány helyszínén, a tengerentúlon kért bocsánatot a VW konszern vezére a csalásért, egyben megerősítette, hogy folytatják a helyi fejlesztéseiket. A helyieket nem hatotta meg az ígéret: az USA egyik állama dobta vissza a konszern problémakezelő javaslatait, elégtelen osztályzattal. Nem csoda, hogy kockáztatni kényszerül a német konszern, miután nyilvánvaló volt, hogy a dízelbotránynak pénzben is kifejezhető ára van. Egyes bankok segítenek, ám sokba fájhat a „valamit valamiért” elv.

A Daimler vezére egyre bátrabb megszólalásokkal hívja fel magára a figyelmet. Most a dízelbotrány kapcsán tett igazán őszinte megjegyzést a rivális konszern vállalati kultúrájára.

A botrány nem állt meg Németországon belül: rendészeti akció zajlott a Renault francia gyáraiban, a hírt az autógyártó is megerősítette, részvényeik árfolyama 22 százalékot esett. Csalásra utaló nyomokat kerestek a hatóságok.

Beszállítók

A járműgyártás és az ahhoz kapcsolódó kör mindig kiemelten teljesít, és ahogy a kormány legutóbb megdicsérte, rendre felfelé lóg ki a magyar iparból. 2015-ben egymást érték az átadások, bejelentett fejlesztések: megnéztük, hogy forintosítva mennyit értek ezek az iparnak. Röpködtek az eurómilliók, ami miatt tavaly rengetegen öltötték fel új munkaruhájukat. 2015 elég jó év volt a járműipar számára, de nézzük a számokat.

Árbevétele növekedését reméli a győri székhelyű Kenéstechnikai és Felületvédelmi Szolgáltató Kft. (Kenvéd Kft.) a december végén zárult, 375,68 millió forintos technológia fejlesztéstől.

A vállalkozások házon belüli prototípus-fejlesztésére és az ezek eredményeként létrejövő innovatív termékek, szolgáltatások és eljárások forgalomba hozatalára 10 millió forint és 130 millió forint közötti vissza nem térítendő támogatás nyerhető el, 20 milliárdos keretből.

Mínuszba fordult 2015 végére az Alcoa: nettó veszteséget könyvelt el a tavalyi év utolsó negyedévében az amerikai beszállító.

Szolgáltatók

Internacionális partnerségi irodát (TPI) nyitott Németország legnagyobb szakszervezete, az IG Metall és a Vasas Szakszervezeti Szövetség Győrben. Magasabb béreket, jobb munkakörülményeket tűzött ki célként a két szervezet. A tanácsadással és képzéssel foglalkozó iroda működésével a magyar munkavállalók érdekeinek erősödését remélik.

A dübörgő magyar autóipar nem fejlődhetne ilyen iramban, ha nem lenne a háttérben hozzáértő építőiparunk. A KÉSZ-csoport kommunikációs vezetőjével erről az iparágról beszélgettünk.

Jelentős növekedést hozott 2015 a hazai használt autók piacán. Nem csak több autót adtak el, de az átlagárak is nőttek az előző évhez képest.

Új ügyvezető igazgatója van a szombathelyi MÁV Vasjármű Kft.-nek: a posztot mostantól Glattfelder Béla, a Nemzetgazdasági Minisztérium egykori államtitkára, volt országgyűlési és EP-képviselő tölti be.

Több mint 243 milliárd forint bevétel származott az útdíjakból tavaly, ami 33 milliárd forinttal haladja meg az egy évvel korábbit.

Jövőre elkezdődik a MÁV saját fejlesztésű IC+ vasúti kocsijainak gyártása. A sorozatgyártás első lépéseként 20 darab, nemzetközi forgalomra is alkalmas kocsit készítenek.

Techtogether, oktatás

Megnéztük, mit csinálnak a miskolci járműépítők. Úgy tűnik, a konkurens csapatoknak van miért aggódniuk, ugyanis a Formula Racing Miskolc két nagyszabású fejlesztésen is dolgozik.

Magyar professzor kapta a legrangosabb gépészmérnöki díjat: Stépán Gábor akadémikus Houstonban vette át a Thomas K. Caughey Dynamics-díjat. A világ legnagyobb gépészmérnöki elismerését kiemelkedő, a dinamika és a rezgések terén végzett eredeti és úttörő munkájáért kapta.

Gazdaság

Szeretjük tudni, mennyi pénz érkezik a másik számlájára, mennyit ér a munkája a sajátunkhoz viszonyítva. Tavaly sem volt ez másként: összegeztük, hogyan alakultak a bérek.

Kiemelt Partnereink