Gyártók Zálogba adta vagyonát a Volkswagen?

Zálogba adta vagyonát a Volkswagen?

autopro.hu | 2016.01.14 14:12

Zálogba adta vagyonát a Volkswagen?

Kockáztatni kényszerül a német konszern, miután nyilvánvaló volt, hogy a dízelbotránynak pénzben is kifejezhető ára van. A bankok segítenek, ám sokba fájhat a „valamit valamiért” elv.

Hirdetés

20 milliárd eurós hitelt vett fel a VW az emissziós adatok manipulálása miatt kialakult helyzet rendezéséhez, sajtóhírek szerint. A konszern ugyan nem erősítette meg, de nem is cáfolta a gazdasági értesüléseket, amelyek viszont elég pontosak ahhoz, hogy komoly alapot adjanak az információk valóságtartalmának.

13 bank nyújtja egy éven keresztül a gigászi hitelt – 8 pénzintézet 1,825 milliárd eurót ad egyenként, 5 bank pedig 1,08 milliárdot, szintén egyenként –, a komplex megoldás pedig annak is köszönhető, hogy az Európai Fejlesztési Bank (EIB) egyelőre nem ad több hitelt a korábban megbízható partnernek tekintett járműgyártó csoportnak. Az Európai Unió „házi bankja” korábban jó kapcsolatot ápolt a VW menedzsmentjével, az EU fejlesztéseit, befektetéseit ösztönző szervezetként számos alkalommal biztosítottak forrásokat a német konszern számára. A dízelbotrány miatt azonban megrendült a bizalmuk, olyannyira, hogy az EIB nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a Volkswagen egy 2009-es hitelüket is a csalásokhoz használta fel. Azt a 400 millió eurót egyébként 2014-ig visszafizette a VW.

Akár a Bentelytől is megválhat a túlélést biztosító hitelért cserébe a német konszern

Itt van tehát egy – feltételezett – segélycsomag, amely azonban a túlélés, a talpra állás elősegítése mellett komoly terhet is rak a konszern vállára. Ha ugyanis nem sikerül egy éven belül visszafizetni a 20 milliárd eurót, akkor más módon kénytelenek a bankok a pénzükhöz jutni. A kérdés nem az, hogy ennyi pénzt elő tud-e 2016-ban teremteni a Volkswagen, hanem hogy a költségeken túl ki tudnak-e termelni plusz 20 milliárd eurós nyereséget.

Az ügyet ismerő, meg nem nevezett források szerint a vállalatcsoport zálogként – egyéb lehetőségek hiányában – a saját materiális javait ajánlotta fel. Ilyenből akad bőven a konszern háza táján, de 20 milliárd euró (plusz a kamatok) komoly nagyságrend, nem lehet letudni néhány kevésbé fájó értéktől való megszabadulással.

Arra vonatkozóan ellentmondóak a hírek, hogy született-e tételes lista a zálogosított javakról, avagy rugalmasan fogják kezelni az egyébként elkerülni remélt helyzetet a felek. Az mégis sejthető, hogy melyik ujjába harapna elsőként a vállalatcsoport, ha nem lesz más megoldás. Nem reális, hogy például az Audi, Porsche érdekeltségeket koncepcionálisan feláldozná a VW, az MAN tulajdonában viszont számos érték van, ami a valós, avagy képzeletbeli lista elején szerepelhet. A Reuters szerint a hajómotorokat is fejlesztő erőforrás részleg, kisebb erőművek, sebességváltó és hajtásalkatrész üzemek, tesztberendezések akár 4-5 milliárd eurót is érhetnek. A hírügynökségnek nyilatkozó források szerint az esetleges áldozatok között szerepelhet a Bentley, a Lamborghini, esetleg a Ducati is.

A Lamborghini felett is lebeg a pallos?

Tekinthetjük mindezt a Volkswagen család kényszerű profiltisztításának is, ám ha lebeg is a pallos a konszern feje felett, nem biztos, hogy lesújt a zálogok elvesztésének réme.

A közelebbi jövőt illetően is bőven akad tennivalója Matthias Müller stábjának, ugyanis egyelőre nem fogadták el maradéktalanul az USA illetékes hatóságai a manipulált modellek helyreállítására vonatkozó programjukat.

Kiemelt Partnereink