Logisztika Kína olyan sok e-autót exportál, hogy új kereskedelmi útvonalat tervez

Kína olyan sok e-autót exportál, hogy új kereskedelmi útvonalat tervez

autopro.hu/R.K.E. | 2024.04.22 04:22

Kína olyan sok e-autót exportál, hogy új kereskedelmi útvonalat tervez

Fotó: Pexels

A kínai autógyártók százezres nagyságrendben szeretnének elektromos járműveket exportálni a világ minden tájára, de ehhez sokkal több autószállító hajóra van szükségük. A kereslet olyan nagy, hogy az ország azon van, hogy néhány éven belül a világ negyedik legnagyobb flottáját gyűjtse össze, és új kereskedelmi útvonalakat hozzanak létre kifejezetten a kínai autók számára.

A Veson Nautical hajózási tanácsadó cég adatai szerint, amelyekről a Reuters számolt be, Kína jelenleg a világ nyolcadik legnagyobb hajóflottájával rendelkezik, 33 autószállító hajóval. Összehasonlításképpen: Japán vezeti a listát 284 hajóval, majd Norvégia következik 102-vel. A harmadik helyen Dél-Korea áll 72 hajóval, a negyedik pedig a Man-sziget, ahol 61 hajó van regisztrálva.

A jelenlegi helyzet azonban gyorsan változik: a kínai vállalatok 47 hajót rendeltek meg, ami a globális megrendelések egynegyedét teszi ki. A hajókat vásárló ügyfelek között van a SAIC Motor, a Chery, a BYD, valamint a COSCO és a China Merchants hajózási társaságok „a kínai autógyártók nevében".

„Miután ezt az armadát Kínába szállították, a kínai irányítású autószállító flotta a jelenlegi 2,4 százalékról 8,7 százalékra ugrik" – mondta Andrea de Luca, a Veson elemzője a Reutersnek. „Arra számítunk, hogy szinte kizárólag a kínai OEM-ek számára létesülnek új kereskedelmi útvonalak."

A kínai vállalatoknak más opciót kellett keresni

Kína már megelőzte Japánt, mint a világ legnagyobb autóexportőre, csak a BYD tavaly több mint 240.000 járművet exportált, ami a globális eladásainak mintegy 8 százalékát tette ki. Idén akár 400.000 e-autó exportját is tervezi. Az elektromosautó-óriás már rendelkezik egy 7000 e-autó befogadására alkalmas, kifejezetten erre a célra épített hajóval, és két éven belül további hét ilyen hajót tervez. A Tesla és a Volkswagen is bővítette a Kínából származó exportját, ami természetesen az ország olcsóbb ellátási láncát használja ki előnyére.

A gépkocsikat jellemzően tengeren szállítják roll-on/roll-off (RORO) hajókkal, amelyek lehetővé teszik, hogy a járműveket daru használata helyett közvetlenül a hajóra lehessen felhajtani. Ezek a hajók azonban az elmúlt években hiánycikknek számítottak, mivel a régebbi hajókat nyugdíjazták, az új hajók megrendelései pedig csökkentek a 2008-as pénzügyi válság és a kevésbé szennyező üzemanyagokra való átállás miatt.

Japánban a Nissan és a Toyota egy-egy RORO-hajóflottával rendelkezik, amelyek több tízezer autó szállítására képesek, de Kína esetében a hazai autószállító hajók a globális szállítási kapacitásnak csak egy kis részét – mindössze 2,8 százalékát – teszik ki, így a kínai vállalatoknak kevés lehetőségük maradt autóik exportálására. Ennek eredményeként a RORO-hajókhoz való hozzáférés egy vagyonba került, a hajók bérlésének napi díja elérte a napi 115.000 dollárt. Ez több mint hétszerese a 2019-es árnak. Ezért a vállalatok arra a döntésre jutottak, hogy egyszerűen maguk vásárolják meg a hajót.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink