Trend Íme a három legfontosabb önvezető óriás

Íme a három legfontosabb önvezető óriás

autopro.hu/H.J. | 2020.01.02 04:08

Íme a három legfontosabb önvezető óriás

A gépi tanulás és a tárgyak internetének fejlődésével az önvezető járművek megjelenésének időpontja is egyre közeledik. A Waymo, a GM Cruise és az Argo AI vállalatok az elmúlt években hatalmasat léptek előre az autonóm szektorban, jelenleg a technológia tökéletesítésén dolgoznak.

Hirdetés

A gépi tanulás és a tárgyak internetének (IoT) fejlődésével az önvezető járművek megjelenésének időpontja is egyre közeledik – az IoT szenzorok valós idejű adatokat szolgáltatnak az autonóm járművekről, ez segít megérteni az autóknak a változó környezetet, a forgalmi feltételeket, és felismerni az üzemeltetési problémákat.

A technológia még nem tökéletes, a gépi tanulást és IoT technológiákat még fejleszteni kell ahhoz, hogy nagyvárosokban, autópályákon, és nehéz vezetési körülmények között közlekedhessenek. Emellett a biztonsági tényező sem elhanyagolható – a szakemberek még dolgoznak a kritikusnak számító biztonsági rendszerek fejlesztésén és telepítésén.

Az autonóm technológiával foglalkozó Pony.ai kaliforniai vállalat szerint már nem sok kell ahhoz, hogy nagyobb számban találkozzunk a közutakon teljesen önjáró járművekkel. A cég vezérigazgatója, James Peng öt évet jósol a technológia térnyeréséig.

Az autóiparnak ez a szektora ugrásszerű fejlődést mutat, számos gyártó-óriás fogott bele az autonóm technológia fejlesztésébe, ezek közül három vállalat emelkedik ki – a Waymo, a GM Cruise és az Argo AI.

Waymo

Az iparág legrégebbi szereplője, és egyben vezetője is a Google által indított Waymo. Flottájuk számottevően nagyobb, mint bármely más vállalaté.

A gyártó Arizonában tesztelte a Waymo One autonóm taximegosztó szolgáltatását. Biztonsági elővigyázatosságból az autókban mindig volt egy sofőr is, de nemrég bejelentették, hogy hamarosan ténylegesen elindulnak a sofőr nélküli fuvarok.

A Waymo 2011-ben kezdett bele az ötödik szintű vezetési technológia fejlesztésébe, ekkor még nem voltak megfelelő hardverek és szenzorok a piacon. A vállalat szerint az autókba beépített, saját fejlesztésű rendszerek kiegészítik egymást – a LiDAR, a kamerák, a radarok, valamint hangjelző rendszerek hasonlóan működnek, mint az emberei érzékszervek.

GM Cruise

A General Motors leányvállalata, a Cruise szintén szerepel a legfejlettebb gyártók között. A SoftBank, a Honda, a GM és a T.Rowe Price Associates befektetéseinek köszönhetően számos autója közlekedik az utakon – csaknem 180 járművet tesztelnek jelenleg is.

A vállalat eleinte 2019 végére tervezte első, teljesen autonóm taximegosztó szolgáltatása elindítását, ezt az időpontot most átcsúsztatták 2020 elejére. A michigani Orion városában pedig készen állnak az autonóm járművek sorozatgyártására, évente akár több százezer modell is legördülhet majd a gyártósorról.

A Cruise modelljei a gépi tanulás, a felhő, és az IoT segítségével adatokat gyűjtenek a környezetükről azért, hogy ezek segítségével megfelelő döntéseket hozzanak a közlekedésben.

Mo ElShenawy, a GM műszaki alelnöke szerint az önvezető autók megkönnyítik majd a társadalom mindennapjait – a balesetek megelőzésével többmillió életet menthetnek meg, csökkentik a kibocsátást, átalakítják a városok szerkezetét, a forgalmi dugókat pedig megelőzik, ezzel megspórolva több száz órát az embereknek.

Argo AI

A vállalatot 2017-ben, a Ford Motor Company egymilliárd dolláros beruházásának köszönhetően hozták létre. Emellett a Volkswagen is partnerré vált, egy további 2,6 milliárd dolláros befektetéssel. Az Argo AI már az Egyesült Államok több pontján is végez tesztfolyamatokat.

A vállalat versenytársaitól eltérően nem arra törekszik, hogy autót fejlesszen vagy szolgáltatást üzemeltessen. A vállalat célja inkább magának az önvezető rendszernek a fejlesztése. Az Argo AI szerint azért egyedi vállalatuk, mert kizárólag a technológia fejlesztésére koncentrálhatnak azzal, hogy autógyártókkal állnak kapcsolatban, akik biztosítják számukra a járműveket. A Ford a Fusion modellel szállt be a projektbe.

A tesztfolyamatok során a vállalat járműveiben mindig két ember tartózkodik – az egyik szakember akkor segít, ha sofőr beavatkozására van szükség, a másik szakember feljegyzi az autó viselkedését, meghatározva azokat a területeket, ahol a szoftver továbbfejleszthető – írja a zdnet.com.

Képek: twitter.com

Kiemelt Partnereink