Trend Így jutottunk el a környezetkímélő buszokig

Így jutottunk el a környezetkímélő buszokig

Pörge Béla | 2021.08.20 08:22

Így jutottunk el a környezetkímélő buszokig

BYD K9 Budapesten - ez a modell volt az első tömeggyártásra kerülő elektromos busz. | Fotó: Pörge Béla

A buszos közlekedés múltja évszázadokra nyúlik vissza, ugyanis a postakocsik valamilyen szinten a buszok elődeinek tekinthetők. A közvetlen elődökre a 19. századig kellett várni, utána azonban felgyorsult a fejlődés.

Ma már egyre több buszgyártó kínálatába kerülnek be az akkumulátoros elektromos vagy a hidrogén üzemanyagcellás hajtások. Egy modern busz esetében alapvető követelmény az alacsony padló, és jobb esetben már a kényelemre sem lehet panasz.

Ahhoz, hogy ideáig eljussunk, hosszú út vezetett az előbb lóval, majd később kísérleti jelleggel gőzzel hajtott omnibuszoktól, nem beszélve a jóval korábbi elődnek számító postakocsiról.

Az omnibusz

A mai buszok ősatyjának az omnibusz tekinthető. Az első ilyen járművet 1826-ban helyezték forgalomba, de már Budapesten is megjelent 1832-ben az első omnibusz Kratochwill János jóvoltából.

Omnibusz

Omnibusz | Fotó: Wikipedia

Az omnibuszokat jellemzően lovak húzták, ám kísérleti jelleggel gőzzel hajtott változata is volt Nagy-Britanniában. Az omnibuszról még Arany János is említést tesz az Epilógus című versében.

Trolibusz

A trolibusz inkább nevezhető a buszok testvérének, mint elődjének, ám az első trolibusz jócskán megelőzte az első belső égésű motorral hajtott buszt. Az első troli 1882-ben Berlinben áll forgalomba, de egészen a két világháború közti időszakig meghatározó közlekedési eszköznek számított, még Magyarországon is üzemelt trolivonal az 1930-as években.

Kísérleti jelleggel elektromos buszok is léteztek a századelőn, ám később kikoptak a köztudatból, és nem foglalkoztak ennek a technológiának a fejlesztésével. A trolik iránti érdeklődés is megcsappant, aztán az 1970-es években a reneszánszát élte, a mai budapesti trolivonalak zöme is ekkor épült ki.

Az első trolibusz.

Az első trolibusz. | Fotó: Wikipedia

Az elektromos buszok, trolik is eltűntek vagy megcsappant számuk a 30-as évektől kezdve, a troli reneszánsza a 70-es években jött el, elektromos buszoké később

Az első belső égésű motorral hajtott busz

1895-ben alkotta meg Karl Benz az első belső égésű motorral hajtott buszt, a Benz Omnibus névre hallgató járművet. A 2650 köbcentis, ötlóerős buszt 1898-ig gyártották, a sofőrrel együtt nyolc ember tudott szállítani, míg a végsebessége 20 kilométer/óra volt.

Az első motorral hajtott busz.

Az első motorral hajtott busz. | Fotó: Mercedes

A 20. század elején kezdett elterjedni a busz, ehhez kellett az első nagy nyomatékú dízelmotor és a gumikerék szélesebb körben való elterjedése. Az 1930-as években jelentek meg az első turistabuszok, ezt az acél terjedése tette lehetővé.

Alacsonypadlós buszok

A világon az első alacsonypadlós busz 1960-ban készült el, egy repülőtéri használatra szánt Neoplan busz volt. Az első alacsonypadlós városi busz szintén a Neoplan nevéhez köthető, ez az 1976-ban bemutatott N814 típus volt. Ekkor még csak a második ajtó vonaláig tudták elérni a lépcsőmentességet, ezután a padlószint folyamatosan emelkedett, helyet adva a motornak. Az utastér teljes hosszában lépcsőmentes buszok a kilencvenes években kezdtek elterjedni. Ezt az úgynevezett portáltengely megjelenése tette lehetővé.

Ikarus 417-es Nagyatádon.

Ikarus 417-es Nagyatádon. | Fotó: Pörge Béla

Az Ikarus az elsők között gyártott teljes hosszában alacsonypadlós buszokat a 411-es, majd a 412-es modell képében, sőt, az első sorozatban gyártott, alacsony padlóval rendelkező csuklós busz konkrétan az Ikarus 417-es volt. Érdekesség, hogy a legnagyobb példányszámban gyártott csuklósbusz is magyar, ez az Ikarus 280-as, míg a legelső csuklósbuszt 1946-ban a Kaiser gyártotta az Egyesült Államokban.

Az elektromos buszok színre lépése

A modern elektromos buszok Kínából terjedtek el a világon. Az első modern, akkumulátoros elektromos buszt 2009-ben gyártotta BYD, 2010 óta zajlik a sorozatgyártása a K9-es modellnek, ami a világ legnépszerűbb elektromos busza – Magyarországon is találni ilyet, sőt, Komáromban is gyártják a modellt.

A 2010-es években fokozatosan terjedt el a nagyobb buszokban, és a világ többi részén is az elektromos hajtás. Európába ma már – kisebb gyártók mellett – a Daimler, az MAN és a Solaris is tömeggyártásban készít elektromos buszokat, de Oroszország sem áll rosszul a Kamaznak köszönhetően.

Az elektromos hajtáson belül fontos ág a hidrogén üzemanyagcellás buszok megjelenése. Az első ilyen busz 1998-ban készült Észak-Amerikában, később a Daimler is készített ilyen járműveket, valamint Japánban is felfutott egy ezzel kapcsolatos projekt. A technológia költségessége miatt napjainkig nem készült tömeges mennyiségben hidrogén üzemanyagcellás busz, ám könnyen lehet, hogy a jövő ezé a hajtásé lesz az akkumulátoros változat helyett.

Kiemelt Partnereink