Trend Bemutatta a jövő e-padlólemezét a Stellantis

Bemutatta a jövő e-padlólemezét a Stellantis

autopro.hu/V.M. | 2023.07.08 16:22

Bemutatta a jövő e-padlólemezét a Stellantis

Fotó: Stellantis

A Stellantis nemrég mutatta be a jövőbeli tisztán elektromos járműveinek alapját képező padlólemezcsalád első tagját, az STLA Mediumot, mely akár 700 kilométeres hatótávolságot is lehetővé tesz majd.

Az új padlólemezt a világ negyedik legnagyobb autógyártója a C- és D-szegmensű járművekhez tervezte. 2022-ben ez a kettő szegmens adta a 78,5 millió járműre tehető globális újautó-eladások közel felét – 35 milliót egészen pontosan.

A Stellantis közlése szerint az első STLA Mediumon alapuló járművek gyártása még idén elkezdődik Európában, később pedig a platform a konszern más földrészeken található egységeiben is készülni fog. Így évente akár kétmillió azt használó gépkocsit is összeszerelhetnek a konszern üzemeiben.

A Stellantis elektrifikációs terveiben meghatározónak számító padlólemez bemutatóján a vállalatcsoport vezérigazgatója, Carlos Tavares is jelen volt. Az eseményen dicsérte a mérnökök munkáját, egyúttal kitért Kína azon döntésére, miszerint korlátozza bizonyos chipgyártás és elektrifikáció szempontjából fontos fémek kivitelét.

Kategóriavezető hatótáv

A kifejezetten akkumulátoros elektromos járműveknek szánt STLA Medium alapkivitelben a WLTP-ciklus szerint 500 kilométeres hatótávolságot biztosító akkumulátorral készül majd, azonban lehetőség lesz 700 kilométer megtételét lehetővé tevő akku elhelyezésére is. Utóbbi energiatároló egység a Stellantis szerint kategóriavezető hatótávot nyújt.

Az energiahatékonyság terén szintén új mércét állít a padlólemez az akár 14 kilowattóra/100 kilométert is alulmúló energiafogyasztással. A Stellantis a hatékonyság maximalizálását szem előtt tartva tervezte például az utastér hűtő/fűtő rendszerét, illetve a kormányzási- és fékasszisztenst, ami mellett kis tömegű anyagok széles körű használatára támaszkodtak a súlycsökkentés érdekében.

Fotó: Stellantis

Nagy rugalmasság

A világszerte értékesíteni tervezett STLA Medium elsőkerék- és összkerék-meghajtással rendelkező hajtásrendszereket is befogadhat. Az előbbi esetben egy, míg az utóbbi esetben kettő elektromos hajtóegységgel rendelkezik. Konfigurációtól függően az elektromos motorok 160 és 285 kilowatt közti rendszerteljesítményt nyújthatnak.

A mérnököknek további szabadságot biztosít, hogy a platformra SUV, crossover és tradicionális kivitelű személyautók is tervezhetőek. Ezek a járművek 4,3-4,9 méter közötti hosszal és 2700-2900 milliméter tengelytávval rendelkezhetnek.

A jövőben még három másik STLA padlólemezzel fog bővülni a Stellantis elektrifikációs eszköztára, a Small, a Large és a Frame jelölésűekkel. A platformcsalád minden tagját képessé teszik a jövőbeli akkumulátor-fejlesztések, köztük a szilárdtest akkuk befogadására.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink