Trend Az 5G akár életeket is menthet

Az 5G akár életeket is menthet

autopro.hu/Sz.K. | 2019.05.04 05:01

Az 5G akár életeket is menthet

Az okos városok még okosabbak és sokkal biztonságosabbak lehetnek az 5G hálózatnak köszönhetően, mely nem csak az emberekre vigyáz, hanem az életszínvonalat is hivatott javítani.

– Nem hinném, hogy az 5G-nek nagy népszerűsítésre lenne szüksége – mondta el Nakul Duggal, a Qualcomm gyártmánymenedzsmentjének szenior alelnöke. Duggal számára az előnyök nyilvánvalóak, a vállalat pedig az idei évet az 5G évének tartja több mint kéttucat 5G-kompatibilis okostelefon is piacra kerül év végéig, melyekbe Qualcomm lapkakészlet kerül.

Az 5G-nek számos előnye van, az egyik legkiemelkedőbb közülük azonban a sebesség. A Qualcomm bemutatója alapján a legnagyobb letöltési sebesség 4,5 gigabit másodpercenként, míg az átlagos adatátvitel sebessége 1,4 gigabit másodpercenként. Ez azt jelenti, hogy egy kétórás filmet 17 másodperc alatt tölt le, míg a jelenlegi 4G csupán 6 perc alatt teszi meg ugyanezt. Más szavakkal az új 5G-s telefonok ezerszer lesznek gyorsabbak, mint a most zsebünkben lapuló társaik.

Az 5G és az okos városok

Mindez azonban nem csak a 4K filmek szinte azonnali letöltéséről, és a még gyorsabb jobbra húzásokról szól. Az 5G olyan előnyöket is kínál, melyek meghatározóak az okos városok számára, köszönhetően a sejtszerű járművet mindennel összekapcsoló (C-V2X) kommunikációnak, melyek lehetővé teszik a direkt kommunikációt az autók és más okos objektumok között a városi infrastruktúrában. A C-V2X így lehetővé teszi a közlekedési lámpák számára, hogy figyelmeztetéseket küldjenek a gyalogosokról a járműveknek, vagy épp az autók figyelmeztethetik egymást a közelben található jeges útszakasz miatt, kihagyva a kommunikációból a közelben található adótornyot.

Hasonló szerepet kap, mint amit a kijelölten rövid hatótávú kommunikáció (DSRC – Dedicated Short-Range Communication), a jelenleg is számos okos városban és úttestekkel kapcsolatos projektben tesztelés alatt álló technológiák, mint például a Honda Ohio állambeli programja, melynek keretein belül azonban Wi-Fi hálózatot használnak az 5G helyett.

Amikor C-V2X fékez

Jim Misener, a Qualcomm műszaki szabványaiért felelős szenior igazgatója szerint a C-V2X technológia legfőbb előnye a megbízhatóság. Jobb hibajavítással a C-V2X kétszer messzebb és kétszer gyorsabban tud üzeneteket küldeni, mint a DSRC. Ez a legfőbb különbség, amikor jármű és jármű közötti kommunikációról beszélünk, melyet milliszekundumokban mérünk. A vállalat nem sajnálta a fáradtságot ennek demonstrálására a CES 2019-en, egy Las Vegas-i parkolóban.

Azt remélik, hogy a jövőben az ilyen V2X kommunikáció automatikusan le fogja fékezni a járműveket, és amikor autonóm járművek kerülnek az utakra, az ilyen üzenetek kulcsfontosságúak lesznek mozdulataik koordinálásában az utakon és autópályákon. A C-V2X kommunikáció azonban olyan városi infrastrukturális elemeket is magába, foglal, mint a városi kamerák.

De mit tesz a gyalogos?

– Használható lesz a szándék meghatározására is, hogy például mit fog valószínűleg tenni a gyalogos. Mindez egy kamerával érhető el, ami a szándékot egyből az érkező autónak küldi – magyarázta el Duggal.

Minél több autóba kerül az új technológia, annál vonzóbb lehet ez a lehetőség a városok számára, mint hosszú távú befektetési lehetőség. Sok elemző szerint ez nagyon hamar megtörténhet. A Ford például bejelentette, hogy 2022-re minden autójába C-V2X technológiát szerel. A Bosch, a Continental és további alkatrész-beszállítók is közölték, hogy olyan rádióik lesznek, melyek a DSRC és a C-V2X technológiával is kompatibilisek.

Nyolcmilliárd órát állunk dugóban

A C-V2X nagy előrenyomulása nem csak annak köszönhető, hogy életeket akarnak menteni, hanem, hogy javítsák az okos városok életminőségét is. Csak a forgalmi torlódások évente nyolcmilliárd órába kerülnek az Egyesült Államok autózói számára. A közlekedési dugók ezen kívül rengeteg üzemanyagot emésztenek fel, éves szinten akár 15 milliárd liter pluszfogyasztást is okozhatnak, ami szmoghoz és légszennyezéshez vezet.

– A biztonság, a videós elemzések, a lőfegyver felismerés és a működési hatékonyság növelése is a hatáskörök között szerepel – mondta el Lani Ingram, a Verzion kommunikációs vállalat okos közösségekért felelős alelnöke.

Az audió hálózatipontok, melyeket lámpaoszlopokra szerelnek, például felismerik a pisztolylövések hangját, a burkolatba ágyazott magnetométerek a forgalma figyelik, az utcai lámpákban elhelyezett mozgásérzékelő és közelségi szenzorok pedig erősíthetik, vagy gyengíthetik a LED fényeket éjszakánként, attól függően, hogy milyen sűrű a forgalom. Ez utóbbi például akár 80%-os energia-megtakarítást eredményezhet a hagyományos közvilágítással szemben.

Az okos is lehet okosabb

Az 5G használata az okos városok még okosabbá tételében azonban kihívásokat generálhat. Zavar keletkezhet a kommunikációs adatforgalomban, mellyel a városoknak hamarosan meg kell küzdeniük, a járdák mozgásérzékelőitől kezdve a videokamerákon át a számtalan jármű (beleértve a buszokat, bicikliket és megosztott autókat is) sebességével, helyzetével, és jelenlegi állapotával kapcsolatos üzenetek záporával. Ez nagyon gyorsan túl bonyolulttá válhat.

– A motorok esetében például nem csak az első kerék szöge meghatározó a haladási irány szempontjából, hanem, hogy a vezetője mennyire dől be a forduláshoz – magyarázta el Misener, hangsúlyozva, hogy így még több információt kell a V2X spektrumba sugározni.

Miközben legalább egy évbe telik, mire a felhordó hálózatokat olyan korszerűvé teszik, hogy az 5G-t kezelni tudja, vannak már olyan városok, melyek használják ezt. A Verzion már Houston-ban, Los Angelesben és Sacramentóban is kínál 5G szolgáltatást. Az AT&T telekommunikációs vállalat pedig Egyesült Államok-szerte 12 városban kínál 5G-t, főként olyan otthoni felhasználók számára, akik már 5G Wi-Fi routerekkel rendelkeznek.

Hátrányban a vidék

Továbbá a tény, hogy az 5G elsőként inkább a nagyvárosi, mintsem a vidéki területeken lesz elérhető, még nyilvánvalóbbá teszi a jövő számára az infrastrukturális kommunikáció jelentőségét, akár a bűnüldözés, a közlekedés áramlásának fejlesztése, vagy a még megbízhatóbb vezeték nélküli kommunikációs csatorna szempontjából is.

Ahogy Misener hangsúlyozta, ha egy közlekedési hatóság elhelyezi a technológiát egy közlekedési csomópontnál, már azonnal hasznot húzhat belőle.

Kiemelt Partnereink