Trend Ausztriában két esetben már elengedhető a kormánykerék

Ausztriában két esetben már elengedhető a kormánykerék

Pardavi Mariann | 2019.03.25 09:00

Ausztriában két esetben már elengedhető a kormánykerék

Milyen esetekben és milyen feltételekkel? Hogyan változnak a járművezetők jogai és kötelezettségei? Egy friss jogszabály apropóján többek között ezekről a kérdésekről beszélgetünk dr. Nyalka Csabával, a DLA Piper Hungary együttműködő ügyvédjével.

– Szakmai körökben ismert, hogy Ausztria éllovas kíván lenni az autonóm közlekedés fejlesztésében. Hogyan illeszkedik ebbe a törekvésbe az aktuális jogszabály-módosítás?
– A mostani kodifikáció jobb megértéséhez érdemes felelevenítenünk, hogy 2016. december 20-án hatályba lépett az úgynevezett Automatisiertes Fahren Verordnung, rövidítve AutomatFahrV. Ez a közlekedési, innovációs és technológiai miniszteri rendelet, ahogy arról 2017 januárjában már részletekbe menően beszélgettünk, azt a célt szolgálta, hogy meghatározza az önvezető járművek osztrák közutakon történő tesztelésének szabályait. Bő két év elteltével, ezév márciusában megszületett ezen rendelet 1. számú módosítása, az úgynevezett 1. Novelle zur AutomatFahrV. Ennek pedig az a különlegessége, hogy tartalmaz egy olyan teljesen új 3. fejezetet, ami már túllép a tesztelés tematikán és meghatározott feltételekkel bárki számára a mindennapokban “élesben” is lehetővé teszi a kormánykerék elengedését, illetve egy esetben a vezetőülés elhagyását.

– Konkrétan miről rendelkezik ez a fejezet?
– Összefoglalja a már engedéllyel rendelkező és sorozatban gyártott rendszerek közül egyrészt a parkolást segítő asszisztens, másrészt pedig az autópálya asszisztens használatának részletes szabályait, amelyeket már idén március 11-től alkalmaznak is Ausztriában.

– Melyek a parkolást segítő asszisztensre vonatkozó főbb rendelkezések?
– A jogszabály azt a rendszert fogadja el, amely az ENSZ/EGB 79. számú előírásával összhangban, automatikus kormányzási funkció segítségével tudja átvenni a be- is kiparkolással kapcsolatos vezetési feladatokat. Ez a rendszer bármely úttípuson alkalmazható, de csak a gyártó előírásainak megfelelően és legfeljebb 10 km/óra sebességig. A lényeg, hogy az asszisztens aktiválása esetén a vezető a parkolásra vonatkozó egyes vagy akár valamennyi vezetési feladatot a rendszer “kezébe teszi”, ezért annak képesnek kell lennie arra, hogy a rábízott feladatokat automatikusan teljesíteni tudja. A témával foglalkozó szakértőknek releváns információ lehet, hogy ez a rendszer személyszállítás esetében az M1, áruszállítás esetében pedig az N1 járműkategóriában megengedett.

– Ebben az esetben melyek a járművezetőre vonatkozó jogok és kötelezettségek?
– Ami a jogosultságot illeti, a miniszteri rendelet mentesíti a vezetőt két alapvető kötelezettség alól arra az időtartamra, amíg a rendszer aktivált állapotban van. Egyrészt elhagyható a jármű vezetőülése, másrészt pedig mindkét kézzel elengedhető a kormánykerék. Ez praktikusan annyit jelent, hogy a jármű kívülről is irányítható. A jogalkotó ugyanakkor előírja, hogy a vezető ilyenkor köteles a jármű közvetlen közelében tartózkodva felügyelni a parkolás folyamatát. Kritikus helyzet felmerülése esetén pedig köteles haladéktalanul működésbe hozni azt a vészjelző eszközt, amellyel a rendszer azonnal kikapcsolható vagy felülírható, azaz a vezetőnek rögtön vissza kell vennie a jármű feletti irányítást.

– Rátérve a másik esetkörre, hogyan határozták meg Ausztriában az autópálya asszisztensek körét, valamint a használatra jogosult járműveket?
– A módosított rendelet azt a rendszert tekinti automatikus sávtartást biztosító autópálya asszisztensnek, ami a fent említett ENSZ/EGB 79. számú előírásával összhangban, automatikus kormányzási funkció segítségével tudja átvenni a gyorsítást, fékezést, megállást, távolságtartást és a sávtartást. Az aktuális szabályozás szerint ez a rendszer a parkolást segítő asszisztenshez képest szélesebb körben használható, azaz személyszállítás esetében az M1, M2 és M3; áruszállítás esetében pedig az N1, N2 és N3 járműkategóriákban.

– Hol és mikor lehet bekapcsolni, illetve mikor kell kikapcsolni az autópálya asszisztenst?
– A vezető kizárólag autópályán vagy autóúton és csak akkor aktiválhatja rendszert, ha már a járműfolyamban halad. A rendszer használata ebben az esetben is csak a gyártó előírásainak megfelelően történhet. Sávváltás esetén, valamint útépítési területek és az autópálya vagy autóút kijáratának elérése előtt pedig a vezető köteles megfelelő időben visszavenni a rendszertől a vezetési feladatokat.

– Mit jelent ilyenkor a megfelelő idő?
– A kérdés jogos, a miniszteri rendelet erre nem ad magyarázatot. Ezzel kapcsolatban a jogalkotó azt a koncepciót követi, miszerint a jövőben a bírósági ítélkezési gyakorlat ad majd választ erre a kérdésre, minden konkrét esetben, az összes körülmény ismeretében. Megjegyzem, tapasztalataim szerint ez a megközelítés hasonló esetekben például a német közlekedési jogi szabályozásra is jellemző.

– Mit jogosult és mit köteles megtenni a vezető az autópálya asszisztens aktivált állapotában?
– Elengedheti a kormánykereket, de nem hagyhatja el a vezetőülést. A jogszabály nem teszi lehetővé például SMS vagy e-mail küldését vagy olvasását, illetve laptop használatát sem. A vezető kritikus helyzetben ebben az esetkörben is köteles haladéktalanul működésbe hozni a vészjelző eszközt, amellyel a rendszer azonnal kikapcsolható vagy felülírható. A vezetőnek tehát ebben az esetben is azonnal vissza kell vennie a jármű feletti irányítást.

– Az aktuális módosítások eredményeként változott-e a vezetőkre vonatkozó felelősségi rendszer?
– Nem. A szabályozás megteremti az említett két asszisztens használatának jogi feltételeit, ugyanakkor nem változtat a vezető felelősségének jelenlegi rendszerén. Egy esetleges nem várt baleset bekövetkezésekor tehát továbbra is a most hatályos általános felelősségi rendelkezéseket kell alkalmazni.

– Hogyan értékelhető ez a nagyon friss jogi fejlemény?
– Meglátásom szerint az a lényegi újdonság, hogy Ausztriában jól körülhatárolt esetekben és feltételekkel már mindkét kézzel elengedhető a kormánykerék, illetve a jármű kívülről is navigálható. Eddig, a járműtesztelés kivételével, jogszerűen nem lehetett így eljárni, mivel a járművet csak a vezetőülésen helyet foglalva és a kormánykereket legalább egy kézzel megfogva lehetett irányítani. Ez a közlekedési jogi szabályozás tehát újabb szintre emeli az ember-gép interakciót és előreláthatólag hozzájárul majd a jog- és közlekedésbiztonság erősítéséhez azzal, hogy részletesen szabályozza az említett két vezetéstámogató rendszer használatát. Egyébként pedig az is elképzelhető, hogy ez a miniszteri rendelet mintául szolgál más országok vagy akár az Európai Unió számára, ahol jelenleg még hiányzik a vezetéstámogató rendszerek használatának egységes szabályozása.

Kiemelt Partnereink