Techtogether Mi a virtuális valóság szerepe az előadóművészetekben?

Mi a virtuális valóság szerepe az előadóművészetekben?

autopro.hu | 2024.06.01 04:19

Mi a virtuális valóság szerepe az előadóművészetekben?

Fotó: Debreceni Egyetem

A VR-technológiák alkalmazásának, az eredmények oktatásba történő beépítésének lehetőségeiről, valamint az újabb kihívások megoldásairól tanácskoztak informatikusok és művészetpedagógusok, koreográfiával és kognitív tudományokkal foglalkozó szakemberek a Debreceni Egyetem Informatikai Karán. A résztvevők hallhattak a táncpedagógiában használt mozgóképek és videófelvételek, a motion capture és egyéb VR-technológia jelentőségéről, illetve a virtuális valóságban alkalmazott avatárok előadóművészeti szerepéről is.

Hirdetés

Hét évvel ezelőtt indult a dance4you projekt azzal a céllal, hogy segítse az innovatív oktatási modellek kidolgozását és tesztelését az előadóművészeti felsőoktatásban. A program a virtuális terek használatát, a figyelemfókuszáló didaktikai modellek alkalmazását, a coaching-megközelítést, valamint az e-learning és a VR-learning módszerek gyakorlati használatát helyezte a középpontba. A Debreceni Egyetem Informatikai Karán rendezett 2nd International Conference on Applications of Virtual Reality in Performing Arts elnevezésű interdiszciplináris konferencián és workshopon a virtuális valóság előadóművészeti oktatásban való alkalmazását különböző perspektívákból vizsgálta a négy kontinens mintegy tizenöt országából érkezett több mint ötven szakember.

„A technológia kínálta fejlődési irányokat és ezek felsőoktatásra és egyéb korosztályok képzésére gyakorolt hatásait, az ezzel járó pedagógiai, technológiai és percepcionális kihívásokat, feladatokat, tapasztalatokat vitatták meg a tématerület szakértői. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a virtuális valóság rendkívül sokrétű lehetőségeket kínál a művészeti oktatás számára, amiről már gyakorlati tapasztalatokkal és visszajelzésekkel is rendelkezünk. Az oktatási stratégia szempontjából kulcsfontosságú egy olyan működési modell kidolgozása, mely megfelelő egyensúlyban ötvözi a tantermi oktatást a VR-technológiával" – hangsúlyozta Gilányi Attila, a DE IK Információ Technológia Tanszékének egyetemi docense.

A programban részt vevő Bólya Anna Mária, az MMA Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, az Arts and Research Bt. ügyvezetője szerint az évek óta tartó kutatómunkának és a szakmai együttműködéseknek köszönhetően olyan tudásanyag gyűlt össze, mely új dimenziókat nyithat a táncművészeti oktatásban. Csáji László Koppány, a Magyar Művészeti Akadémia Művészelméleti és Módszertani Kutatóintézetének igazgatója is köszöntötte a szakmai rendezvény résztvevőit és kiemelte, hogy a nagy sikerre való tekintettel a konferencia hamarosan folytatódik, melynek következő házigazdája az MMKI lesz.

Az előadásokon egyebek mellett szó volt a VR és a mesterséges intelligencia előadóművészetre gyakorolt hatásairól, a virtuális valóságban használt avatárok előadóművészeti szerepéről, a tanulást megkönnyítő módszerekről, a hiperfigyelmet kezelő oktatási módszerről, a mozgásszimulációkról, a táncpedagógiában használt mozgóképek és videófelvételek jelentőségéről, a virtuális valóság és a virtuális tér gyakorlati alkalmazásáról, emellett tánctörténeti bemutatót is tartottak VR-környezetben.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink