Techtogether Hibrid versenyautóra vált a BME Motorsport

Hibrid versenyautóra vált a BME Motorsport

Végh Martin | 2023.05.15 13:23

Hibrid versenyautóra vált a BME Motorsport

Fotó: BME Motorsport

A hagyományosan belső égésű motoros autókat készítő BME Motorsport idén először egy hibrid versenyjárművel fog rajtvonalhoz állni. A váltást fejlődési lehetőségként is felfogta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem csapata, amely az idei szezonra egy megújult műhelyben készülhet fel. Az idei tervekről György István csapatkapitánnyal és Kalmár Leventével, a csapat futómű csoportjának egyik tervezőmérnökével beszélgettünk.

- Milyen versenyeken vesz részt az idei szezonban a BME Motorsport? Ezek közül melyik és miért tartogathatja a legnagyobb kihívást?

- Kalmár Levente: A tavalyi szezonhoz hasonlóan idén is három versenyen veszünk részt: a magyarországi Formula Student Easten, valamint a horvátországi és csehországi Formula Student versenyeken.

Az egyik legizgalmasabb, és legtöbb kihívással járó megmérettetésnek a magyarországi ígérkezik, hisz terveink szerint a csapat itt fogja először használni verseny körülmények között a hibrid hajtásláncát. A verseny vége után a csapatnak pihenés nélkül rögtön indulnia kell Csehországba, így egyhuzamban két héten keresztül kell a lehető legtöbbet kihoznunk magunkból és az autóból, amely nagy kihívás elé állít minket, de reményeink szerint a kemény munka meghozza majd a gyümölcsét.

- A csapat tavaly az eddigi legjobb eredményét szerezte, miután háromból kettő versenyén is dobogós helyezést ért el. Mit tűztetek célul a 2023-as versenyeket illetően?

- György István: Természetesen a cél idén is a dobogós helyek megszerzése mindhárom versenyen. A csapatban és az autóban most is, csak úgy, mint tavaly, megvan a potenciál, ami a dobogóhoz szükséges. Fő célunk, hogy dobogóra álljunk a versenyeken és megmutassuk a hibrid hajtás előnyeit egy hagyományos belső égésűvel szemben. Ez ugyanakkor nagy kihívás elé állít minket, nem csak műszaki szempontból, de csapatként is, ugyanis a tavalyi, jól összeszokott tagok egy jelentős része befejezte tanulmányait, és ezzel Formula Student karrierjét, így egy nagyobb generációváltáson esett át a csapat. Ennek ellenére az őszi Techtogetherön elért összetettbeli második helyezésünk azt sugallja, hogy jó úton haladunk a céljaink eléréséhez.

- Az idei versenyekre a tavalyi autótokat építitek át hibrid hajtásúvá. Milyen egyedi kihívásokkal jár ez a változtatás?

- K.L.: A tervezési szakasznak számos nehézsége van. Számunkra ez egy teljesen új irány volt, mivel belső égésű motoros csapatként kellett elektromos hajtást terveznünk. A csapat életében először tervezett akkumulátort és az ehhez kapcsolódó rendkívül összetett rendszert. A futóművet is majdnem teljesen át kellett dolgozni, hogy implementálni tudjuk az elektromos motorunkat. Mindezek ellenére, úgy gondolom, hogy kiválóan helytállt a csapat, rengeteg tudással felvértezve és felkészülve állunk neki a 2023-as versenyszezonnak.

- Mi szolgált motivációval a hibrid hajtásra való átálláshoz?

- Gy.I.: A csapat hosszú távú célja nem csupán egy egyre gyorsabb versenyautó fejlesztése, hanem új területek és technológiák kutatása is. Mindemellett kiváló mérnökeink műszaki kihívásként álltak e cél elé. A hibrid hajtással számos új lehetőség nyílik meg előttünk, amelyek hozzásegítenek minket a dobogóhoz, másrészről világszerte, és csapatunk számára is egyre fontosabbá válik a környezettudatosság, a fenntarthatóság és ezáltal a részben vagy teljesen elektromos autók fejlesztése. Mivel egy ilyen hajtás megalkotásával nem csak az autó, hanem a csapat is fejlődik, reméljük, hogy a későbbiekben hozzá tudunk járulni mi is az autózás „zöldebbé” tételéhez.

- A hibrid hajtásrendszer implementálásán kívül milyen egyéb fejlesztésekről született döntés?

- K.L.: Az autónk idén számos fejlesztésen ment át. A motorunk saját tervezésű dugattyút kapott, amellyel növelni tudtuk a kompresszióviszonyt, ezzel a teljesítményt és a motor hatásfokát. Újraterveztük az olaj- és benzin rendszerünket, hogy ezek is ellenálljanak az extrém versenykörülményeknek, továbbá az autó teljesen új és a tavalyinál minden szempontból jobb aerodinamika csomagot kapott. A tavalyi szezon során futott több, mint 700 kilométer során kinyert adatok, valamint a pilótáink visszajelzése alapján pedig a futóművünket is tökéletesíteni tudtuk.

Fotó: BME Motorsport

- Tavaly kezdtétek meg a műhelyetek teljes körű felújítását és korszerűsítését. Sikerült a tervek szerint befejezni a munkálatokat?

- Gy.I.: Szerencsére számos dolgot sikerült megvalósítani a terveinkből. Az egyetem alagsorában levő műhelyünket további három kisebb, egyenként néhány négyzetméteres alapterületű teremmel tudtuk kiegészíteni, ennek köszönhetően átgondolhattuk az elrendezését, ezt követően pedig újrarendeztük. Ezek a kistermek jelenleg tökéletes helyet kínálnak egy külön, csak elektronikával foglalkozó szobának. Egy másikban a motor csoportunk kapott helyet, itt kerül összeszerelésre az autónk szíve. A harmadik terem jelenleg egy raktárhelyiség, ahol a különböző alapanyagainkat, pótalkatrészeinket és egyéb, a versenyszezonhoz szükséges eszközeinket és felszereléseinket tároljuk rendszerezett, strukturált formában. Mindezeknek hála az eddigi területünket szabadabban fel tudtuk osztani, és így már sokkal rendezettebb körülmények között tudunk dolgozni.

Lelkes támogatóinknak köszönhetően újabb szerszámokkal is gazdagabbak lettünk. A műhelyben ezen túlmenően kiépítésre került egy pneumatikus rendszer is, amely így már folyamatos sűrítettlevegő-ellátást tud biztosítani a műhely minden részében.

Mostanra elkezdődött az új autó összeszerelése, és a tapasztalatok alapján a fejlesztések jelentős pozitív hatással vannak mind a szerelés gyorsaságára, mind annak összetettségére. Sajnos a padlózat és a falak felújítása egyelőre még várat magára, de reméljük, a jövőben lesz erre is lehetőségünk.

- Miért célszerű egyes területeknek külön munkakörnyezetet biztosítani?

- Gy.I.: Csapatunk részegységekre van osztva, attól függően, hogy az autó melyik részére terveznek alkatrészeket. Ezeknek a részegységeknek különböző munkakörülményekre és szerszámokra van szükségük, ezért különítettünk el a műhelyben különböző szekciókat a különböző csoportoknak. Ahogy fentebb is említettem, külön úgynevezett „tiszta szobát” sikerült létesíteni mind az elektronika, mind a motor csoportunk számára, akik így egy elszeparált környezetben tudnak dolgozni.

A fejlesztésekről beszélve érdemesnek tartom még megjegyezni, hogy a műhelyben lett saját internetes hálózatunk, ezzel sokkal egyszerűbb lett a különféle adatok másolása, megosztása. Jelenleg pedig egy újabb projektünk egy saját szimulációs számítógép beszerzése, aminek segítségével nagy mértékben nőhetne a számítási kapacitásunk.

- A BME Motorsport indulni készül a májusi Techtogether Automotive Hungary versenyen. Milyen célkitűzésekkel várjátok a megmérettetést?

- K.L.: Két fontos célt tűztünk ki. Szeretnénk mind a kiadott mind a helyszíni feladatok megoldása során a lehető legtöbb tudást elsajátítani, ami segítheti az autónk fejlesztését a későbbiekben. Illetve, mivel egy versenycsapat vagyunk a célunk természetesen minél jobb helyezést elérni, akár a dobogó csúcsára állva. Az előző néhány Techtogether alkalmával szinte kivétel nélkül sikerült elérnünk ezt a célt, amire nagyon büszkék vagyunk, reméljük megfelelő felkészüléssel ez idén is így lesz!

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink