Techtogether A Formula Student csapattagok nagy része a támogató cégeknél helyezkedik el

A Formula Student csapattagok nagy része a támogató cégeknél helyezkedik el

Beck András | 2019.09.09 09:30

A Formula Student csapattagok nagy része a támogató cégeknél helyezkedik el

A csapattagsághoz alapvetően lelkesedése van szükség. Itt mindenki megtapasztalhatja, hogy milyen határidőre dolgozni. Az alkatrész-tervezéstől egészen odáig végig követhetik a folyamatot amikor a kész alkatrész felkerül az autóra. – Olyan még nem fordult elő, hogy valaki egy támogatóhoz jelentkezett és nem vették volna fel – hívta fel a figyelmet Bukovácz Kristóf, a BME Formula Racing Team csapatvezetője.

Hirdetés

– Milyen újdonságaik voltak ebben a szezonban?
– Négykerék-hajtású elektromos motorral szerelt autót állítottunk össze a Formula Student versenysorozatra. Az autó összesen 200 kilogramm súlyú és négy elektromotor hajtotta, amelyek a kerekbe szereltünk. Csupán 2,8 másodperc alatt gyorsul az óránkénti száz kilométer per órás sebességre a kocsink, amely négy dinamikus versenyszámban vett részt a zalaegerszegi Formula Student East viadalon.

– Az autón mennyi változás volt tavalyhoz képest?
– Teljesen új aero-csomagot kapott, emellett az akkumulátor is új és az egész hajtásrendszert is újjáépítettük, valamint a vázszerkezetet is átgondoltuk. Ezek közül a legnagyobb hatásfokjavító szerepe az aero-csomagnak volt tavalyhoz képest. A teszteken bebizonyosodott, hogy rengeteget számít, így azt tűztük ki célul, hogy a leszorítóerő értékét maximalizáljuk. Ebből egy teljesen újratervezett első szárny lett, illetve egy diffúzor hatású, újratervezett oldaldoboz került az autóra. A tervezést már tavaly szeptemberben elkezdtük és ez a szakasz december végéig tartott, a gyártási szakaszt pedig április közepéig. Ekkor indult a tesztszezon, ami egészen az első versenyg eltartott, összesen kétszáz kilométert tudtunk tesztelni, ami különösen jónak számít.

– Hányan vannak a csapatban?
– Ötvenen. A BME Formula Racing Team szeptemberben hatvan fős volt. A tagfelvétel után csak tízen morzsolódtak le év közben. Ez sikernek számít, ami azért is előnyös, mert így idén nem kell nagy hangsúlyt fektetünk a tagfelvételre, csak a szinten tartásra kell odafigyelnünk. Ahhoz, hogy valaki tag legyen alapvetően lelkesedése van szükség, a készségek és a tudást később úgyis megérkezik. A csapatban mindenki megtapasztalhatja, hogy milyen határidőre dolgozni. Az alkatrész-tervezéstől egészen a végig követhetik a folyamatot, amikor a kész alkatrész felkerül az autóra.

Összesen 22 országból 2300 mérnökhallgató 72 csapatba szerveződve versenyzett júliusban Zalaegerszegen a Formula Student East futamán. A belső égésű motorok versenyét a joanneum racing graz csapat nyerte. A SZEngine motorral versenyző Arrabona Racing Team az előkelő harmadik helyen végzett. A kecskeméti KEFO Motorsport a 24., míg a BME Motorsport csapata a 25. lett. A BME Formula Racing Team az elektromos autók versenyében a 18. helyen végzett, itt a TUfast e-technology vitte el az aranyérmet. Az önvezető kategóriát az AMZ driverless csapata nyerte meg.

– Többnyire hova mennek dolgozni a végzősök?
– A csapat háromnegyede a támogató cégeknél szokott elhelyezkedni. Aki szeretne nálunk dolgozni, annak legtöbbször sikerül. Olyan még nem fordult elő, hogy valaki egy támogatóhoz jelentkezett és nem vették fel.

– A Techtogether versennyel nemsokára elkezdődnek a következő szezon megmérettetései, hogyan készülnek?
– A Techtogether versenyek nagyon jó hangulatúak szoktak lenni. Az ezen való részvétel elég nagy energiabefektetést igényel a részünkről, de szerencsére viszonylag gyakran sikerül pénzjutalmat nyernünk. Ez elég nagy segítség a szezon eleji induláshoz, természetesen az idei őszi versenyre is az elsők között regisztráltunk. Egyébként a Techtogether sajnos kis mértékben hátráltatja is felkészülést, ugyanis pont a legkomolyabb tervezési időszak közepére esik. De más szempontból pedig egy jó ellenőrző pontról van szó. Megnézhetjük milyen munkát végeztünk az elmúlt másfél hónapban és hogyan folytassuk az ütemtervet a határidők betartása érdekében. Egyben kikapcsolódást is jelent, amit a csapattagok élveznek.

– A zalaegerszegi tesztpályáról milyen tapasztalatokat szereztek?
– Mi már a Formula Student verseny előtti két hetet is teszteléssel töltöttük a pályán, ami annak köszönhető, hogy itt helyben egy kutatás-fejlesztési programban veszünk részt. Így ingyenes lehetőségünk volt arra, hogy kipróbáljuk az autót a pályán. Elképesztő fejlődésen ment keresztül a pálya az elmúlt egy évben, hiszen tavaly még épületek sem voltak. Egyetemi fejlesztőcsapatok számára külön épületet alakítanak ki a déli szektorban. Európában egyedülálló ez a pálya, talán Spanyolországban van egy hasonló. Az egyetemi csapatoknak is nagy előnyt jelenthet akár a Formula Student versenyben is, hogy egy ilyen tesztpályán próbálhatják ki a járműveiket. Most a pilóták például azt tapasztalhatták meg, hogy milyen egy ilyen jó minőségű aszfalton versenyezni. Máshol még nem volt lehetőségünk arra, hogy ennyire sima felületen próbáljuk ki az autót. Ezen a pályán egy egy méter hosszú szakaszon maximum 2 milliméter lehet az eltérés az aszfalt magasságában. Ez egy elképesztően szigorú szabvány, csak összehasonlításképpen az autópályákon ugyanez az érték 15 milliméter lehet. A csapattagok azt is élvezték hogy a fejlesztő központban egy kiemelten minőségi környezetben készülhettek a versenyre. Egy külön műhely állt a rendelkezésünkre, ahol minden alkatrész és szerszám helyben rendelkezésre állt. Az irodaépületben pedig a tesztek elemzésén és megtervezésén dolgoztunk.

Kiemelt Partnereink