Szolgáltatók Rég selejteztek ilyen új buszokat Budapesten

Rég selejteztek ilyen új buszokat Budapesten

Pörge Béla | 2023.07.01 08:18

Rég selejteztek ilyen új buszokat Budapesten

2023-ban sem számít korszerűtlennek vagy réginek a kivonásra kerülő Mercedes-Benz CItaro C2, főleg Budapesten nem. | Fotó: Pörge Béla

Budapesti viszonylatban kifejezetten fiatal, tízéves, korszerű Mercedes-Benz Citaro C2 típusú autóbuszokat vont ki az Arriva a fővárosi állományából. A buszok május 1-je és július 1-je között több részletben távoztak, helyüket vadonatúj MAN-ek vették át. Közben a tavalyi év óta zajlik a fővárosi agglomerációban közlekedő flotta megújulása is, ott 8-9 éves buszokat cserélt le a Volánbusz.

Noha az 1980-as évekig teljesen bevett szokás volt a BKV-nál, hogy a buszokat a futásteljesítményük alapján, akár már 6-8 éves korukban selejtezték, az elmúlt bő harminc évben csak konstrukciós hiba (ez történt az Ikarus 405-ösök első éveiben, vagy a 405-ösök által leváltott 521-esek esetében), vagy súlyos baleset esetén fordulhatott elő, hogy a fővárosi tömegközlekedésben szolgáló buszokat tízévesen, vagy annál fiatalabban selejtezik – sőt, gyakran ennél idősebb buszokat szerzett be a BKV használtan.

2023-ban azonban tömegesen történik mindez, sőt, a folyamat már 2022-ben megkezdődött a Volánbusznál. A BKK Budapestet elhagyó legtöbb vonalán 2014 óta a Volánbusz a szolgáltató, de a budapesti igényekre specifikált buszokkal, fővárosi díjszabással és dizájnnal. A Volánbusz 2014-ben beszerzett MAN Lion’s City-kkel (és a csuklós járatokon Volvo 7900-asokkal) végezte ezt a szolgáltatást, majd a Mercedes-Benz eCitarók, később a gázüzemű MAN-ek érkezésével a 8-9 éves buszok feleslegessé váltak. Bár az új buszok forgalomba állásával párhuzamosan még futnak a „régiek”, de ezek a magyar viszonylatban fiatal és korszerű buszok távoznak a fővárosból – a Volánbusz elsősorban vidéki helyijáratokon (főleg Sopron, Salgótarján, Esztergom, Békéscsaba és Pápa városaiban), vagy a helyközi üzemekben hasznosítja őket.

MAN Lion's City A21 a Volánbusz által üzemeltett BKK-s 218-as vonalon Budapest északnyugati határában.

MAN Lion's City A21 a Volánbusz által üzemeltett BKK-s 218-as vonalon Budapest északnyugati határában. | Fotó: Pörge Béla

2023 májusától egy másik fiatal, mindössze tízéves flotta is elkerül Budapestről. Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, a BKK szolgáltatója, az Arriva vadonatúj MAN Lion’s City buszokkal fiatalította a flottáját, így a 2013-ban forgalomba állt, akkor új Mercedes-Benz Citaro C2-esek is távoznak Budapestről. Ezek a buszok magyar viszonylatban kifejezetten jól felszerelt és megbízható konstrukciónak számítanak, ráadásul az autóbuszokat Németországban gyártották. A Citaro C2-esek nem véletlenül Nyugat-Európa meghatározó városi buszai, Magyarországon még tízévesen is korszerűnek minősülnek. A buszokat az Arriva értékesíti, jelentős részük Németországba került – igaz, oktatóbuszként négy Budapesten marad.

Érdekesség, hogy az említett mintegy 250 korszerű, 8-10 éves busz magán vagy állami üzemeltető égisze alatt közlekedett a fővárosban, és az ő döntésük alapján kerül el onnan. Ezzel párhuzamosan a budapesti tulajdonban lévő BKV-nál még ma is közlekednek huszonéves autóbuszok, használtan innen-onnan beszerzett C1-es Citarók, Volvo 7700-asok és Van Hoolok, valamint tucatnyi Ikarus 412-es is színesíti még a flottát a maga 22-24 éves korával.

Tíz évig voltak „új” buszok

2013-ban olyan pillanatban érkezett a Mercedes-Benz Citaro C2 flotta Budapestre, amikor talán a leginkább szükség volt rájuk. Ekkor még százasával szaladgáltak magaspadlós Ikarusok a városban, a BKV legutóbbi új beszerzései az akkor már 6-8 éves Volvo 7700-asok voltak, de már javában zajlott a használt buszok térnyerése. Az alvállalkozóként ekkor még VT-Transman néven működő cég ezt megelőzően török SL MAN-eket és a rengeteg hibával rendelkező, nullszériás Volvo Alfa Localókat üzemeltette Budapesten.

Egyike a most távozó Mercedes-Benz Citaro C2-eseknek.

Egyike a most távozó Mercedes-Benz Citaro C2-eseknek. | Fotó: Pörge Béla

A 150 új busszal (ennyit kellett forgalomba adni, de összesen 159 busz érkezett) a cég szolgáltatási területe is bővült, a C2-esek az első éveikben a város szinte minden pontján feltűntek, később elsősorban Óbudán, Újpesten, Rákospalotán, Angyalföldön, Zuglóban és néhány a várost átszelő csuklós viszonylaton (8, 133E) teljesítettek szolgálatot. A 2013-ban vásárolt 159 busz mellé még kettő később érkezett, ezek most maradnak is, azonban az MHU-701 és 780 közötti rendszámtartományba eső csuklós, és a 801-879 közötti plaketteket viselő szóló Citarók búcsúznak a fővárostól. Sokat elmond a flottáról, hogy a tíz év alatt egyetlen buszt sem kellett leállítani vagy kivonni a forgalomból hosszabb időre, sőt, szerencsére a komolyabb balesetek is elkerülték a járműveket, így mind a 159 busz végigszolgálta a tíz évet. Május 1-jétől július 1-jéig bezárólag több lépcsőben váltották kétajtós szóló és háromajtós csuklós, vadonatúj MAN Lion’s City-k ezeket a járműveket.

Bár összességében a budapesti buszállomány jelentősen megfiatalodott az Arriva és a Volánbusz járműcseréjének köszönhetően – nem beszélve a BKV által beszerzett új buszokról -, elmondható, hogy akár az agglomerációból távozó MAN-ek, akár a most leváltott C2-es Citarók számára lett volna hely a fővárosban, ezek a lecserélt buszok is tudták volna javítani az átlagéletkort és a szolgáltatási színvonalat Budapesten, ahogy tették azt 8-10 éven át.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink