Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Már Budapesten vannak a főváros legújabb buszai
Május 1-je és július 1-je között több lépcsőben összesen 150 vadonatúj MAN Lion’s City áll forgalomba Budapesten, az ArrivaBus vonalain. Összesen 75 szóló és 75 csuklós autóbusz (valamint további hat-hat tartalék) áll majd az utasok rendelkezésére, a buszok érdekessége, hogy a szólók kettő, míg a csuklósok három ajtóval rendelkeznek – egy-egy ajtóval kevesebbel, mint amit a budapesti utazóközönség megszokhatott.
A BKK közleménye szerint májustól júliusig 150 vadonatúj MAN Lion’s autóbusz áll forgalomba Budapesten, igaz, az ArrivaBus összesen 162 kocsit vásárolt, hat-hat busz tartalék szerepet tölt majd be. A járművek a BKK és az ArrivaBus Kft. között létrejött szolgáltatási szerződés alapján állnak forgalomba, amelyet még 2022. július 8-án írtak alá a felek. Eszerint az ArrivaBus Kft. biztosítja a szolgáltatás ellátásához a vadonatúj autóbuszokat, a szükséges személyzetet, továbbá a járművek üzemeltetését, karbantartását is. Ennek köszönhetően a járműpark megújítása, a szolgáltatás biztosítása forráskímélő módon valósul meg, hiszen nem jelentkezik a Fővárosnál egyszeri beruházási forrásigény, a BKK havonta a futásteljesítmény alapján fizeti a szolgáltatás díját.
A hamarosan forgalomba álló szóló és csuklós buszok a korábban szintén az ArrivaBus Kft. tulajdonában lévő és általa üzemletetett Mercedes Citaro C2 járműveket váltják a fővárosban. A BKK megrendelésére érkező járművek több ütemben kerülnek Budapest útjaira. Május, június és július 1-től is egyaránt 25 szóló és 25 csuklós busz áll forgalomba.
A buszok elsősorban az észak-budai, észak-pesti és északkelet-pesti vonalakon, továbbá a 100E repülőtéri járaton fognak közlekedni – utóbbi kivételével lényegében ott, ahol a leváltott C2-esek is közlekedtek az utolsó időszakukban.
Az új autóbuszok az alábbi vonalakon állnak forgalomba:
- május 1-jétől: 20E, 122E, 134, 147, 170, 196, 196A, 220, 270;
- június 1-jétől: 30, 30A, 31, 104, 104A, 124, 125, 125B, 126, 126A, 131, 204, 230, 231, 231B;
- június 17-étől: 100E;
- július 1-jétől: 25, 96, 120, 296, 296A.
Fiatal buszok távoznak
A mostani beszerzés érdekessége, hogy míg kétségtelenül fiatalodik a budapesti járműpark, és az utasok számára javul a szolgáltatás színvonala, addig olyan buszok tűnnek el a fővárosi tömegközlekedésből, amik jóval fiatalabbak, mint a korelnökök. A most leváltásra kerülő Mercedes-Benz Citaro C2-esek pontosan tíz évet szolgáltak Budapesten, és újonnan kerültek a fővárosba. A BKV állományában ezeknél a buszoknál jóval korosabb és magasabb károsanyag-kibocsátással közlekedő buszok is maradnak még, ám nem sikerült megoldást találni a buszok fővárosban maradására – az ArrivaBus egyes Citarói már megtalálhatóak német használt járműveket hirdető oldalon 20 millió forint körüli eurónak megfelelő áron.
A C2-esek a város legtöbb részén megfordultak ugyan, de elsődlegesen Újpest, Rákospalota, Újpalota, Angyalföld, Zugló és Óbuda-Békásmegyer területén, valamint a várost átszelő 5, 7, 8, 133E vonalak mentén voltak meghatározóak a teljes ittlétük során, utolsónak is Észak-Budapestről tűnnek el.
Az ArrivaBus a fentieken túl Mercedes-Benz Conecto és több lépcsőben, korábban vásárolt MAN Lion’s City buszokkal végez szolgáltatást a BKK vonalain.
Nem teljesen új az ajtókiosztás
Ahogy említettük, a szólóbuszok kettő, a csuklósok három ajtóval érkeznek. Ez ugyan furcsa és szokatlan megoldás Budapesten, de nem teljesen új: részben a BKV hibrid Volvói, részben a Volánbusz által a BKK vonalain járatott, éppen lecserélés alatt álló MAN Lion’s City-k is két ajtóval vannak felszerelve, míg egyes agglomerációs vonalakon a háromajtós csuklós Volvo is előfordult a BKK égisze alatt, a Volánbusz részéről.
Ugyanakkor tömeges mértékben most először jelennek meg ilyen buszok „BKK-kék” színben, minden bizonnyal számos utas először találkozik majd ezzel a megoldással. A BKK szerint az utastér tágas kialakítása miatt ez a megoldás előnyös, valamint tény, hogy mintegy tíz százalékkal több ülőhely áll az utasok rendelkezésére. A kialakítás negatív oldala lehet a lassabb utascsere, főleg ott, ahol egyszerre sokan szállnak le és fel is. Mivel a buszok elsősorban nem a belvárosi, sűrű megállókiosztással és gyakori utascserével rendelkező vonalakra kerülnek, így talán ez a hátrány kevésbé lesz hangsúlyos, de egyes járatokon a reggeli és délutáni csúcsidőben eleinte okozhat nagyobb zsúfoltságot.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!