Szolgáltatók Már a vidéki városainkban is hódítanak az elektromos buszok

Már a vidéki városainkban is hódítanak az elektromos buszok

Pörge Béla | 2023.12.29 07:17

Már a vidéki városainkban is hódítanak az elektromos buszok

Fotó: Pörge Béla

Budapesten és több vidéki városban is sokat fiatalodott a járműpark az idei évben, de a helyközi és távolsági buszok világában sem állt meg az élet. Elektromos, gázüzemű és dízelhajtású buszokat egyaránt vásároltak a hazai közlekedési vállalatok, összesen nyolcszáznál is többet.

Idén érezhetően frissült az ország autóbuszállománya, egyre több régióba jutnak el az elektromos buszok, de a gázüzem is nagyobb teret kapott a CNG árának elszállása ellenére is. A beszerzések zöme az év első felére datálódik, van olyan is, ami a tavalyi évről csúszott át, de végül a nyárra és az őszre is jutott új busz.

Örömteli tendencia az előző két évhez hasonlóan, hogy használt autóbuszt szinte egyáltalán nem vettek a közlekedési társaságok, csak a BKV és az SZKT élt ezzel a megoldással. A fővárosban az égető midibusz-helyzetre reagáltak így három busz beszerzésével, de jobb esetben 2024-ben ebben a szegmensben is új buszok hoznak majd megoldást, míg Szegeden az új trolik érkezéséig szolgálhat néhány Budapesten selejtezett troli és busz.

Budapest fellélegezhet

A budapesti buszközlekedés működtetői bizonyára hosszasan tudnák még sorolni a problémákat, de a 2022 legvégén érkező Mercedes Conectók, a 2023-ban véget érő metrópótlás és a tavasszal az Arriva által beszerzett 150 új MAN óriási javulást hozott a fővárosban. Emellett trolibusz fronton is jól telt ez az év, megérkezett az összes lehívható Solaris-Škoda Trollino a BKV-hoz, így magaspadlós Ikarus csak mutatóban maradt a cégnél, az a három 280-GVM is csak a tanítási időszakban, csúcsidőben közlekedik.

Természetesen lenne még hol fiatalítani a fővárosi buszállományt, de igazán égető helyzet csak a midiknél tapasztalható. Ott tényleg nagy a baj, három használt Solarist is vett a BKV a helyzet kezelése végett, de a valódi megoldást a 2024-es tender sikere hozhatná el.

A BKV három, idén használtan vett buszának egyike Kelenföldön.

A BKV három, idén használtan vett buszának egyike Kelenföldön. | Fotó: Pörge Béla

Egyike a 81 csuklós MAN-nek, amit idén beszerzett az Arriva.

Egyike a 81 csuklós MAN-nek, amit idén beszerzett az Arriva. | Fotó: Pörge Béla

Tételesen felsorolva újonnan 81 szóló és 81 csuklós MAN Lion’s City érkezett az Arrivához, valamint 12 szóló és harminc csuklós Solaris-Škoda Trollino a BKV-hoz, míg használtan három midi Solaris busz került a céghez, összesen tehát 206 gumikerekű jármű érkezett a BKK szolgáltatóihoz 2023-ban. Ezek mellett azonban a Volánbusz agglomerációs járatait érintő beszerzések hatása is érzékelhető Budapesten.

Terjednek az alternatív hajtások több városban is

Az év első nagyobb beszerzése a 2022-ről átcsúszó CNG MAN-ek forgalomba állítása volt a Volánbusznál. A 164 busz zöme már tavaly megérkezett a céghez, ám a CNG árának elszállása miatt nem siettek az állományba vételükkel. Végül 2023 februárjától kezdve sorban forgalomba álltak előbb Szegeden tíz városi kialakítású busz, majd Budapesten 75 hasonló, de kék példány. A maradék 79 busz elővárosi kialakítású, ezek Szolnok és Zalaegerszeg környékére kerültek.

Szintén ebben az időszakban érkezett negyven Mercedes-Benz Intouro M a Volánbuszhoz a távolsági járatokra, valamint a helyközi, forgalmasabb vonalakra ötven háromtengelyes Volvo 8900. Mindkét típus jólismert a cég berkein belül, több tucat üzemelt már belőlük korábban is.

Tavasz végén 48 tisztán elektromos BYD is érkezett a Volánbuszhoz, ezek helyi járatra kerültek Egerbe, Győrbe, Szegedre, Szolnokra és Zalaegerszegre, több megyeszékhelyre is elvíve ezzel az elektromobilitást a tömegközlekedésben.

Tömegesen érkeztek a Credók is

Eddig 302 új buszról tettünk említést a Volánbusz beszerzései közül, ám a nyártól kezdve az ősz végéig bezárólag 247 Credobus is érkezett a céghez, így összesen 549 új buszt szerzett be 2023-ban a Volánbusz. A jelenlegi legnagyobb magyar buszgyártótól vett buszok közül 47 már az új típuscsaládhoz tartozó Econell Next 18 csuklósbusz, a többi kétszáz példány pedig a már jól megszokott Econell - a modellből ezernél is több közlekedik már a magyar utakon a Volánbusz égisze alatt. A buszokból lényegében az ország minden szegletébe jutott, ezzel az év végére közel beteljesült az autopro.hu nyári jóslata – a régi Ikarus több modellje is eltűnt az utakról, ahogy a Rába buszai közül is csak mutatóban maradt.

2023-ban beszerzett Credo Econell Győrben.

2023-ban beszerzett Credo Econell Győrben. | Fotó: Pörge Béla

Nagyobb példányszámban kezdi meg 2024-et a 2007-ig működő Ikarus termékei közül a C56, az új homlokfalas E94 és E95, ezeknél jelentős kisebb létszámmal, de „fiatal” 260-as és 280-as, valamint C80-as és régi E95-ös is maradt még. Elvétve, de találni még más modelleket is az Ikarustól: például a 263-asokkal és E98-asokkal sem érdemes sokáig számolni.

Két megyeszékhely is a Mercedes-szel fiatalított

Nem volt mozgalmas 2023 az olyan városokban, ahol nem a Volánbusz (vagy a BKK) szolgáltat a helyi járatokon. Nem volt persze teljesen eseménytelen az év, hiszen Pécsen a Tüke Busz nyolc tisztán elektromos Mercedes-Benz eCitarót szerzett be, míg Debrecenben 45 új Mercedes Conecto állt forgalomba.

Szegeden a buszokat a Volánbusz üzemelteti, de az SZKT is rendelkezik autóbuszokkal a trolik pótlására. Az SZKT a BKV-tól vásárolt használtan Ikarus 280-GVM trolibuszokat az új SOR-ok 2024-es várható érkezéséig, míg a buszait szintén a BKV használt termékeivel, Volvo 7700-asokkal frissítette a cég. Miskolcon idén hat új midibusz állt forgalomba, ezek tisztán elektromos, 38 utast szállítani képes járművek az Iveco Feniksbustól.

A buszokat és a trolikat együtt számolva a hazai szolgáltatók 104 tisztán elektromos új járművet szereztek be 2023-ban, ezek mellé csatlakozott még 164 CNG-s busz, vagyis a mintegy 800 új busz és troli harmada (33-34 százaléka) alternatív hajtással rendelkezik.

A Volánbusz 2018 ősze, vagyis a korábbi volánok és közlekedési központok összevonása óta már 2500 új buszt szerzett be. Az azóta a MÁV-val összevont cég állománya mintegy hatezer buszból áll. A BKV az elmúlt években

Érdekesnek találta ezt a cikket? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink