Gyártók Robot tapogatja a belső burkolatot a Fordnál

Robot tapogatja a belső burkolatot a Fordnál

2010.01.10 11:53

Robot tapogatja a belső burkolatot a Fordnál

Az autók beltéri anyagainak megválasztásakor a tervezők vásárlói fókuszcsoportok véleményét kérik ki, hogy mely anyagok nyerik el a legtöbb potenciális vevő tetszését. A Ford az első autógyártó a világon, amely egy robot segítségével végzi a belső felületek, kapcsolók, kárpitok, szövetek tudományos tapintásvizsgálatát.

Hirdetés

A Ford szuperrobotja, amely a RUTH nevet viseli (a Robotized Unit for Tactility and Haptics – a Tapintásérzékelésért Felelős Robotizált Egység angol megfelelőjének rövidítése), lehetővé teszi a mérnökök számára hogy a jármű belsejében elhelyezkedő anyagok vizsgálatát finomítása révén azok megfeleljenek a leendő vásárlók szubjektív elvárásainak - olvasható a tranzitonline oldalán.

A Ford Európai Kutatási Központjában, a németországi Aachen-ben dolgozó mérnökök csaknem valamennyi jelenleg futó Ford modell belső terének kialakításakor igénybe vették RUTH segítségét, a jövőben pedig minden modell esetében felhasználják a robot által mért adatokat. RUTH tudományos megközelítést hoz a tapintás, érintés területére: egyaránt vizsgálja az anyagok puhaságát, hőmérsékletét, súrlódási tulajdonságait, ám ez csak néhány a tesztelt paraméterek közül. A mért adatokat ezután összehasonlítják a fogyasztói tesztek alapján kiváló minőségűnek ítélt anyagok értékeivel.

Szemben egyes autógyártókkal, akik laboratóriumi körülmények között tesztelik az anyagokat, RUTH valós felhasználói körülmények között - mintegy helyettesítve a leendő sofőrt - a modell elkészült prototípusában vizsgálódik, és olyan tipikus tevékenységeket végez a mérések közben, mint a kormány elforgatása, a pedálok megnyomása, esetleg a klíma szabályozása.

Néhány példa a RUTH által elvégzett feladatokra:

- A nyomógombok, fogantyúk ellenállásának vizsgálata, annak érdekében, hogy ne legyenek sem túl lazák, de ne is legyen túl nehéz benyomni, elforgatni őket (a robot az egyes gombokat, kapcsolókat, fogantyúkat egymással is összehasonlítja, az egységes komfortérzet biztosítása érdekében).

- A belső felületek keménységének illetve puhaságának, valamint anyagának, szövetszerkezetének vizsgálata (pl. műszerfal) annak érdekében, hogy azok megfeleljenek az leendő vásárlók által preferált értékeknek.

- Az egyes komponensek, szerkezeti elemek hőmérsékletének vizsgálata, annak érdekében, hogy az megfeleljen az elvárásoknak (például egy fémszínű, fémhatású anyag csak abban az esetben kelt magas minőségérzetet, ha hideg a tapintása).

- Az illesztések vizsgálata az esetleges rések minimalizálása érdekében, hiszen a tökéletesen illeszkedő felület szintén elengedhetetlen a minőségérzet szempontjából.

A Ford kifejezetten ezzel a céllal fejlesztette ki RUTH-ot - egy eredetileg csomagolástechnikai feladatokat ellátó robot alapjait felhasználva -, amely már négy éve elemzi a járművek belső tereit, munkájának gyümölcse pedig számos, a világ különböző országaiban értékesített Ford modellben visszaköszön.

"Ezek az apró részletekbe menő mérések azok, aminek köszönhetően egy Fordba ülve azonnal érezhető a minőség, kidolgozottság. Kiemelten fontos számunkra, hogy továbbra is vezetők maradjunk ezen a területen, hisz elkötelezettek vagyunk a magas minőségű belső terek kialakítása iránt az elérhető árú modellek esetében is.” – fogalmaz Mark Spingler, a járművek belső kialakításáért felelős mérnök. RUTH segítségével számszerűsíteni tudjuk az olyan szubjektív dolgokat, mint az, hogy egy bizonyos felületnek milyen tapintásúnak kell lennie, és képesek vagyunk az ennek megfelelő felület kialakítására, azaz a találgatás helyett tudományos alapokra helyezzük a munkánkat.” – tette hozzá.

Kiemelt Partnereink