Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A BMW-nek kedveskedik a Lufthansa – ez történt a 17. héten
2024.04.27 16:21Nincs hely rakodni? Vigyük az árukat villamossal!
2024.04.27 12:22Távirányítású, csúszótalpas traktorok segíthetnek a bányászatban
2024.04.27 08:18Plug-in hibrid modellt mutatott be a Lamborghini
2024.04.27 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Honnan lesz elég munkaerő a szegedi BYD-gyárba?
Decemberben vált hivatalossá, hogy a BYD autógyárat épít Szegeden. A beruházással kapcsolatban még nem ismert minden részlet, de a politikusok a valaha volt legnagyobb magyar beruházások között emlegetik, és az biztos, hogy több ezer új munkahelyet teremt majd a kínai cég a városban.
Egyelőre még nem ismerjük a BYD szegedi beruházásának részleteit, így azt sem tudhatjuk pontosan, hogy hány embert és milyen képzettségű munkaerőt kíván foglalkoztatni a kínai gyártó. Ránézve a környék munkaerőpiaci helyzetére, abban viszont biztosak lehetünk, hogy nem csak helyiek fognak dolgozni az üzemben.
A KSH adatai szerint – a legfrissebb 2023 harmadik negyedévére vonatkozik – Csongrád-Csanád megyében 2,1 százalékos a munkanélküliség. Ebben az időszakban 3900 ember volt munkanélküli, a regisztrált álláskeresők száma pedig 5352 volt a teljes megyében, miközben 2023 első felében 1307 üres, betöltetlen állás volt a megyében, ebből 644 Szegeden.
Szegeden a legutóbbi népszámlálási adatok szerint 158.797, a szegedi járásban 196.544, míg az egész megyében 391.184 ember él – a lakosság folyamatosan csökken a régióban. A 2,1 százalékos munkanélküliségi ráta lényegében teljes foglalkoztatottságot jelent, HR-piaci szakértők már 3-4 százalék körüli rátát is így szokták jellemezni.
Mennyire lehet erős az elszívás?
Természetesen egy új üzem nemcsak a munkanélküliek körében toborozhat új embereket, hanem elszívhatja a dolgozókat más cégektől is. Szeged tágan vett környékén azonban kevés erre a lehetőség: kelet felé Makón folyamatosan fejlődik az ipari park, amit 2023-ban díjjal is elismert a HIPA. Dél felé a város vonzáskörzetét elvágja a trianoni határ, ami egyben schengeni határ is, ezért a vajdasági falvak felől nehézkes az ingázás, ráadásul Szabadka kivételével kevés a népesebb település a régióban. A Bánát irányából sem várható komolyabb merítés, hiszen a Romániához tartozó települések zöme már Temesvár vonzáskörzetéhez tartozik, de Arad is komoly ipari parkkal rendelkezik.
Szegedtől nyugatra inkább tanyavilágot találunk, Kiskunhalas az egyetlen komolyabb város a régióban a maga 26 ezres lakosságával. Északra mindössze 80-90 kilométer Kecskemét és a Mercedes-gyár, az üzembe pedig bő 50 kilométerről is járnak dolgozói buszjáratok. A Mercedes-Benz kínálta lehetőségekkel nehéz lesz versenyeznie a BYD-nak, vélhetően nem onnan tervezi a cég a munkavállalói zömét toborozni.
A szomszéd megyéből érkezhetnek
Az egyik lehetőség a Csongráddal északkelet felől határos Békés megye. Békésben sokkal rosszabb a munkaerőpiaci helyzet, ott 9,1 százalékos a munkanélküliség a KSH adatai szerint, a regisztrált álláskeresők száma pedig meghaladta tavaly a tízezret. Békésben a megyeszékhely Békéscsaba mellett Orosházán és Szarvason van komolyabb ipar, ám ezen városok közül csak Orosháza esik Szegedhez közel, míg a megye déli részéből szintén vonzó alternatíva lehet Szeged.
Békés megye déli, komoly ipari foglalkoztatóval kevésbé rendelkező részéből az M43-as autópályán át viszonylag jól megközelíthető lesz a BYD, bár tény, hogy Makó és Orosháza is könnyebben elérhető, sőt, a Romániához tartozó Aradra Magyarországról, elsősorban Békésből is járnak át dolgozni.
A BYD-nak tehát mindenképp készülnie kell a munkavállalói utaztatására, a környék infrastruktúrája alapján ez várhatóan buszokkal végzendő feladat lesz. Ez még mindig a kevésbé költséges megoldás, hiszen a másik lehetőség a vendégmunkások alkalmazása, ám akkor az utaztatás mellett munkásszállókról is gondoskodni kell. Ennek ellenére már van olyan politikai párt, aki attól fél, hogy harmadik országból (tehát az EU-n kívülről) hoznak majd dolgozókat a gyárhoz, ezért népszavazást írna ki a beruházásról.
Csongrád-Csanád legnagyobb munkáltatója lesz a BYD
Amennyiben tényleg több ezer új munkahelyet teremt majd a BYD beruházása, úgy a kínai vállalat lesz nemcsak Szeged, hanem az egész megye legnagyobb foglalkoztatója is. Csongrád-Csanádban ma a legnagyobb munkáltató a 2023 októberi TOP 100 Gazdasági Konferencia adatai szerint a Pick Szeged Zrt. 1795 fős létszámmal, a második a makói ContiTech Fluid Automotive Hungária Zrt. 1633 dolgozóval, míg a harmadik a szentesi Hungerit Zrt. 1605 munkavállalóval. Kiemelendő még a szintén a Continentalhoz tartozó ContiTech Rubber, a Szegedi Közlekedési Társaság (500 és 1000 fő közötti létszám), Szeged város önkormányzata és a Volánbusz megyei telephelyei (a jogelőd, egykori Tisza Volán 2010-ben 1274 főt foglalkoztatott, ez mára minden bizonnyal kevesebb, de az ezres nagyságrend nem túlzó).
Említést érdemel a fentieken túl a Szegedi Egyetem, a MOL algyői telephelye, valamint a megyei fegyveres testületek, beleértve a határ őrzését végző katonákat és rendőröket, valamint a Szegedi Fegyház és Börtön dolgozóit.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!