Gyártók Tényleg a kínai Tesla jön Szegedre

Tényleg a kínai Tesla jön Szegedre

autopro.hu/P.B. | 2024.01.04 16:23

Tényleg a kínai Tesla jön Szegedre

Wang Chuanfu, a BYD alapítója és vezérigazgatója | Fotó: BYD

Az elmúlt egy évtizedben már többekre is ráaggatták a „Tesla-kihívója” jelzőt. Ha van valaki, akire ez tényleg megállja a helyét, az Wang Chuanfu és az általa alapított BYD – még akkor is, ha maga a vezérigazgató közel sem olyan ismert, mint Elon Musk.

Hirdetés

A BYD 2023-ra a Tesla valódi kihívójává vált – a cég Kínában már egy ideje több elektromos autót ad el, mint a Tesla, sőt, 2023 negyedik negyedévében globális szinten is megelőzte amerikai riválisát. Az egész évet tekintve még a Tesla a piacvezető, de a különbség nagyon kicsi. Összességében hárommillió eladott autójával a BYD már sok hagyományos márkát is megelőz.

Chuanfu 1995-ben alapította a BYD-t, de a cég csak 2003-ban kezdett el autógyártással foglalkozni – pontosan abban az évben, amikor a Teslát is alapították. A „Bulid Your Dream”, azaz a BYD elsősorban arról ismert, hogy számos alkatrészt is maga gyárt – például chipeket, akkumulátorokat. Ez a stratégia főleg a koronavírus-járvány idején bizonyult kifizetődőnek.

Új korszak

A BYD igazán nagy játékossá válása az elmúlt években kezdődött meg. A cég már nem gyárt tisztán belső égésű motorral szerelt autókat, csak elektromos és plug-in hibrid hajtású járművekből áll a kínálata. Közben egy új almárkát is bejelentett a kínai vállalat, ami a prémiumszegmenst célozza meg.

Miközben a buszokkal már évek óta jelen volt Európában a BYD, a személyautókkal komolyabban 2023-ban célozta meg a kontinenst – és ezzel együtt bejelentette egy európai autógyár felépítését is, melyről decemberben derült ki teljes bizonyossággal, hogy Szegeden kap helyet.

Van, amiben nincs párhuzam

A Tesla és a BYD felemelkedése és üzletpolitikája között sok a hasonlóság, a tulajdonosok életútja között már kevesebb. Míg Elon Musk egy jómódú családba született, addig Wang Chuanfu vidéken nőtt fel, és tejtermelők fiaként látta meg a napvilágot 1966-ban. Chuanfu ma a 25 leggazdagabb kínai ember egyike.

A Financial Times korábban Chuanfut „őrült professzornak” nevezte, mert egyrészt rendkívül intelligens, másrészt mindig vannak meglepő ötletei. A célja azonban nem őrültség, és nem is nehezen érthető: a globális piacvezető szerep. Chuanfu útja tehát még korántsem ért véget.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink