HR Ablak Félmilliónál is több szolgáltatószektori állást veszélyeztet az elektrifikáció

Félmilliónál is több szolgáltatószektori állást veszélyeztet az elektrifikáció

autopro.hu/V.M. | 2021.07.06 16:20

Félmilliónál is több szolgáltatószektori állást veszélyeztet az elektrifikáció

Fotó: Pexels

A fejlett országok mobilitását átformáló egyik trend, az elektrifikáció köztudottan átrendeződéshez vezet a munkaerőpiacon is. Az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) szerint az Európai Unióban több százezer autóipari szolgáltatásokban dolgozó ember megélhetését veszélyezteti az elektromobilitás, aminek munkahelyteremtő potenciálja nem képes maradéktalanul és tökéletesen kompenzálni a megszűnő pozíciókat.

Hirdetés

A több mint háromezer autóipari beszállítót képviselő szervezet nemrég egy interaktív portált indított az elektrifikáció európai foglalkoztatási hatásainak bemutatására.

Sigrid de Vries, a CLEPA főigazgatója a portál indulása kapcsán úgy fogalmazott: „a zöld átmenet milliók megélhetését fogja érinteni, igen egyenlőtlen módon.” Mint elmondta, az átalakulás sok munkalehetőséget teremt, de gyakran más embereknek, más helyen és más időben.

„A politikai döntésekben a kulcs a legrosszabb forgatókönyv elkerüléséhez” – tette hozzá De Vries, aki szerint az átmenet technológiai nyitottságot követel. Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a CLEPA korábban nyilatkozatban ítélte el a belső égésű motor betiltásának lehetőségét, és állt ki az akkumulátoros elektromos hajtástól különböző alternatívák mellett.

A szervezet által indított portál összesen 15 friss tanulmány eredményeit összesíti. A kutatásokból többek között kiderült, hogy a plug-in hibridek nemcsak technológiai, de szociális, így foglalkoztatási értelemben is átmenetet segítő szerepet töltenek be.

Kevesebb, mint fele annyi új állás jön létre

Az autóiparban dolgozik jelenleg az EU aktív munkavállalói állományának hat százaléka. Az autóipari beszállítók 1,7 millió, míg az OEM-ek 1,2 millió főt foglalkoztatnak. További 370 ezer ember az ellátási lánc alsóbb szintjein lévő gyártó vállalatoknál, például acéltermelőknél dolgozik, míg az autóipari szolgáltatások 3,2 millió embernek nyújtanak megélhetést.

A feldolgozott kutatások arra engednek következtetni, hogy az utóbbi területen az elektrifikáció összesen 572 ezer állást veszélyeztet. A munkahelyüket potenciálisan elvesztők között benzinkúti dolgozók, szerelők, márkakereskedések eladói és alkatrész-kereskedelemben dolgozók vannak. Ezzel szemben az elektrifikáció, például a töltőpontok fenntartása által még a legjobb esetben is csak mintegy 232 ezer állást teremthet.

Nem Európa asztala az akkumulátorgyártás

A hajtásláncok készítése ugyancsak egy erősen érintett terület. Közel egymillió európai megélhetése kapcsolódik közvetlenül a hajtásláncok gyártásához, az akkumulátoros elektromos hajtáslánc azonban hatvan százalékkal kevesebb alkatrészből épül fel, mint egy tradicionális. Ez már önmagában kevesebb munkahelyet vetít előre, a képet azonban még rontja, hogy az Európában gyártott akkumulátorcellák értékének hetven százalékát az unión kívül állítják elő, ez az arány pedig nem fog drasztikusan javulni 2030 felé közeledve.

A CLEPA szerint 665 ezer fémiparban, valamint motor- és erőátviteli részegységek gyártásában dolgozó európai veszítheti el állását, míg az akkumulátorok, elektromos alkatrészek és szoftverek készítésében körülbelül 523 ezer pozíció jöhet létre.

A következő évtized elejéig tartó időszakban legnagyobb számban a szakmunkások pozíciói fognak megszűnni, míg az új állások jellemzően magasabb végzettséget fognak megkövetelni.

Van nyertes, ha átmenetileg is

Van ugyanakkor olyan szektor is, ami egyértelműen profitál az elektrifikációból – legalábbis a munkaerő-szükségletet tekintve. Ez a szektor az építőipar, ahol az elektromos töltők telepítése 66 ezer, az elektromos hálózat és az áramtermelés fejlesztése 28 ezer, míg az akkumulátorgyárak építése 150 ezer várhatóan átmeneti pozíciót fognak létrehozni.

Kiemelt Partnereink