Beszállítók Elutasítják a belső égésű motor betiltását a beszállítók

Elutasítják a belső égésű motor betiltását a beszállítók

autopro.hu/V.M. | 2021.03.14 04:23

Elutasítják a belső égésű motor betiltását a beszállítók

Fotó: Bosch Media Service

Kontraproduktív és indokolatlan lenne a belső égésű motor betiltása az Autóipari Beszállítók Európai Szövetsége (CLEPA) szerint. A szervezet nemrég állásfoglalásában fejtette ki, hogy az Európai Bizottságnak milyen reformokat kellene fontolóra vennie ahhoz, hogy közlekedési szektor emisszióját sikerrel csökkenthessék, és az Európai Unió a kitűzött időpontra elérje a karbonsemlegességet.

Hirdetés

Az Európai Zöld Megállapodás értelmében az EU 2050-re el kell, hogy érje a karbonsemlegességet, amihez a következő évtizedekben a közlekedési szektornak is drasztikusan mérsékelnie kell szén-dioxid-kibocsátását.

Az Európai Bizottság jelenleg a 2025-től életbe lépő Euro 7-es emissziós norma átdolgozását végzi. A személyautókra érvényes most érvényben lévő szabályozás a járművek által használat közben kibocsátott emisszió mérésén alapul. Egy átlagos autógyártó adott évben, Európában értékesített autói kilométerenként átlagosan 95 gramm szén-dioxidot bocsáthatnak ki, a valós határérték pedig a járművek tömegének függvényében változik.

A több mint 3000 autóipari beszállítót, köztük a Continentalt, a Bosch-t és a Schaefflert is tagjai közt tudó CLEPA, közleményében felhívja a figyelmet, hogy az emissziós célok szigorítása a jelenlegi, „elhibázott” számítási módszer megtartása mellett komoly nehézségek elé állíthatja az autóipart, nem fogja ösztönözni az elektromos és belső égésű motoros hajtások gazdaságosabbá tételét, miközben utóbbit elkerülhetetlenül kiszorítaná a piacról.

A szervezet szerint éppen ezért egy életciklus-alapú vagy az üzemanyag előállítása során keletkező kibocsátásokat is figyelembe vevő mérési metodika bevezetésére lenne szükség a 2030-ig tartó emissziós célok szigorítása esetén, illetve a 2030 utáni időszakban.

A jelenleg érvényes szabályozás szerint az új személyautók kibocsátását 2025-ig 15, 2030-ig pedig 37,5 százalékkal kell lejjebb szorítani a 2020-as bázisértékhez viszonyítva.

A belső égésű motor is része a megoldásnak

Az előbbihez kapcsolódik a technológiai semlegesség, vagyis a különböző hajtásrendszerek közti tisztességes verseny fenntartása és a belső égésű motor betiltásának elvetése. A CLEPA rámutat, hogy a hagyományos hajtás betiltása nem csupán az iparág és a benne dolgozók kárára válna, de azokat, akiknek az elektromos autó nem alternatíva, kevéssé tiszta régi járművek tovább használatára kényszerítene, ami lassítaná a kibocsátás-csökkentést. Mindemellett a belső égésű motorok is üzemeltethetőek klímasemlegesen, hála a megújuló forrásból származó tüzelőanyagoknak.

A szervezet emellett kifejti, hogy minden technológiára szükség van a karbonsemlegesség eléréséhez, az elektromos módban legalább nyolcvan kilométer megtételére képes plug-in hibrideket pedig az emissziós normák szerint ugyanúgy kellene értékelni, mint a tisztán elektromos modelleket.

Hiányzik a megfelelő stratégia

A CLEPA továbbá kitér a töltőhálózat-fejlesztés igényére, valamint arra, hogy a különböző szektorok emissziós szabályait összehangolni és integrálni szükséges a nagyobb hatékonyság elérése érdekében.

Állásfoglalásában végül megjegyzi, hogy csak egy olyan átalakulás lehet politikailag fenntartható, ami gazdasági szempontból sikeres és társadalmilag elfogadható.

„Jelenleg nem látjuk, hogy rendelkezésre állna ennek megfelelő stratégia”

– olvasható a közleményben.

Kiemelt Partnereink