Gyártósor Átveszi az iparban az acél szerepét az alumínium

Átveszi az iparban az acél szerepét az alumínium

autopro.hu/H.J. | 2020.07.28 13:49

Átveszi az iparban az acél szerepét az alumínium

Fotó: Twitter/therobotreport

A koronavírus az alumínium iparnak is kedvezett. Mivel a járványt követően megnövekedett az igény a zöld technológiák iránt, az alumínium-felhasználás megsokszorozódhat az elektromos járművekben való alkalmazásnak köszönhetően.

Hirdetés

Az alumínium lényegesen könnyebb, mint az acél, így az alkatrészek gyártása során egyre többször használnak alumíniumot – az alváztól kezdve a szerkezeti elemeken át, egészen a belső panelekig és az elektromos tápegységig.

Az olyan alumínium-ipari óriások, mint a Rusal, a Rio Tinto és a Glencore, nyersanyagforrásaiknak köszönhetően hatalmas előnyre tehetnek szert a szektor fellendülésével. Emellett az alkatrészgyártók is profitálhatnak a változásokból, így például a mexikói Nemak, a kanadai Linamar és a franciaországi Constellium is nagyot léphet előre.

Így profitál a Norsk Hydro

A Norsk Hydro azon vállalatok egyike, mely magával a fémmel és az alumínium-autóalkatrészek gyártásával egyaránt foglalkozik. Egil Hogna, a Norsk Hydro préselt előállítási folyamataiért felelős szakembere elmondta, hogy az elektromos járművek szegmense jelenleg az autóipar legfontosabb pontja. Az eladások mintegy 20 százaléka az e-mobilitásra irányul, ez a tendencia a jövőben pedig egyre csak növekedhet.

A Hydro évente több mint 350 ezer tonna alumíniumterméket szállít az autóipar számára, melynek körülbelül 15 százalékát használják fel elektromos járművekhez. 2020 és 2024 között a vállalat, sajtolt termékeinek esetében közel 20 százalékos növekedésre számít. A cég ügyfeleinek nagy része Európából és Kínából érkezik, ami rendkívül kedvező lehet a Hydro számára a különböző, nemrég bevezetett elektromos szektort támogató intézkedéseknek köszönhetően.

Miért jobb az alumínium, mint az acél?

Az alumínium által teremtett lehetőségekhez való hozzáférés ugyanakkor költséges – az alumínium ára általában háromszorosa az acélénak. A borsos árak ellenére azonban az ipari vállalatok készek elfogadni az árkülönbséget pusztán azért, mert az eladások száma és mérete potenciálisan növekszik. Az alumínium népszerűsége ezáltal az acél rovására megy.

Az alumínium tömege az acélénak körülbelül az egyharmada – ennek köszönhető az elektromos modellek könnyű súlya és kiemelkedő teljesítménye. Emellett az alumínium hatékonyabban védi az utasokat és az autót ütközés esetén.

A CRU elemzője, James Wren szerint az elektromos modellekben mintegy 30 százalékkal több alumíniumot használnak fel, mint a hagyományos belső égésű társaikban. A szakértő szerint az alumínium-akkumulátorházat számos vállalat szeretné hasznosítani a jövőben – többek közt a Nemak is, mely közel 5 éve gyárt német és észak-amerikai partnerei számára akkumulátortárolókat.

Az autókhoz alumíniumtermékeket gyártó vállalatok közül sokan továbbra is a belsőégésű motorral felszerelt modellekre koncentrálnak, habár gyártóüzemeik könnyen átalakíthatók az elektromos járművek alkatrészeinek az előállításához.

Az elektromos járművek által a jövőben igényelt alumínium-mennyiségről egyelőre még csak találgatnak. A Wood Mackenzie becslése szerint – mely a természeti erőforrások felhasználásában történő stratégiai döntéshozatalban hivatott segíteni a partnerei munkáját – 2025-ben mintegy 2,4 millió tonna alumíniumra lesz szüksége az iparnak az elektromos modellek számára. 2040-re az elemzők 9,4 millió tonnás keresletre számítanak – olvasható a Reuters oldalán.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink