Gyártók Megint kezdődik: üzemeket zárnak be és csökkentik termelésüket a gyártók

Megint kezdődik: üzemeket zárnak be és csökkentik termelésüket a gyártók

autopro.hu/V.M. | 2021.01.12 04:19

Megint kezdődik: üzemeket zárnak be és csökkentik termelésüket a gyártók

Fotó: Ford Media Center

Több autógyártó, például az amerikai Ford, a japán Toyota és a Nissan is termelési volumene csökkentésére készül a mikrochipek egyre súlyosbodó hiánya miatt, aminek oka többek között az emberek otthoni munkavégzésre való hirtelen átállása.

A Volkswagen, a Bosch, valamint a Continental már 2020 decemberében megkongatta a vészharangot. A Volkswagen akkor jelezte, hogy a félvezetők hiánya akár gyárleállásokhoz is vezethet Kínában, a Continental pedig azt közölte, hogy a kereslet-kínálati egyensúly csak 2021 közepére billenhet helyre.

A kínálat beszűkülésének egyik oka a koronavírus-járvány nyomán az otthoni munkavégzés előtérbe kerülése, ami a laptopok eladásainak megugrásához vezetett. Emellett a játékkonzolok iránt is megnőtt a kereslet, az autógyártás a 2020 tavaszi leállás után a vártnál gyorsabban futott fel, az amerikai kormány pedig még tavaly év végén feketelistára helyezte a kínai Semiconductor Manufacturing International Corporationt, Kína legnagyobb, félvezetőket bérgyártásban készítő vállalatát. A lépés azt jelenti, hogy az amerikai cégek csak külön engedéllyel adhatnak át termékeket és technológiát a vállalatnak, arra késztetve őket, hogy más partnerek után kutassanak.

Ezenkívül tavaly októberben a japán Asahi Kasei Microdevices Corporation chipgyártó egyik Dél-Japánban található termelőüzemében jelentős károkat okozott egy tűzeset, ami szintúgy negatívan érinti a félvezető-ellátást.

É-Amerikában gyárleállások, Japánban termeléscsökkentés

A Ford az ellátási nehézségek nyomán kénytelen előrébb hozni egy későbbre tervezett üzemszünetet és leállítani a termelést a Kentucky állambeli Louisville-ben lévő üzemében, ahol például Escape SUV-kat gyártanak. Az OEM reményei szerint a következő héten már újraindulhat a termelés.

Az olasz-amerikai Fiat Chrysler az Ontario tartományi Bramptonban található egységét zárja be átmeneti jelleggel. Az üzemben készül a Chrysler 300 luxus szedán, és a Dodge Charger is. A mexikói Toluca-ban található üzem újraindulását pedig elhalasztották, és az ontarióihoz hasonlóan csak februárban fog ismét elindulni a termelés.

A Toyota a Texas állambeli San Antonióban található egységében csökkenti a Thundra pickup gyártási darabszámát, míg a szintén japán Nissan pedig Japánban fog kevesebbet készíteni a Note hibridhajtású autóból. A Nissan nem közölte a volumenkiesés pontos mértékét, a Nikkei üzleti lap jelentése szerint azonban januárban csak ötezer Note fog készülni az eredetileg tervezett 15 ezer helyett.

A Honda csakugyan megerősítette, hogy fennakadásokat tapasztalnak az ellátásban. A Nikkei szerint a vállalat négyezer járművel csökkenti e havi termelését, ami főként a Japánban Fit néven, Európában pedig Jazzként ismert, Szuzukában készülő kisautót fogja érinteni.

A kínai GAC pedig, ami vegyesvállalatot működtet a Hondával, azt közölte, hogy beszállítói ellátásbeli problémákra figyelmeztették egyes modellekkel kapcsolatban, további részletekbe azonban nem bocsátkozott.

A német BMW, illetve az amerikai General Motors azt közölték, hogy nem érinti őket a félvezetők piacán kialakult hiány, de folyamatosan figyelemmel kísérik a piaci helyzet változásait – olvasható a Reuters oldalán.

Még sokára állhat helyre a rend

Egyelőre nehéz megmondani, hogy a félvezetők piacán kialakult túlkeresletnek mennyire kiterjedt hatása lesz az autóiparban. Szakértők arra számítanak, hogy rövid távon az autógyártók csökkentik, esetleg átmeneti jelleggel leállítják termelésüket.

A chipgyártók már bejelentették, hogy bővítik kapacitásaikat, azonban ahogy arra a Continental is felhívta a figyelmet, azok hatása csak 2021 közepe táján fog beérni.

Kiemelt Partnereink