Gyártók Karbonsemlegesség és a legvonzóbb munkahely – ilyen volt a győri Audi éve

Karbonsemlegesség és a legvonzóbb munkahely – ilyen volt a győri Audi éve

Pörge Béla | 2021.01.02 08:20

Karbonsemlegesség és a legvonzóbb munkahely – ilyen volt a győri Audi éve

Fotó: Audi Hungaria

Bértárgyalásokkal indult, aztán a koronavírussal folytatódott az Audi Hungaria tavalyi éve, igaz, ebben az időszakban is jelentek meg újítások a gyárban, és ekkor is nyertek díjat. Később a fenntarthatóság és az elektromobilitás határozta meg az üzem évét, összességében pedig pozitív, de rendkívül mozgalmas esztendőt tudhat maga mögött a győri Audi.

A január a bértárgyalások jegyében zajlott az Audi Hungariánál. Az Audi Hungária Független Szakszervezet komoly béremelést kívánt elérni, ám sokáig nem tudott megegyezni a cégvezetéssel ebben. A tárgyalások februárban is folytatódtak, az álláspontok ugyan közeledtek egymáshoz, de megegyezésre csak márciusban került sor.

A többek között inflációkövetést és foglalkoztatás biztonságát tartalmazó megegyezés éppen a koronavírus-járvány hazai kirobbanása előtt született meg, de áprilisban még módosítottak rajta, a leállások után a megállapodás egyes elemeit pótszabadságokra cserélték.

Leállás, majd fokozatos újraindulás a járvány miatt

Több hazai autógyárhoz hasonlóan az Audi is március közepén jelentette be, hogy leállítja a termelést. Erre március 23-án került sor, viszont meglehetősen hamar, már április közepén újraindult a munka – szigorú biztonsági előírások mellett, és első körben csak száz dolgozóval.

A teljes újraindulásra májusig kellett várni, de már április végén beindult a részleges termelés a motorgyárban is, végül május közepén helyre állt a rend és a műszakok száma is. A járvány idején az Audi Hungaria a vírus elleni küzdelmet a gyárán kívül is támogatta, többek között egy százmillió forintos adománnyal. A gyár falain belül például saját készítésű kézfertőtlenítővel vette fel a harcot az Audi a koronavírussal.

Támogatás a legmagasabb szintről

Júniusban Magyarország miniszterelnöke, Orbán Viktor is a támogatásáról biztosította a győri gyárat. Mint fogalmazott, a gazdaság újraindításához - még a saját lábán megálló Audi-gyár újraindításához is - kell kormányzati segítség. A miniszterelnök közölte: a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy az Audi-gyárban az összes munkás és mérnök megtalálja számítását, a kabinet kész pénzügyi hátteret is biztosítani a gyár teljes kapacitáson való működéséhez.

A kormányfő a magyar ipar fellegvárának, büszkeségének nevezte a győri Audi-gyárat, amely nemzetgazdasági szempontból is fontos, eddig ugyanis több mint 11 milliárd eurónyi beruházás történt a gyárban.

Az Audi Hungaria és a környezetvédelem

A győri Audi-gyár 2020-ban elérte a karbonsemlegességet, október óta karbonsemlegesen működik az üzem, az utolsó lépés ennek elérésében egy napelempark volt. Az Audi Hungaria a második telephely az Audi termelési hálózatában – egyúttal a legnagyobb motorgyártó telephely a VW-konszernen belül – amely klímasemlegesen működik.

A gyár működése mellett az ott előállított termékek is kiveszik a részüket a környezetvédelemből. Győrben készülnek az elektromos motorok az Audi e-tron S modellekhez, sőt, decembertől egy plug-in hibrid modellt is gyártanak Győrben, a Audi Q3 plug-in hibrid változatát.

Jubileumok és mérföldkövek az évben

Júliusban a motorgyártásban ért fontos mérföldkőhöz a győri Audi: legyártották a 38 milliomodik motort, egy négyhengeres 2,0 literes TFSI Global Engine erőforrást, melyet az Audi Hungaria járműgyárában egy Audi Q3 modellbe építettek be. Az Audi Hungariánál 1994-ben kezdődött a motorgyártás.

Két hónappal később egy másik jubileumot ünnepelhettek Győrben, szeptemberben legördült a másfél milliomodik Audi a gyártósorról. Ez egy sötét burgundi színű Audi Q3 Sportback MHEV volt, ami aztán Németországban került forgalomba. A járműgyártás 1998-ban indult az üzemben.

Újabb két hónappal később a győri Audi szerszámgyára is ünnepelt, mégpedig 15. születésnapját, az üzemet ugyanis 2005-ben alapították. Fontos mérföldkő volt decemberben az is, hogy az Audi e-tron GT karosszériaelemeinek gyártása is megkezdődött Győrben.

Több díjat is nyert 2020-ban az Audi Hungaria

A Győrben készülő Q3 Sportback az év elején elnyerte a „Best Cars 2020” díjat, majd márciusban az Audi Hungaria Zrt. Motiváció kategóriában kapott díjat nagy sikerű Cyber Camp nyári táborának megrendezéséért a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamarától.

Novemberben aztán újabb díjat zsebelhetett be a vállalat, miután a PwC 2020 legvonzóbb munkahelyének választotta az Audi Hungariát.

Személyi változások

Egy ilyen nagyvállalat életében természetes, hogy egy egész évre visszatekintve személyi változásokat is észlelhetünk. Rögtön az év elején, január 1-től Robert Buttenhauser az Audi Hungaria motorgyártásért felelős új igazgatósági tagja. Az okleveles gyártástechnológus 1995-ben az Audi AG-nál kezdte meg karrierjét és immár 25 éve különböző funkciókban dolgozik az Audi Konszernnél.

Júliusban Dr. Patrick Heinecke vette át Axel Schifferertől az Audi Hungaria pénzügy, IT, beszerzés és compliance területeinek vezetését. Az okleveles közgazdász végzettségű Dr. Heinecke az Audi AG központjából érkezett. Győrbe.

Egyetemi kapcsolatok

A győri Audi Hungariánál dolgozó mérnökök több mint fele a Széchenyi István Egyetemen szerezte diplomáját, így a vállalat és az egyetem kapcsolata különlegesnek mondható. Az Audi és az intézmény hagyományosan szoros kapcsolatot ápol egymással, ezt a kapcsolatot erősítheti az is, hogy dr. Knáb Erzsébet, az Audi Hungaria Zrt. személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja lett a a Széchenyi István Egyetemet augusztus 1. után fenntartó Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriumi elnöke.

Azonban nemcsak Győrben ápol jó kapcsolatot az egyetemmel az Audi, hiszen például a Szegedi Tudományegyetemmel és a Mollal közösen hoz létre a vállalati igényekhez alkalmazkodó új kutatási központot Szegeden az Audi. A háromoldalú megállapodást már 2018-ban megkötötték a felek.

Kiemelt Partnereink