Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Járműmérnök-hallgatóknak tartott képzést a BMW
2024.05.02 16:22Romániába költözik a Michelin gumigyára
2024.05.02 15:17Kirúgja az összes töltéssel foglalkozó dolgozóját a Tesla
2024.05.02 13:18Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler
2024.05.02 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Daimler: jó az elektromos hajtás, de a hidrogént se felejtsük el
Michael Häberle, a Daimle Untertürkheimben található gyárának üzemi bizottsági vezetője az elektromos autók egyoldalú koncentrációjára figyelmeztetett. Azt mondta, az embereknek nem szabadna elfeledniük az üzemanyagcellás hajtást.
– Az akkumulátorok nagyon fontosak számunkra, de nem szabad csak egy dologra támaszkodni – mondta el Michael Häberle. – Nem tudom, hogy megengedhetjük-e magunknak, hogy a most mainstreamnek számító akkumulátorokat erőltessük, és esetleg a hidrogénhajtás kérdését függőben hagyjuk.
A Daimler jelenleg is világszerte több mint egymilliárd eurós (320 milliárd forintos) befektetést hajt végre. Akkumulátorgyárakat épít, melyek a jövőben építendő elektromos autókhoz szolgáltatják az alkatrészeket. A gyártó már nem maga állítja elő üzemanyagcelláit, hanem külső beszállítóktól szerzi be őket. Az e-autók akksijait azonban a jövőben maga fogja építeni. Untertürkheimben az elmúlt napokban történt meg egy ilyen akkumulátorgyár alapkőletétele. Világszerte összesen nyolc ilyen gyár épül a meglévő szászországi Kamenzben található mellett. |
A Daimler üzemanyagcellákon dolgozik
Az alternatív hajtásra való átállás stratégiáját illetően nemrégiben parázs vita alakult ki a BMW és a Volkswagen között. A VW igazgatótanácsának elnöke, Herbert Diess kiállt amellett, hogy az akkumulátor által hajtott elektromos autókra kell koncentrálni. A BMW vezérigazgatója, Harald Krüger ezzel szemben más technológiák iránt is nyitott akart maradni. Mindketten, csak úgy, mint a Daimler vezérigazgatója, Dieter Zetsche megegyeztek abban, hogy az akkumulátoros elektromos autók és a hibridek szükségszerűek.
A Daimler az 1980-as évek óta kutatja a hidrogéntechnológiát is.
– Mi Untertürkheimben konkrétan az üzemanyagcellán dolgozunk, és sorozatgyártásra fejlesztjük – mondta el Häberle. – Több kisebb sorozat is piacra kerül ezzel a hajtással. Az elmúlt időszakban kijött egy elektromos terepjáró, mely a szükséges áramot konnektorból és üzemanyagcellán keresztül is megszerezheti.
Aggodalom az untertürkheimi gyár túlterheltsége miatt
– Nem értem, hogy a politika miért nem gondoskodik arról, hogy az általános feltételek és a tervezés is Németországban valósuljanak meg, mellyel a hidrogéncellát vonzó alternatívává lehetne tenni – mondta el Häberle, gondolva ezzel például a töltőhálózat kiépítésére. – Amíg a darabszámok ilyen alacsonyak, nem lesz ebből sohasem olyan technológia, ami széles tömegekhez eljuthatna.
Az új technológiák Untertürkheim számára különösem fontosak, mivel a Daimler e központjában számos más üzem – köztük Egyesült Államokbeli, és dél-afrikai gyárak – számára is készítenek belső égésű motorokat. Az elektromos autók számának növekedésével, és ezzel együtt a hagyományos motorok számának csökkenésével szükségszerűen a gyár feladatainak mennyisége is csökken.
„Meg kell szólítanunk az embereket”
Az üzemi tanács éppen ezért kialkudta, hogy ott is gyártsanak elektromos hajtást.
– Az elektromos hajtás vállalaton belüli gyártásának kérdésekor a tárgyalások kezdetén állunk – mondta el Häberle. Az akkumulátorokat gyártó üzem építése során 2017-ben Untertürkheimben hetekig tartó vita alakult ki arról, hogy az üzemi tanács nem egyezett bele a hétvégi túlórákba, így a gyártás megbénult.
– Ami nem történhet meg, az az, hogy mi az átállásról beszélünk, eközben valódi átállás nem történik meg. A régi korok embereit magunkkal kell hoznunk az új világba – hangsúlyozta a bizottság vezetője. – Eztán erősen kell saját magunk továbbképzésére is figyelni.
– Ami most történik, hasonló, mint ami az energiaiparral megesett Fukushimánál – mondta el Häberle. – Fukushima nélkül Németország nem tudott volna ilyen gyorsan lejönni az atomenergiáról. A VW és a dízelbotrány nélkül pedig az autóipar nem tudott volna ilyen gyorsan az elektromobilitásra átállni, ami gazdaságilag esetleg nem volna egészséges, és az ökoegyensúlyt még jobban elhanyagolták volna.