Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Budapestről egyszer már elküldött buszokat bérel a BKV
2024.05.05 12:23Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Szeparátorgyár létesül Magyarországon – ez történt a 43. héten
A legnagyobb dél-koreai vegyipari konszern, az LG Chem és a japán Toray Industries közös beruházásaként szeparátorgyár épül hazánkban. Közben a chiphiány továbbra is komoly termelési fennakadásokat okoz a világ nagy autógyártóinál, akik ettől még nem álltak le az innovációval. Az elektromos átalakulás ugyanakkor munkahelyek megszűnésével is jár. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.
Körülbelül 270-280 milliárd forintos beruházás keretében épít szeparátorgyárat az LG Chem és a Toray Magyarországon. A felek 50-50 százalékos arányban vesznek részt az építkezésben, azonban az üzem elkészültét követő 30. hónapban az LG Chem 20 százalékos részesedést vesz át a Toraytól.
Az üzem a tervek szerint 2028-ra évente 800 millió négyzetméter akkumulátor szeparátort fog előállítani az LG Chem bejelentése szerint. A szeparátor az akkumulátor elektródái között anyagában felitatva tartalmazza az elektrolitot.
A többi dél-koreai akkugyártó sem tétlenkedik: az SK Innovation szilárdtest akkumulátorok fejlesztésébe kezd, a Samsung pedig évek óta nem látott magasságokban jár a működési eredményével.
Rengeteg autót nem tudnak legyártani a chiphiány miatt
A járműiparban ezen a héten is meghatározó volt a chiphiány, több ezzel kapcsolatos hírről számolhattunk be. Összességében körülbelül tízmillióval gyártanak kevesebb autót az OEM-ek a chiphiány miatt, ebből csak a Renault-ra esik félmillió jármű.
A Volkswagen Csoport márkái a félvezetők hiánya miatt már veszteségbe fordultak, de ezzel nincsenek egyedül, több olyan gyártó akad, aki nem lehet elégedett a harmadik negyedéves számaival – és hol van még az év vége?
A Hyundai és a General Motors sem lehet elégedett a negyedéves eredményével, mindkét gyártó a chiphiányt okolja a veszteségekért. A Daimler ezzel szemben stabilabb volt, és legalább a tavalyi számait hozni tudta, igaz, az eladott autók számában a német vállalat is mínuszban van. Ola Källenius vezérigazgató szerint enyhülni fog a chiphiány, a Daimler is küzd ezért, de a probléma teljes mértékben még jövőre sem oldódik meg.
Zajlik az elektromos átállás
Az akkumulátoros elektromos hajtás mellett a hidrogén üzemanyagcellás hajtás is fontos eleme az elektromos átállásnak. Különösen a haszongépjárművek esetében lehet nagy szerepe ennek a technológiának – a Daimler most nagy lépést tett a területen. Hidrogén üzemanyagcellás kamionjukat nemrég jóváhagyták a német hatóságok közúti használatra, így új szintre léphetnek a tesztek. A koncepcióból 2027-re terveznek sorozatgyártott modellt készíteni.
A Volkswagen is gőzerővel dolgozik az elektrifikáción, ennek jegyében a zászlóshajónak is tartott, készülő Trinity modell egy saját gyártócsarnokot kaphat Wolfsburgban. A VW központjából azonban nemcsak jó híreket hallani: Herbert Diess szerint az elektromos átálláshoz köthető hatékonyságnövelés jegyében a közeljövőben biztosan lesznek elbocsátások a Volkswagen wolfsburgi üzemében.
Folytatja az elektromos offenzívát az Audi is, ennek fényében a német OEM nagyfeszültségű akkumulátorok fejlesztésébe kezd Neckarsulmban. Ebben az üzemben már eddig is zajlott akkufejlesztés, és a jövőben egyre inkább erre helyezik majd a hangsúlyt.
Szintén az elektromobilitással függ össze, hogy rangos díjat nyert a Kia első tisztán elektromos modellje, az EV6: a crossover lett az Év Prémium Autója Németországban.
Áldozatai is vannak az elektromos átállásnak
Ahogy feljebb már említettük, a Volkswagen wolfsburgi üzemében elbocsátások várhatóak a következő években. Van olyan hely Németországban, ahol ennél sokkal inkább a bőrükön érzik a járműipar átalakulásának a hátrányait.
Az idei év végén bezár az Opel rüsselheimi szerszámgyára, ezért tüntettek is a dolgozók a Stellantis vezetése ellen. Mint ismert, az elektromos autók jóval kevesebb alkatrészből állnak, összeszerelésükhöz így kevesebb szerszámra is van szükség.
Végül az elektromobilitáshoz csak lazán kapcsolódó hír, hogy a nagy kereslet miatt átmenetileg hiány léphet fel az AdBlue adalékanyagból. Ezt az anyagot a modern dízelekben használják – a MOL ideiglenesen korlátozta is az AdBlue vásárlásának mértékét.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!