Elemzések Sürgősen fel kell készülnie a járműipari beszállítóknak az elektromobilitásra

Sürgősen fel kell készülnie a járműipari beszállítóknak az elektromobilitásra

Pörge Béla | 2021.03.23 13:19

Sürgősen fel kell készülnie a járműipari beszállítóknak az elektromobilitásra

Fotó: Pixabay

Március 23-án online konferenciát tartott a MAJOSZ Helyzetjelentés a járműiparban címmel. Az eseményen elhangzott előadásokból kiderült, hogy az európai járműipart sújtotta a leginkább a koronavírus-járvány, viszont az elektromobilitás terjedése globális szinten felgyorsult. Szó esett az átalakulások nyersanyagpiacra vonatkozó hatásairól is.

A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) március 23-i konferenciáján Dr. Nyirő József megnyitóját követően Rózsa Tamás, a Top Tier Consultants ügyvezetője szólalt fel. A szakértő alapvetően nemzetközi képet festett a járműiparról.

A koronavírus-járvány okozta válságról szólva elmondta, hogy ez jóval mélyebb, ám sokkal rövidebb kifutású, mint a legutóbbi nagy válság, a 2008-as gazdasági világválság. A kilábalás már néhány hónap után megkezdődött, igaz, a teljes helyreállásra még egy-két évig nem lehet számítani.

Magyar szemmel nézve szomorú, hogy a mostani válság az Európai Unió járműiparát rázta meg a leginkább. Míg globálisan tizennégy százalékos visszaesést hozott a járvány, addig Kínában hét, az Egyesült Államokban tizenöt, míg az EU-ban 25 százalékos volt a járműipar csökkenése. Nyugat-Európában W-alakú kilábalási görbe rajzolódik ki, az előrejelzéseket és így a kilábalás várható végét erősen befolyásolja, hogy milyen lezárásokra kell még számítani a következő hónapokban, valamint a chiphiány további alakulása és a környezetvédelmi, valamint a járműhasználatot korlátozó intézkedések is befolyásolják a helyzetet.

Elérkezett az elektromobilitás kora

Rózsa Tamás prezentációjában nagy szerep jutott az elektromos járműveknek, ez pedig nem véletlen. Miközben a járműipar termelése jelentősen visszaesett 2020-ban, addig az elektromos és plug-in hibrid autók eladási számai kilőttek: globálisan 27 százalék volt a növekedés ebben a szegmensben, de Kínában tizenhárom, míg Európában 105 százalékkal nőttek az elektromos autók eladásai, igaz, az Egyesült Államokban tíz százalékkal csökkentek – bár ott ez a szegmens is zsugorodott, az összpiachoz képest kisebb mértékű volt a csökkenés.

Rózsa Tamás rámutatott, hogy az európai döntéshozók környezetvédelmi szabályozásai azt követelik meg, hogy 2030-ra az EU piacán 53 százalékra nőjön a tisztán elektromos és a plug-in hibrid autók aránya. Ez az arány 2020-ban ugrott tíz százalék fölé, 2018-ban és előtte pedig marginális volt.

Érdekesség, hogy az elektromos autók terjedésével elsősorban a benzines hajtás szorul vissza, a dízel járművet vezetők ugyanis nehezebben ülnek át elektromos autóba – ez nem csak preferencia kérdése, a dízeleket jellemzően hosszabb távon és városokon kívül használják, míg az elektromos járművek éppen a városi közlekedésben a leghasznosabbak.

Az elemzők kereslet alapú előrejelzéseit többször módosítani kellett az elektromos autókat illetően, most Európában és Kínában 40 százalék feletti, globálisan pedig 30 százalék körüli piaci részesedést várnak 2030-ra. Rózsa Tamás hozzátette, hogy akár még egy-két évvel ezelőtt is megmosolyogták volna azokat, akik ilyen kijelentést tesznek.

Drágulnak a nyersanyagok

Az ügyvezető elmondta, hogy egy új autó árának 8-12 százalékát teszi ki a nyersanyagok ára. A nyersanyagok között az acél a legfontosabb, ezt követően gumi, alumínium és különböző folyadékok vannak jelen a legnagyobb mértékben az autókban, a műanyag, a réz és az egyéb fémek aránya ennél kisebb. Természetesen ez egy átlagérték, márkánként és modellenként eltérő arányban épülnek fel az autók.

Az elmúlt hat hónapban a nyersanyagok ára 31 százalékkal nőtt, ugyanakkor arányaiban nem ugrott meg az autók árában a nyersanyagok aránya. Ez az egyébként is növekvő áraknak volt betudható, de igén várhatóan már éreztetni fogja a hatását a nyersanyagok ára az autók árában is.

A chiphiányról szólva Rózsa Tamás kiemelte, hogy elsősorban a Volkswagen és a GM érintett a válságban, míg földrajzilag Kína a legérintettebb. A félvezetők hiánya több százezres kiesést okoz a termelésben.

Több réz kell, az olaj velünk marad

Szigetvári Dániel, a CIB Alapkezelő szenior portfólió-menedzsere a nyersanyagpiac jövőbeli átalakulásáról beszélt. Elmondta, hogy az olaj iránti kereslet leghamarabb tíz év múlva kezdhet el csökkenni az elektromos autók térnyerése miatt, de inkább stagnálás, mint zuhanás várható. Rövid- és középtávon azonban még nőhet a globális kereslet az olaj iránt, mivel a gazdaságok újranyitása megnövelheti a globális közlekedés forgalmát.

Ami az egyéb nyersanyagokat illeti, főleg a réz szerepe fog megnőni az elektromobilitás térnyerésével, ugyanis egy elektromos autóba átlagosan 3,5-szer annyi réz kerül, mint egy belső égésű motorral szerelt kocsiba. Az akkumulátorokhoz szükséges fémek iránt is nőni fog a kereslet.

Az elektromos autók térnyerésével együtt a belső égésű motorok várhatóan még hosszú évtizedekig velünk maradnak.

Kiemelt Partnereink