Elemzések Nem épül akkugyár Kisteleken – ez történt a 9. héten

Nem épül akkugyár Kisteleken – ez történt a 9. héten

Végh Martin | 2023.03.06 07:23

Nem épül akkugyár Kisteleken – ez történt a 9. héten

Fotó: BMW PressClub

Egy újabb akkumulátorgyár itthoni építésének lehetősége jött és ment a múlt héten. Nemzetközi viszonylatban az autógyártók további lépéseket tettek az elektrifikáció érdekében, ami sajnos van, ahol munkahelyek megszüntetését jelenti. Emellett azonban egyre többen tartanák életben a belső égésű motort Európában 2035 után is, oly sokan, hogy mostanra a korábban tervezett tiltás bizonytalanná vált. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

Az előző héten kiderült, hogy egy ázsiai vállalat akkumulátoripari beruházása helyszínéül a Szegedtől 35 kilométerre északra fekvő Kisteleket választhatja. Röviddel ezután a település polgármestere megerősítette, hogy egy akkumulátorgyárról van szó, ugyanakkor azt is megosztotta, hogy a meg nem nevezett vállalat már eldöntötte, hogy más helyszínt keres, mivel az elektromos hálózat nem lenne képes kielégíteni az üzeme igényeit.

A Mercedes-Benz részletes adatokat közölt tavalyi magyarországi értékesítési és pénzügyi eredményeiről. A vállalat árbevételét harmadával növelte, és minden szegmensben növekedést tudott felmutatni. A kishaszonjármű üzletágban közel másfélszeresére nőttek az eladások, amivel már egymás után a második évben ért el rekorderedményt a vállalat.

A Continest Technologies Zrt. konténergyártó más hazai vállalatokkal összefogásban készíti CONTe-GO mobil elektromosautó-töltőállomását, amelyet most Székesfehérváron mutattak be az együttműködők. A termékkel nem csak a hazai, hanem a nemzetközi piacokat is célozzák, sőt az már most is elérhető több európai országban.

Folytatódik az elektrifikáció

A Tesla Mexikóban építi fel következő gyárát, ahol járművek, esetlegesen pedig akkumulátorok is készülni fognak. Az új létesítményben évente akár egymillió elektromos gépkocsit is gyárthatnak majd, másfélszeresére növelve a vállalat globális termelőkapacitását.

A Jaguar Land Rovert is tulajdonló Tata Motors egy nagy-britanniai akkumulátorgyár építésének lehetőségét vizsgálja. Ahhoz, hogy az indiai vállalat a szigetországot válassza beruházása helyszínéül, a brit állam pénzügyi támogatására lesz szükség.

A Nissan felfrissítette korábban megfogalmazott elektrifikációs céljait. A japán OEM gyorsabb elektrifikációra készül: ez 2030-ra több elektromos modellt, és azok eladásokon belüli arányának 55 százalékra növekedését jelenti a gyakorlatban.

Az elektromobilitás elkerülhetetlen foglalkoztatási hatásai ismét megmutatkoztak az előző héten. A Stellantis autóipari konszern kétezer olaszországi munkahely idei megszüntetését jelentette be, miután tavaly is leépítést hajtott végre a Fiat márka otthonában.

Az elektromos autók egy érdekes alfaját alkothatják a jövőben a napelemes gépkocsik, ezek megvalósulásáig azonban igen rögös út vezet. Az előző héten rövid időn belül már a második napelemes autós projekt futott zátonyra, miután a német Sono Motors felhagyott napelemes személyautója fejlesztésével elégtelen finanszírozás miatt.

Míg a középpontban az elektromobilitás van, a Renault azon dolgozik, hogy külön cégbe szervezze belső égésű motorjainak és hibrid rendszereinek fejlesztését. Ehhez új partnerre talált a szaúd-arábiai Aramco olajipari vállalat személyében, mely résztulajdonosa és befektetője lesz az új vállalkozásnak.

A Tata akkumulátorgyárának esetleges oda telepítésén kívül egy másik jó hír a brit járműiparnak a szigetország első gigagyárát építő Britishvolt megmenekülése. A cég, mely nemrég felszámolót hívott be forráshiányra hivatkozva, az ausztrál Recharge Industries tulajdonába került, melynek kész tervei vannak a brit céggel.

Zöldül a budapesti közlekedés

Némi csúszás után március 1-jén átadták az első hat MAN Lion’s City 12 G típusú autóbuszt Budapesten. A CNG-hajtású járművekből összesen 75 darab fog érkezni a BKK állományába.

2022-ben a személyautók gyártása éves összevetésben 66 százalékkal csökkent Oroszországban az ukrajnai háború kirobbanását követő szankciók nyomán. Ugyanakkor volt szegmens, ami kifejezetten válságállónak bizonyult: az autóbuszok gyártási volumene gyakorlatilag szinten maradt.

A Németországban regisztrált akkumulátoros elektromos autók száma hivatalosan is átlépte az egymilliót. Január első napján 1,013 ilyen járművet tartottak nyilván 864 ezer plug-in hibrid mellett.

Az Európai Parlament után már csak a tagállamoknak kellene megszavazniuk azt a javaslatot, mely szerint 2035-től csak kibocsátásmentes új személyautókat lehet forgalomba hozni Európában. A márciusi szavazást azonban elnapolták miután először az olaszok határozottan kiálltak a javaslat ellen, majd politikusok a német kormányban is felemelték szavukat a belső égésű motor megmentése érdekében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink