Elemzések Miért működik a közlekedés az egyik városban, ha a másikban nem?

Miért működik a közlekedés az egyik városban, ha a másikban nem?

Pörge Béla | 2023.02.04 16:16

Miért működik a közlekedés az egyik városban, ha a másikban nem?

Új buszok Veszprémben. | Fotó: Pörge Béla

Két-két egymáshoz nagyon hasonló méretű város példáján át érdemes megnézni, milyen, ha egy város a saját kezébe veszi az irányítást a tömegközlekedés terén, és milyen az, amikor az állami cég a szolgáltató. Hozzá kell tenni, hogy a települések az állami szolgáltatótól is kiharcolhatnak jobb menetrendet és újabb járműveket, de ez legalább annyira költséges, mint egy saját cég, és utóbbi esetében nyilván nagyobb az önkormányzatok mozgástere.

Magyarországon kifejezetten színes a vidéki helyi tömegközlekedés – természetesen más kategóriát képvisel Miskolc, Debrecen és Szeged a kötöttpályás közlekedéssel és a városok méretével -, de sokszor azonos méretű és hasonló történelmű városokban is hatalmas eltéréseket találunk a szolgáltatás színvonalában. A településszerkezet és a földrajzi elhelyezkedés számos tényezőt meghatároz a helyi tömegközlekedésben, de néhány eltérésre ez is nehezen ad magyarázatot.

Nem állítjuk, hogy minden esetben az a jobb, ha egy város saját tömegközlekedési vállalatot alapít és maga veszi kézbe a helyi közlekedés megszervezését, ellátását, de szigorúan utasszemmel nézve ez tűnik a jobbnak. Érdekességként jegyezzük meg, hogy Győr a legnagyobb olyan város hazánkban, ahol nem helyi vállalat, hanem csak a Volánbusz látja el a helyi közlekedést – itt közlekedik a legtöbb Ikarus 280-as Magyarországon, ugyanakkor komoly hálózat és számos korszerű busz is az utasok rendelkezésére áll (Szegeden is a Volánbusz üzemelteti a buszos helyijáratokat, de a trolikat és a villamosokat nem – és pótlás idején a pótlóbuszokat sem). A legnagyobb olyan település, ahol nincs dedikált helyi járat, a Pest megyében fekvő Nagykőrös, bár a Volánbusz 549-es járata csak a településen belül közlekedik – ha ezt is helyi járatnak vesszük, akkor Gyál következik, ahol viszont a Budapestről kijáró BKK-járatok egyben ezt a szerepet is betöltik.

Ami működik Veszprémben, az Sopronban nem megy

A nagyobb városok közül Veszprém és Sopron szembeállítása mutatja meg, mennyit számíthat egy saját közlekedési vállalat. A két városban közel azonos a lakosság (2021-es adatok szerint Sopronban 61.249-en laknak, Veszprémben 60.788-an), hasonlóak a domborzati viszonyok és a területük sem tér el nagyon, bár Sopron nagyobb kiterjedésű. A hűség városában a Volánbusz, Veszprémben viszont az önkormányzat által alapított V-Busz végzi el a helyi személyszállítást.

Veszprémben 2019 óta szolgáltat a V-Busz. Kezdetben használtan beszerzett járművekkel oldották meg a feladatot, 2021 decembere óta viszont az ország egyik legfiatalabb járműparkja a veszprémi: 42 vadonatújként vásárolt, dízelüzemű MAN Lion’s City és öt darab, szintén újonnan beszerzett, tisztán elektromos MAN Lion’s City E alkotja a flottát. Létezik saját utazástervező, a hálózat lefedi a város minden részét, a menetrend jónak mondható, még éjszakai busz is közlekedik a városban. Rendezvények alkalmával a sűrítést és a különjáratokat is a V-Busz oldja meg.

Sopronban ezzel szemben ősszel komolyabb ritkítás történt, a karácsonyi ünnepek alatt pedig konkrétan egyetlen egy járat közlekedett, az is kétóránként (január 1-jén semmilyen helyi járat nem közlekedett a városban). Hétvégén jellemző az egy- vagy kétórás ütem, mindössze 15-20 busz alkotja a helyi flottát, ezek is több típusból adódnak össze. A város területén helyközi autóbuszokkal is lehet utazni.

Kisebb városokban is van hasonló

Érdekes még összevetni Paksot és Oroszlányt – mindkettő város a 20. század második felében nyerte el mai formáját: iparvárosokról van szó, ahol egy korábbi falusias jellegű településből lett közel húszezres város. A domborzati viszonyok hasonlóak (nagyrészt sík a terep, de kisebb dombok előfordulnak). Igaz, Paks kiterjedése Oroszlányénak a kétszerese, de ez két kisebb településrész (Biritópuszta és Dunakömlőd) miatt alakult így. Pakson 19.481-en, Oroszlányban 18.326-an élnek. Pakson 2021 óta a PK Kft. végzi a helyi buszjáratok üzemeltetését, Oroszlány városában a Volánbusz.

Pakson tíz darab Solaris típusú, tisztán elektromos busz szállítja az utasokat – négy 8,9 méteres midi (még a Solaris harmadik generációjának külső jegyeivel) és hat darab 12 méteres szóló (már a negyedik generáció arculatával), egyaránt újonnan vett buszokról van szó. A belváros és a lakótelep között 15 percenként járnak a buszok.

Elektromos Solaris Pakson.

Elektromos Solaris Pakson. | Fotó: Pörge Béla

Oroszlányban összesen napi hat-nyolc alkalommal közlekedik helyi busz tanítási időben, hétvégén és iskolai szünetben ennél is kevesebbszer. Nincsenek dedikált helyijáratos buszok, összesen egy vonal és annak a különböző időszakokban változó útvonala szolgálja ki az utasokat.

Saját, önkormányzati cég látja el a helyi közlekedési feladatokat Kaposváron és Tatabányán is, mindkét vár1osban közlekedik elektromos busz is, Kaposváron pedig csak újonnan vett, alternatív hajtású buszokkal találkozhatnak az utasok. Pozitív példaként említhető Székesfehérvár a Volánbusz által végzet helyijáratok közül, ahol szintén közlekednek elektromos buszok, és a flotta gerincét fiatal, részben új buszok alkotják.

Nem a Volánbuszon múlik

Fontos megjegyezni, hogy a Volánbusz közszolgálati szerződés keretében szolgáltat a helyi járatokon, azaz amennyiben egy városban van rá akarat és anyagi forrás, akár a veszprémihez hasonló színvonalat is lehet biztosítani. Másképpen fogalmazva az egyes önkormányzatok rendelik meg a helyi buszjáratokat a szolgáltatótól (ami a legtöbb esetben a Volánbusz, de lehet más szolgáltató is, lásd Veszprém, Paks, Kaposvár vagy Tatabánya, vagy akár Gyömrő példáját), a szerződésben előírják a járatsűrűséget, a járatok útvonalát, a buszok életkorát, befogadóképességét, akár a színét és a hajtásmódját is.

Nyilván minél fiatalabb buszokkal kell szolgáltatnia egy adott cégnek, annál többe kerül az a városnak, és természetesen minél több kilométert futnak a buszok, az is annál drágább. A fent negatív példaként említett Sopron vagy Oroszlány esetében tehát nem a Volánbusz nem akar vagy tud jobb szolgáltatást nyújtani, hanem ezt rendelték meg tőle. Ugyanígy az említett szegedi helyi buszjáratok esetében például csak alacsonypadlós, az előírt átlagéletkornak megfelelő, korszerű buszokkal szolgáltat a Volánbusz.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink