Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Racionális döntés Magyarországon tartani a járműipari termelést
2024.05.16 16:26Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Forgalomba álltak Veszprém elektromos buszai
Június 27-én érkezett meg Veszprémbe a V-Busz öt MAN Lion’s City 12 E villanybusza, amik ráadásul az egész országban az elsőnek számítanak ebből a modellből. A buszok hivatalos átadójára június 30-án került sor – az autóbuszokhoz végállomási töltőket is kiépítettek a városban.
A V-Busz 2019 óta végzi a buszos helyi járati szolgáltatást Veszprém városában. Az önkormányzati tulajdonban lévő busztársaság 2021 márciusában tett közzé pályázati felhívást öt darab tisztán elektromos hajtású szóló autóbusz és a hozzájuk tartozó töltőinfrastruktúra beszerzésére Zöld Busz Program keretében. A tendert három másik indulót maga mögé utasítva végül az MAN nyerte.
Veszprémben így szinte csak MAN autóbuszok közlekednek: január elején 28 darab szóló és 14 darab csuklós kivitelű EfficientHybrid modullal felszerelt MAN Lion’s City állt forgalomba a városban, míg a korábbi átmeneti – használt buszokból álló - flottából tartalékként megmaradó néhány busz is régebbi MAN Lion’s City vagy a szintén a cégcsoporthoz tartozó Neoplan N4522 csuklósbusz.
Tisztán elektromos hajtás
A most érkezett autóbuszok az első tisztán elektromos, zéró emissziós járművek a veszprémi tömegközlekedés történetében. Külső megjelenésben nagyon hasonlítanak a januárban érkező dízeles társaikhoz, ám eltérést jelent az elektromos MAN-ekre felkerülő ezüst dekorelem, a kék csík az ajtók felett, valamint a busz magassága: az akkumulátorokat eltakaró elemmel együtt a busz magasabb, mint a hagyományos hajtású testvérei.
Mind az öt busz három ajtóval rendelkezik, az utastér kialakítása és dizájnja megegyezik a dízelekével – talán már le sem kell írni, hogy teljesen alacsonypadlós járműről van szó.
A buszokba szerelt villanymotor teljesítménye 245 kilowatt, amit a 480 kilowattórás összkapacitású lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid (NMC) akkumulátorcsomag lát el energiával. Ezekkel a paraméterekkel a busz akár 405 kilométert is képes megtenni egy töltéssel, ami bőven elég a veszprémi fordák kiszolgálására.
Töltési infrastruktúra
Az elektromos buszokhoz szükséges töltési infrastruktúrát az egyik végállomáson, a Haszkovó fordulóban alakították ki. A Kempower által gyártott oszlopok egyedülálló megoldást használnak a városban: különálló töltők helyett egy központi vezérlőegység osztja el a töltési teljesítményt előzetes beállítások alapján a szimpla töltőfejek között, amelyek ily módon dinamikus töltést tudnak megvalósítani, biztosítva a távoli elérés lehetőségét is – írja a Magyarbusz Info.
Az új flotta teljessé válásával Veszprém továbbra is a legfiatalabb buszflottával rendelkező magyar megyeszékhely, a napi forgalomban lévő buszok döntő többsége egyéves sincs, egyedül a tartaléknak használt korábbi használt buszok idősebbek. Utóbbiakkal kapcsolatban érdekesség, hogy az év elején feleslegessé váló flotta zömét menekültszállításra ajánlotta fel a V-Busz, egy-egy busz pedig kisebb településeken kezdett új életet.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!