Elemzések Magyarország bízik benne, hogy csak átmenetiek a védővámok

Magyarország bízik benne, hogy csak átmenetiek a védővámok

autopro.hu/P.B. | 2024.07.05 12:22

Magyarország bízik benne, hogy csak átmenetiek a védővámok

Fotó: Audi MediaCenter

Július negyedikétől léptek érvénybe az EU-s védővámok a Kínában gyártott, és onnan az EU-ba exportált elektromos autókra. Sokan vitatják a döntést, Kína és Németország mellett Magyarország sem örül.

Mint ismert, az Európai Bizottság bevezette a Kínából származó elektromos autókra vonatkozó védővámokat. Az autopro.hu elemzésében már rámutatott, hogy ez a döntés a vásárlóknak biztosan nem lesz jó, legjobb esetben csak nem lesz rossz. Joó István, a HIPA vezérigazgatója, befektetésösztönzésért és kiemelt magyarországi nagybefektetések megvalósításáért felelős kormánybiztos a közösségi médiában további szempontokat is írt arról, miért nem örömteli a védővámok bevezetése.

„De nézzük meg, hogy kinek is jó ez (a védővámok – a szerk.)...

  • Az európai vásárlóknak biztosan nem, hiszen az intézkedés gátolja az ár- és minőség tekintetében is a versenyt.
  • Az európai autóiparnak biztosan nem, főleg azoknak a német vállalatoknak nem akik Kínában is gyártanak autókat.
  • Az európai autóipari kutatás-fejlesztésnek biztosan nem, hiszen a protekcionizmus ezeket a folyamatokat nem segíti, hanem hátráltatja, azaz a fejlesztésben a lemaradásunk tovább fog nőni.
  • Az Európa-Kína közötti gazdasági kapcsolatoknak biztosan nem, hiszen a kereskedelmi háború erősíti a blokkosodás folyamatát.”

Joó István szerint a Bizottság a saját feje után ment, hiszen a bevezetett intézkedés névleg ugyan az európai autóipar érdekében történt, de a legnagyobb autóipar szereplők nem támogatták azt. „Reméljük, hogy az intézkedés valóban átmeneti lesz” – írta a posztban, ami ide kattintva érhető el teljes egészében.

Mennyivel lesznek drágábbak az autók?

Ahogyan a korábbi cikkünkben is írtuk, az egyelőre kérdéses, hogy a védővámokat mekkora arányban hárítják át a gyártók a vásárlókra. Az viszont biztos, hogy a kínai OEM-ek mellett azokat az európai és amerikai gyártókat is érinti az intézkedés, akik egyes modelljeiket Kínából hozzák Európába – ilyen a kontinensünk legolcsóbb elektromos autója, a Dacia Spring is.

A védővám minden esetben a már meglévő 10 százalékos vámra tevődik rá. Mértéke a legtöbb gyártó esetében 20,8 százalék, de van néhány eltérés:

  • SAIC 37,6 százalék,
  • Geely Holding 19,9 százalék,
  • BYD 17,4 százalék.

Természetesen Kína válaszlépéseket lengetett be, de védővámokat eddig nem vetettek ki. Ugyanakkor októbertől jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak majd az elektromobilitás szempontjából fontos ritkaföldfémekre, ami több európai országnak is fájhat.

Tetszett ez a hír? Iratkozzon fel hírlevelünkre az alábbi linken és értesüljön az elsők között a legfontosabb járműipari történésekről!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink