Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Rangos díjat nyert el a Schunk
2024.04.26 04:20Új logisztikai komplexumot épített a Gebrüder Weiss
2024.04.25 17:17Számos újítással készül az idei szezonra a BME Formula Racing Team
2024.04.25 16:20Ellentmondásosak a számok az abroncs-értékesítésben Európában
2024.04.25 15:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ismét folyik a termelés a Denso fehérvári gyárában – ez történt a 14. héten
A híreket az előző héten is az új típusú koronavírus határozta meg. Sok vállalat jelentette be az üzemszünet meghosszabbítását, ám a gyártás újraindítását célzó törekvések is felerősödtek. A gazdaságoknak nagy szüksége lenne a termelés újrakezdésére, amit az is jól mutat, hogy a héten újabb borús előrejelzések születtek. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.
A Denso újra termel, az autógyártók kivárnak
A Denso Gyártó Magyarország Kft. közölte, hogy mától ismét zajlik a termelés fehérvári üzemében, amivel véget ért a tíz munkanapos leállás.
Más hazai gyárakról sajnos nem érkeztek hasonló hírek. Az esztergomi Suzuki és a győri Audi két héttel hosszabbították meg a koronavírus miatt elrendelt üzemszünetet. A Bosch először a hatvani egységében volt kénytelen csökkenteni a termelést, majd ezután Egerben és Makláron kellett teljes mértékben felfüggeszteni a munkavégzést.
Nem indult újra a termelés Európában és az USA-ban
A PSA nem sokkal azt követően, hogy március 27-től minden európai telephelyén szüneteltette a termelést, újra akarta indítani a gyártást két észak-franciaországi egységében, amit a szakszervezetek aggodalommal fogadtak. A Ferrari ugyancsak az újraindulást tervezi.
A tengerentúlról is érkeztek hírek a gyárleállásokkal kapcsolatban. A Honda április 10-ig fogja szüneteltetni a termelést az USA-ban és Kanadában. A Nissan és a Volkswagen szintén közölte, hogy legkorábban április közepén vissza a dolgozók az amerikai gyárakba.
Míg Európában és Észak-Amerikában még javában tartanak a járvány hatásai, addig Kínában az autóipari termelés és a kereslet is kezd magához térni.
A koronavírus elleni küzdelem jegyében a Seat megkezdte a lélegeztető gépek gyártását. A Lamborghini és a Siemens szintúgy igyekeznek kivenni részüket a vírus elleni harcból. Előbbi ezért védőmaszkok és orvosi védőfelszerelés előállításába kezdett, míg utóbbi 3D nyomtatóit ajánlotta fel lélegeztető gépek gyártásához.
Bár a dolgozók elbocsátásáról még nem érkeznek hírek az autógyártóktól, a fizetések csökkentéséről már több helyen is döntés született. A Fiat Chrysler Automobiles és a General Motors is 20 százalékos fizetéscsökkentésről tájékoztatta munkavállalóit.
A koronavírus okozta gyárleállásokkal ellentétben viszont jó hír a General Motors számára, hogy végre pont kerülhet a hibás gyújtáskapcsolók miatti utolsó nagyobb peres eljárás végére is.
A BMW-csoport, a Daimler és az Audi konszern is nyilvánosságra hozták 2019-es pénzügyi eredményeiket, mi pedig megnéztük a legfontosabb pénzügyi mutatók és az értékesítések terén hogyan szerepeltek az elmúlt három évben.
Veszélyben lehetnek az egyesülési tervek
Bár a figyelem az üzemszünetekre összpontosul, a koronavírus az autóipari vállalatok életének más területeire is kihatással lehet. Mindezek ellenére úgy néz ki, hogy az FCA és a PSA egyesülése nem fog csúszást szenvedni. A Delphi Technologies és a BorgWarner egyesülése ugyanakkor veszélybe került, miután előbbi hitelkeretének teljes kihasználására kényszerült.
Újabb fejlemények a hazai autópiacról
A koronavírus új autók iránti keresletre gyakorolt hatásáról az MGE ügyvezető elnökét kérdeztük. A héten emellett beszámoltunk arról is, hogy az AutoWallis tovább növelheti részesedését az új autók hazai piacán, miután megszerezte a Jaguar és Land Rover márkák kizárólagos importőri jogát.
A személygépkocsi-kereslet világszerte visszaesést mutat. Az új helyzetben a General Motors és a Fiat Chrysler internetes értékesítéssel, valamint kamatmentes hitelekkel akarja növelni eladásait.
Baljós előrejelzések érkeztek
A járvány elhúzódásával egyre több munkahely kerül veszélybe. Egy elemzés szerint százezernél is több járműipari dolgozó veszítheti el állását Németországban a koronavírus miatt. A veszély növekedését az Európai Unió is érzékeli, ezért 100 milliárd eurót biztosít a munkahelyek és a vállalkozások megmentésére.
Sorra jönnek a recessziót jósoló előrejelzések. Egy londoni elemzői közösség már biztosra véli, hogy a koronavírus a 2008-2009-es válságnál nagyobb visszaesést fog előidézni. Az ifo gazdaságkutató intézet pedig arra figyelmeztetett, hogy Európában több százmilliárd eurós termeléskieséshez vezethet a járvány.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az Európai Unió a koronavírus-járvány utáni időszakra halasztja a magyar fuvarozókat nehéz helyzetbe hozó mobilitási csomagról való döntést.
A célgépgyártók se ússzák meg
Az autopro.hu több célgépgyártót is megkérdezett arról, hogy a koronavírus hogyan érinti üzletmenetüket. Komolyabb zavarokról nem számoltak be, ám a visszaesést minden bizonnyal ez a szektor se fogj elkerülni.
A COVID-19 okozta gazdasági sokkhatás a versenyjog alkalmazásának terén is változásokhoz vezethet. Ezt taglalta egy, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal elemzését feldolgozó cikkünk.