Elemzések Ismét folyik a termelés a Denso fehérvári gyárában – ez történt a 14. héten

Ismét folyik a termelés a Denso fehérvári gyárában – ez történt a 14. héten

Végh Martin | 2020.04.06 07:22

Ismét folyik a termelés a Denso fehérvári gyárában – ez történt a 14. héten

Fotó: facebook.com/DENSOCorporation

A híreket az előző héten is az új típusú koronavírus határozta meg. Sok vállalat jelentette be az üzemszünet meghosszabbítását, ám a gyártás újraindítását célzó törekvések is felerősödtek. A gazdaságoknak nagy szüksége lenne a termelés újrakezdésére, amit az is jól mutat, hogy a héten újabb borús előrejelzések születtek. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

A Denso újra termel, az autógyártók kivárnak

A Denso Gyártó Magyarország Kft. közölte, hogy mától ismét zajlik a termelés fehérvári üzemében, amivel véget ért a tíz munkanapos leállás.

Más hazai gyárakról sajnos nem érkeztek hasonló hírek. Az esztergomi Suzuki és a győri Audi két héttel hosszabbították meg a koronavírus miatt elrendelt üzemszünetet. A Bosch először a hatvani egységében volt kénytelen csökkenteni a termelést, majd ezután Egerben és Makláron kellett teljes mértékben felfüggeszteni a munkavégzést.

Nem indult újra a termelés Európában és az USA-ban

A PSA nem sokkal azt követően, hogy március 27-től minden európai telephelyén szüneteltette a termelést, újra akarta indítani a gyártást két észak-franciaországi egységében, amit a szakszervezetek aggodalommal fogadtak. A Ferrari ugyancsak az újraindulást tervezi.

A tengerentúlról is érkeztek hírek a gyárleállásokkal kapcsolatban. A Honda április 10-ig fogja szüneteltetni a termelést az USA-ban és Kanadában. A Nissan és a Volkswagen szintén közölte, hogy legkorábban április közepén vissza a dolgozók az amerikai gyárakba.

Míg Európában és Észak-Amerikában még javában tartanak a járvány hatásai, addig Kínában az autóipari termelés és a kereslet is kezd magához térni.

A koronavírus elleni küzdelem jegyében a Seat megkezdte a lélegeztető gépek gyártását. A Lamborghini és a Siemens szintúgy igyekeznek kivenni részüket a vírus elleni harcból. Előbbi ezért védőmaszkok és orvosi védőfelszerelés előállításába kezdett, míg utóbbi 3D nyomtatóit ajánlotta fel lélegeztető gépek gyártásához.

Bár a dolgozók elbocsátásáról még nem érkeznek hírek az autógyártóktól, a fizetések csökkentéséről már több helyen is döntés született. A Fiat Chrysler Automobiles és a General Motors is 20 százalékos fizetéscsökkentésről tájékoztatta munkavállalóit.

A koronavírus okozta gyárleállásokkal ellentétben viszont jó hír a General Motors számára, hogy végre pont kerülhet a hibás gyújtáskapcsolók miatti utolsó nagyobb peres eljárás végére is.

A BMW-csoport, a Daimler és az Audi konszern is nyilvánosságra hozták 2019-es pénzügyi eredményeiket, mi pedig megnéztük a legfontosabb pénzügyi mutatók és az értékesítések terén hogyan szerepeltek az elmúlt három évben.

Veszélyben lehetnek az egyesülési tervek

Bár a figyelem az üzemszünetekre összpontosul, a koronavírus az autóipari vállalatok életének más területeire is kihatással lehet. Mindezek ellenére úgy néz ki, hogy az FCA és a PSA egyesülése nem fog csúszást szenvedni. A Delphi Technologies és a BorgWarner egyesülése ugyanakkor veszélybe került, miután előbbi hitelkeretének teljes kihasználására kényszerült.

Újabb fejlemények a hazai autópiacról

A koronavírus új autók iránti keresletre gyakorolt hatásáról az MGE ügyvezető elnökét kérdeztük. A héten emellett beszámoltunk arról is, hogy az AutoWallis tovább növelheti részesedését az új autók hazai piacán, miután megszerezte a Jaguar és Land Rover márkák kizárólagos importőri jogát.

A személygépkocsi-kereslet világszerte visszaesést mutat. Az új helyzetben a General Motors és a Fiat Chrysler internetes értékesítéssel, valamint kamatmentes hitelekkel akarja növelni eladásait.

Baljós előrejelzések érkeztek

A járvány elhúzódásával egyre több munkahely kerül veszélybe. Egy elemzés szerint százezernél is több járműipari dolgozó veszítheti el állását Németországban a koronavírus miatt. A veszély növekedését az Európai Unió is érzékeli, ezért 100 milliárd eurót biztosít a munkahelyek és a vállalkozások megmentésére.

Sorra jönnek a recessziót jósoló előrejelzések. Egy londoni elemzői közösség már biztosra véli, hogy a koronavírus a 2008-2009-es válságnál nagyobb visszaesést fog előidézni. Az ifo gazdaságkutató intézet pedig arra figyelmeztetett, hogy Európában több százmilliárd eurós termeléskieséshez vezethet a járvány.

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy az Európai Unió a koronavírus-járvány utáni időszakra halasztja a magyar fuvarozókat nehéz helyzetbe hozó mobilitási csomagról való döntést.

A célgépgyártók se ússzák meg

Az autopro.hu több célgépgyártót is megkérdezett arról, hogy a koronavírus hogyan érinti üzletmenetüket. Komolyabb zavarokról nem számoltak be, ám a visszaesést minden bizonnyal ez a szektor se fogj elkerülni.

A COVID-19 okozta gazdasági sokkhatás a versenyjog alkalmazásának terén is változásokhoz vezethet. Ezt taglalta egy, a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal elemzését feldolgozó cikkünk.

Kiemelt Partnereink