Elemzések Így fogy el az utolsó elektron is hat e-autóból

Így fogy el az utolsó elektron is hat e-autóból

autopro.hu/D.Á. | 2024.06.23 08:18

Így fogy el az utolsó elektron is hat e-autóból

Fotó: Porsche Newsroom

Senki nem akar az út szélén maradni az autójával, de pont azért, hogy nekünk ne kelljen, páran bevállalták. A carwow YouTube-csatorna műsorvezetője és csapata hat elektromos szedánt hajtott meg a végső lemerülésig, hogy megtudja, mekkora is a hatótávjuk a való életben, és mi történik, amikor nulla megtehető kilométert mutatnak az autók.

Hirdetés

A carwow igyekezett a való élettel minél összeegyeztethetőbbé és reprezentatívabbá tenni az összehasonlítást. Nem a lehető legsterilebb körülményeket teremtették, hanem úgy vezették az autókat az Egyesült Királyságban, ahogy egy átlag felhasználó tenné. A járműveket a sztenderd vezetési módjukban használták, a fűtést is bekapcsolták, és a megengedett legnagyobb sebességgel hajtottak. Amint az alacsony akkutöltöttségre vonatkozó figyelmeztetést jelenített meg az autó, a sofőrök energiatakarékos módba kapcsoltak, hogy maximalizálják a hatótávot. A valós körülményekhez hozzájárult egy vihar is. A tesztben hat autó vett részt: a Porsche Taycan Performance Battery Plus, a Mercedes-Benz EQE 300, a BMW i5 M Sport, a Polestar 2 Long Range Single Motor, a BYD Seal Design és a Tesla Model 3 Long Range.

Mat Watson a teszt kapcsán feltette a költői kérdést, hogy mi értelme van elektromos autót venni úgy, ha azt folyamatosan eco üzemmódban használjuk, a fűtést nem kapcsoljuk be, és 80-nál többel nem megyünk vele soha. A tesztről készült 50 perces videó elérhető a carwow YouTube-csatornáján, az összesített adatokat viszont most mi is közöljük.

Nem minden a luxus?

A Porsche Taycan 97 kilowattórás akkumulátorral rendelkezik, és a WLTP mérési ciklus szerint 674 kilométeres, gyártó által meghatározott hatótáv helyett a teszten 589 kilométert teljesített, vagyis a katalógusadat 88 százalékát. A Mercedes-Benz EQE járt a legközelebb a gyári értékéhez, a 89 kilowattórás akkujából 571 kilométert hozott ki a 608 helyett, 94 százalékos értéket produkálva. A leghatékonyabb alany a Tesla Model 3 volt, a mindössze 75 kilowattórás kapacitásával 563 kilométert tett meg az ígért 624-ből (90 százalék), 7,52 kilométer/kilowattóra fogyasztás mellett. Az ígért értéktől a BMW i5-tel holtversenyben a Polestar 2 tért el a leginkább, mindkét típus csak a gyári érték 82 százalékát hozta. A Polestar 2650 kilométer helyett 531-et, a BMW i5 580 helyett 474-et futott a carwow keze alatt. A Polestarnak 79, a BMW-nek 81 kilowattórás akkumulátora van. Az utolsó alany a BYD Seal volt, itt a gyártó a 82,5 kilowattórás akkumulátorból 566 kilométeres hatótáv kisajtolásának lehetőségét jósolja, a carwow-nak 496 sikerült (87,5 százalék).

Nem meglepő, hogy a leghosszabb hatótávot a legnagyobb akkumulátorral rendelkező Porsche Taycan szállította. A típust a gyártó 2025-re hatékonyabb és egy töltéssel többet elfutó hajtással szerelte fel. Az sem furcsa, hogy egyik autó sem hozta a gyári hatótávadatot, mivel a teszt nagyrészt autópályás vezetésből állt, ami energiaigényesebb. A Tesla termékpalettája ugyan sokak szerint öregszik, a konkurencia pedig kezd felzárkózni, hatékonyságban még mindig a konkurensek fölé magasodott a Model 3. Három, az övénél nagyobb akkumulátorcsomaggal rendelkező autót is legyőzött hatótáv terén.

Mi történik nulla százalékon?

Amikor az akkumulátor teljesen lemerül az autók egyre gyakrabban küldenek figyelmeztető jelzéseket, majd visszaveszik a teljesítményt, és idővel teljesen megállnak. Amikor a vezető nulla megtehető kilométert lát a műszerfalon, akkor is marad azonban pár kilométer, az autó nem áll meg azonnal. Érdekesség továbbá, hogy ha megálltunk a teljesen lemerült autóval, de kiszállunk és újra elindítjuk, előfordulhat, hogy még újra el tudunk vele indulni. Ezt tapasztalta a BYD sofőrje, aki ezt követően le tudott gurulni egy lejtős részen, és épp elért egy gyorstöltőig – áll az InsideEVs cikkében.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink