![Jönnek a 3D nyomtatott alkatrészek az Apple óráiba](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1147492/BLT-gyar_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
![Jönnek a 3D nyomtatott alkatrészek az Apple óráiba](https://autopro.cscdn.hu/img/lead/1147492/BLT-gyar_941c2e94304a6ef5e1e60b4a3892e83c.jpg)
Elemzések Így fogy el az utolsó elektron is hat e-autóból
Fotó: Porsche Newsroom
Senki nem akar az út szélén maradni az autójával, de pont azért, hogy nekünk ne kelljen, páran bevállalták. A carwow YouTube-csatorna műsorvezetője és csapata hat elektromos szedánt hajtott meg a végső lemerülésig, hogy megtudja, mekkora is a hatótávjuk a való életben, és mi történik, amikor nulla megtehető kilométert mutatnak az autók.
A carwow igyekezett a való élettel minél összeegyeztethetőbbé és reprezentatívabbá tenni az összehasonlítást. Nem a lehető legsterilebb körülményeket teremtették, hanem úgy vezették az autókat az Egyesült Királyságban, ahogy egy átlag felhasználó tenné. A járműveket a sztenderd vezetési módjukban használták, a fűtést is bekapcsolták, és a megengedett legnagyobb sebességgel hajtottak. Amint az alacsony akkutöltöttségre vonatkozó figyelmeztetést jelenített meg az autó, a sofőrök energiatakarékos módba kapcsoltak, hogy maximalizálják a hatótávot. A valós körülményekhez hozzájárult egy vihar is. A tesztben hat autó vett részt: a Porsche Taycan Performance Battery Plus, a Mercedes-Benz EQE 300, a BMW i5 M Sport, a Polestar 2 Long Range Single Motor, a BYD Seal Design és a Tesla Model 3 Long Range.
Mat Watson a teszt kapcsán feltette a költői kérdést, hogy mi értelme van elektromos autót venni úgy, ha azt folyamatosan eco üzemmódban használjuk, a fűtést nem kapcsoljuk be, és 80-nál többel nem megyünk vele soha. A tesztről készült 50 perces videó elérhető a carwow YouTube-csatornáján, az összesített adatokat viszont most mi is közöljük.
A Porsche Taycan 97 kilowattórás akkumulátorral rendelkezik, és a WLTP mérési ciklus szerint 674 kilométeres, gyártó által meghatározott hatótáv helyett a teszten 589 kilométert teljesített, vagyis a katalógusadat 88 százalékát. A Mercedes-Benz EQE járt a legközelebb a gyári értékéhez, a 89 kilowattórás akkujából 571 kilométert hozott ki a 608 helyett, 94 százalékos értéket produkálva. A leghatékonyabb alany a Tesla Model 3 volt, a mindössze 75 kilowattórás kapacitásával 563 kilométert tett meg az ígért 624-ből (90 százalék), 7,52 kilométer/kilowattóra fogyasztás mellett. Az ígért értéktől a BMW i5-tel holtversenyben a Polestar 2 tért el a leginkább, mindkét típus csak a gyári érték 82 százalékát hozta. A Polestar 2650 kilométer helyett 531-et, a BMW i5 580 helyett 474-et futott a carwow keze alatt. A Polestarnak 79, a BMW-nek 81 kilowattórás akkumulátora van. Az utolsó alany a BYD Seal volt, itt a gyártó a 82,5 kilowattórás akkumulátorból 566 kilométeres hatótáv kisajtolásának lehetőségét jósolja, a carwow-nak 496 sikerült (87,5 százalék).
Nem meglepő, hogy a leghosszabb hatótávot a legnagyobb akkumulátorral rendelkező Porsche Taycan szállította. A típust a gyártó 2025-re hatékonyabb és egy töltéssel többet elfutó hajtással szerelte fel. Az sem furcsa, hogy egyik autó sem hozta a gyári hatótávadatot, mivel a teszt nagyrészt autópályás vezetésből állt, ami energiaigényesebb. A Tesla termékpalettája ugyan sokak szerint öregszik, a konkurencia pedig kezd felzárkózni, hatékonyságban még mindig a konkurensek fölé magasodott a Model 3. Három, az övénél nagyobb akkumulátorcsomaggal rendelkező autót is legyőzött hatótáv terén.
Amikor az akkumulátor teljesen lemerül az autók egyre gyakrabban küldenek figyelmeztető jelzéseket, majd visszaveszik a teljesítményt, és idővel teljesen megállnak. Amikor a vezető nulla megtehető kilométert lát a műszerfalon, akkor is marad azonban pár kilométer, az autó nem áll meg azonnal. Érdekesség továbbá, hogy ha megálltunk a teljesen lemerült autóval, de kiszállunk és újra elindítjuk, előfordulhat, hogy még újra el tudunk vele indulni. Ezt tapasztalta a BYD sofőrje, aki ezt követően le tudott gurulni egy lejtős részen, és épp elért egy gyorstöltőig – áll az InsideEVs cikkében.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!
Kiemelt Partnereink