Elemzések Elhalasztották a gyárak újranyitását – ez történt a 13. héten

Elhalasztották a gyárak újranyitását – ez történt a 13. héten

Végh Martin | 2020.03.30 07:22

Elhalasztották a gyárak újranyitását – ez történt a 13. héten

Fotó: Daimler Media

Későbbre halasztották a kecskeméti Mercedes-Benz gyár újranyitását. Európa más országaiban és Észak-Amerikában is csak a tervezettnél később térhetnek vissza a dolgozók munkahelyeikre. Az autógyártás szünetelése alatt egyre több vállalat kezd egészségügyi felszerelések, eszközök előállításába. Összefoglaltuk, mi történt az elmúlt héten a járműiparban, a kiemelésekre kattintva bővebben olvashat a témákról.

Hirdetés

További termeléskiesések Magyarországon

A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában március 20. óta szünetel a termelés. A koronavírus-járvány miatt elrendelt üzemszünetet két héttel hosszabbították meg az előző héten, így az autógyártás legkorábban április második felében indulhat csak újra.

Az új típusú koronavírus miatti, munkavállalókat érintő egészségügyi kockázatok, valamint autógyár leállások több beszállítót is hazai telephelyek bezárására vagy a termelés visszafogására kényszerítettek. Március 21. óta a Robert Bosch Elektronika Kft. hatvani üzemében folyamatosan, tervszerűen csökkentik a termelést. Múlt hétfőtől, azaz március 23-val kezdődően a Continental makói és váci egységeiben se folyik termelőmunka. Ezt követően az Autoliv, biztonsági öveket készítő sopronkövesdi üzemében is leálltak a gépek, és minimum április 6-ig nem is fognak újraindulni. A múlt héten továbbá azt is megtudhattuk, hogy mától egészen április 7-ig a Hankook Tire rácalmási gyárában is szünetel a gumiabroncsok gyártása.

Külföldön sem más a helyzet

A koronavírus más országokban is tovább szedte autóipari áldozatait. A hét első napján az összes nagy autógyártó felfüggesztette a járművek összeszerelését Indiában. Mindezalatt két amerikai autóipari vállalatokat képviselő szervezet együtt fordult az amerikai kongresszushoz, és kért állami segítséget az ország autóipara számára. A koronavírus egyre fájdalmasabban érinti az amerikai autógyártókat. A múlt héten a Ford, az FCA és a GM is kénytelen volt elhalasztani észak-amerikai termelőegységeinek újranyitását.

Hasonló döntés született a Volkswagen-csoport számos németországi telephelyét illetően is. A rövidített munkarend még további négy napig, április 9-ig fog érvényben maradni. A Skoda úgyszintén meghosszabbította a leállást három csehországi gyárában.

Múlt hét óta az Aston Martin gyáraiban is csend honol, ahogy a PSA-csoport és a Mitsubishi közös, oroszországi üzemében is.

Átmeneti profilváltások

Egyre több gyártó áll át egészségügyi eszközök termelésére, hogy segítsenek kielégíteni a koronavírus miatt megnövekedett orvosi védőeszközök iránti igényeket. A General Motors és több beszállítója is lélegeztető gépek, illetve azok alkatrészeinek készítésére állt át.

Az Fiat Chryslernél maszkok gyártásáról döntöttek, míg a Renault spanyol alkalmazottjai 3D nyomtatók segítségével készítenek orvosi arcvédő pajzsokat.

A Ford légzőkészülékek, lélegeztető gépek, valamint arcvédő pajzsok készítésén is dolgozik, együttműködve más vállalatokkal.

Gyengült az autók iránti kereslet

A hazai autókereskedések rövidített nyitvatartása és a növekvő gazdasági bizonytalanság már az új személygépkocsik iránti keresletben is kezd megmutatkozni. A használt autók iránti érdeklődés ugyancsak csökkenőben a Használtautó.hu statisztikái szerint.

A hazai autópiacról egy másfajta, nem koronavírussal kapcsolatos hírrel is szolgálhattunk. A Közép-Kelet-Európa tizennégy országában jelen lévő, többek között gépjármű-kereskedelemmel foglalkozó AutoWallis ugyanis Magyarország legnagyobb Opel-kereskedőjével, a Wallis Kerepesivel bővül.

A romló járvány-helyzet ellenére itthon eddig nem hallottunk az autóipar állami megsegítéséről. Ezzel kapcsolatban kérdeztük a MAGE (Magyar Gépjárműipari Egyesület) ügyvezető-főtitkárát, valamint a MAJOSZ (Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége) elnökét.

Visszaesett az euróövezet gazdasági teljesítménye

A koronavírust alaposan megszenvedi az euróövezet gazdasági teljesítménye. Márciusban a valaha mért legnagyobb visszaesésről számolt be az IHS Markit gazdaságkutató intézet. A vírus gazdasági hatásai azonban hosszú távon is jelentősnek ígérkeznek. Csak Németországban 500 milliárd euró veszteséget, illetve akár több mint egymillió munkahely megszűnését okozhatja a koronavírus-válság.

A járvány elhúzódásával egyre többekben ötlik fel a kérdés, hogy a koronavírus miatt előállt helyzet milyen hatással van szerződésekre. Erre próbáltunk választ adni egyik cikkünkben.

A kényszerű munkaszünetek hosszabbodásával a vállalatok támogatásának kérdése is egyre fontosabbá válik. Egy másik írásunkban az Európai Unió által megengedett támogatási módokat foglaltuk össze.

Nagyobb szerephez juthat a vasúti áruszállítás

A járvány egy érdekes mellékhatása, hogy kedvezőbb körülmények között folyhat a vasúti teherszállítás. Mivel a vasúti áruforgalomban nem tapasztalhatóak olyan fennakadások, mint a közútiban, a vasút egyre népszerűbb alternatíva lehet.

Egy elemzésünkben a globális és a hazai hőkezelési piacot is vizsgálat alá vetettük. Ha többet szeretne megtudni a járműipar számára is nélkülözhetetlen iparágról, esetleg egy kérdőív kitöltésével is segítené munkánkat, most megteheti!

Kiemelt Partnereink